Nokia-fans i vild debat om dødsstød til Nokia-brandet

Er det afslutningen på Nokia-æraen, når Microsoft køber det finske selskab? Nej, lyder det fra en Nokia-topchef, men langt fra alle er enige i den vurdering.

Artikel top billede

Da Microsoft for præcis en uge siden meddelte, at det amerikanske selskab vil købe Nokia, blev beskeden modtaget med blandede følelser i Finland.

Selv om de fleste vel har erkendt, at Nokia ikke længere er det selskab, det engang var, er det alligevel en dramatisk situation, det nu er havnet i.

Nokia har i den grad har været med til at skabe den mobilindustri, der i dag domineres af selskaber som Samsung og Apple, men hvad skal der egentlig ske med Nokia og Nokia-telefonerne, når Microsoft formentlig i første kvartal 2014 køber selskabet?

"Kompliceret med brandet"

I et nyt blogindlæg forsøger Nokia selv at kaste lidt lys over fremtiden. Det er Nokias slags- og marketingchef, Chris Weber, der blandt andet svarer på spørgmålet, hvad der vil ske med selve Nokia-brandet på telefonerne?

"I forhold til de faktuelle vilkår har Microsoft tænkt sig at købe retten til at anvende Nokia-brandet på sine telefoner i 10 år. Der er en tilkendegivelse af, at dette vil ske for Asha- og feature-telefonerne fremadrettet."

"Med smartphones er det mere kompliceret, og vi vil forsøge at skabe et samlet brand på tværs af Lumia og andre Windows-baserede telefoner. Men vi er stadig et langt stykke vej fra, at den beslutning skal træffes," lyder det fra Chris Weber, der i blogindlægget giver udtryk for, at Nokias ånd og kvaliteter som telefonproducent vil leve videre under Microsoft.

Det er dog langt fra alle, der tror på det budskab, og mange Nokia-fans opfatter også meddelelsen som en klar indikation af, at brandet Nokia på smartphones vil forsvinde.

Sådan lyder reaktionerne

Eksempelvis lyder en kommentar til blogindlægget:

"Jeg vil stadig være en Nokia-fan, og jeg vil stadig være en fan af Nokia-telefoner ... Der vil bare aldrig nogensinde blive lavet flere."

"Kunne ikke være mere enig. Det er afslutningen på en æra. Sørgeligt, men sandt," skriver en anden debattør.

Selvom der også er positive reaktioner i debatten, er det de pessimistiske kommentarer, der dominerer.

"Det er virkeligt ret dumt at tro, at intet vil ændre sig. I det mindste er der en ting, der vil ændre sig, da Nokia ikke vil lave flere telefoner i mindst nogle år ... måske aldrig."

"Microsoft og Nokia blev ikke enige ... Elop og Ballmer blev enige, hvilket vil sige, at Microsoft blev enig med Microsoft," lyder en kommentar også.

"Jeg har købt Nokia-telefoner i omkring 15 år. Jeg stoler på brandet på grund af det, det repræsenterer: telefoner i topkvalitet. Jeg vil kun købe telefoner, der er brandet som Nokia," skriver en fan desuden.

Du kan i øvrigt deltage i Computerworlds debat om Nokias fremtid her.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Microsoft køber Nokia

Her er forklaringen: Derfor vil Microsoft overtage Nokia

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

BEC

QA coordinator

Region Sjælland

PensionDanmark

Scrum Master

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job