Danske e-shops vil lave gabestok over dårlige kunder

Svindlere, truende og direkte voldelige kunder er hverdag hos webbutikkerne. Nu vil de gå sammen om at anmelde dårlige kunder, ligesom kunderne i dag kan anmelde webbutikkerne.

Artikel top billede

E-handelspladsen Ebay har et rating-system, hvor både købere og sælgere kan rate hinanden.

En tilsvarende mekanisme findes på online-markedspladsen for værelsesudlejning, AirBNB.

Og nu vil danske e-handlere også have indført mere balance i anmeldelserne, efter at de dagligt efter eget udsagn helt unfair er blevet skældt hæder og ære fra på nettet, anmeldt dårligt eller ligefrem skal stå til regnskab for urigtige kundeoplevelser.

Derfor pønser flere danske webvirksomheder på at gå sammen om at få oprettet et modspil til forbrugeranmeldelser på nettet - en slags omvendt Trustpilot, hvor det altså ikke er forbrugerne, der anmelder virksomheder, men virksomheder der anmelder kunderne.

Vi er ikke alene

"Vi vil gerne have sådan et register, så vi kan sikre os mod svindlere og undgå overfusninger af medarbejdere i vores fysiske butik," forklarer Kristian Poulsen, daglig leder af Computerplanet på Frederiksberg i København.

Kristian Poulsen siger, at Computerplanet ikke står alene med sit ønske om at få banket sådan et register sammen.

"Jeg kan ikke nævne nogle navne, men jeg har talt med de helt store e-handlere i Danmark, som er meget interesserede i at gå med om at få udviklet kundeanmeldelser. Vi er jo flere, der står med de samme problemer."

Snydt for tusindvis af kroner

Kristian Poulsen fortæller, at butikken i enkelte tilfælde er blevet snydt for helt op mod 20.000 kroner, når folk med stjålne dankort har handlet it-grej hos Computerplanet.

Snyderiet består i, at dankort-tyveriet efter købet er blevet politianmeldt, hvorefter pengene er blevet ført tilbage til den retmæssige ejer af dankortet.

Sådan vil netbutikkerne komme i gang

Det betyder, at en butik som Computerplanet står tilbage med manglende betaling for det it-udstyr, som butikken allerede har sendt ud på en falsk adresse.

"Så skal man altså sælge meget it-udstyr for at hente sådan et tab hjem igen," lyder det fra Kristian Poulsen, som også fortæller, at politiet bliver tilkaldt tre til fire gange om året, når utilfredse kunder går amok i butikken, truer medarbejderne på livet og kaster rundt med computerudstyret i frustration.

"En enkelt gang har en medarbejder fået psykiske mén af sådan et møde, og det kan jo ikke være rigtigt, at vi skal lukke den slags kunder ind i vores butik," siger Kristian Poulsen og fortsætter:

"Det er helt fint med os, hvis kunder er utilfredse og besværlige, men vi ønsker altså ikke svindlere og farlige kunder med voldelig adfærd. Det vil vi gerne sikre os imod," siger han.

Datatilsynet: Kontakt os bare
Hos Datatilsynet er man ikke afvisende over for, at webbutikkerne kan oprette en liste over dårlige kunder og på den måde advare hinanden indbyrdes.

Tilsynet oplyser dog, at for at bygge og distribuere et såkaldt advarselsregister er der flere formelle spilleregler og vilkår, der skal være på plads, hvis webbutikkerne skal gøre sig ønsker om at få tilladelse fra Datatilsynet til at oprette sådan et blacklisting-register.

Det drejer sig blandt andet om objektive vilkår, som hvis kunder i registret har en gæld på over 1.000 kroner, at de registrerede kunder skal oplyses om, at de er optaget i det pågældende register, og at kunderne skal kunne slettes igen. 

Kort fortalt inviterer Datatilsynet webbutikkerne til at tage kontakt til en sagsbehandler hos tilsynet, som så vil kigge nærmere på ønskerne til en anmeldelsesfunktion af (dårlige) kunder.

Skal køre non-profit

Den melding vækker glæde hos Kristian Poulsen.

Han vil derfor snarest muligt forsøge at få sat et møde i stand hos Datatilsynet, hvor han blandt andet sammen med it-udviklere vil klargøre webbutikkernes ønsker til funktionalitet i et kundeanmeldelsessystem.

"Hvis og når vi får en klarmelding fra Datatilsynet, vil vi så programmere et system, som alle vores kolleger kan bruge," lyder det fra Kristian Poulsen, der med 'kolleger' i lige så høj grad mener 'konkurrenter' - det vil sige andre webbutikker.

"Vi har ikke tænkt os at tjene penge på det, men derimod skal systemet udvikles som non-profit, hvor alle skal kunne spæde til med kundeoplysninger, så vi kan få siet svindlerne og andre uønskede kunder fra," siger han.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Se alle vores events inden for it

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

Københavnsområdet

Styrelsen for Danmarks Fængsler

Souschef til tekniske projekter og arkitektur

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil