Sådan vil Skat kradse 77 milliarder ind med nyt it-våben

Der er seriøse penge på spil, når Skat på mandag sender et nyt og stærkt forsinket it-system i luften. For it-systemet skal hjælpe til med at kradse 77 milliarder kroner ind til statskassen.

Artikel top billede

77 milliarder kroner.

Så meget skylder danskere og danske virksomheder til myndigheder som de 98 kommuner, politiet og til store statslige selskaber som DSB og DR.

For at effektivere administrationen i den samlede offentlige gældsinddrivelse blev Skat for snart længe siden sat til at få udviklet et system, der kan samle myndighedernes bestræbelser på at få kradset den store gæld ind.

EFI (Et Fælles Inddrivelsessystem) fra it-leverandøren KMD er navnet på det nye it-værktøj hos Skat, der via en web-løsning bliver sendt ud til myndigheder og statslige selskaber i løbet af de kommende uger. Det skal styre i omegnen af 20 millioner gældsposter.

Hele gælden bliver næppe betalt

Udover at ensrette, samle og automatisere en lang række processer er en prioriteringsmotor i EFI, ifølge Skats it-direktør Jan Topp, en af de virkelig smarte funktioner i det kommende fællesoffentlige inddrivelsessystem.

"Der vil være en ressourceprioritering, så systemet lidt groft sagt kan vurdere, hvem der realistisk kan betale, og hvem der skal sættes ekstra ressourcer ind på at få til at betale restancerne," siger han.

Dermed vil Skat, på vegne af sine offentlige klienter, bedre kunne målrette sin indsats for at hive gælden hjem hos skyldnere, der rent faktisk er i stand til at betale inden for en overskuelig årrække.

Samtidig er der på forhånd vurderet, at op mod 60 procent af restancerne svarende til 46 milliarder kroner bliver 'svære at inddrage', da mange af de penge stammer fra gæld i firmaer, der forlængst har drejet nøglen om.

Erstatter blanketten

Skat oplyser, at omkring 700 fordringshavere - det vil sige de offentlige myndigheder og selskaber - skal anvende EFI-systemet, som rusker godt op i hele organisationen for offentlig inddrivelse af manglende betalinger.

I omegnen af 530 myndigheder/offentlige selskaber smider deres nuværende manuelle blanket-løsning ud til fordel for den nye web-baserede løsning, der er klar om en halv måneds tid.

De resterende 170 bliver tilkoblet EFI-løsningen via deres nuværende systemer.

Samtidig forventer Skat en lille stigning i antallet af restancer i starten grundet en trinvis indkøring af systemet i løbet af september.

Læs mere: Skat på trapperne med kæmpe it-systemer - seks år for sent

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse