Apple indhentet: iPhonen er ikke længere noget særligt

ComputerViews: Apples nylancerede iPhone-modeller beviser det, som vi måske godt vidste i forvejen: iPhone er ikke noget særligt længere, men bare en helt almindelig telefon.

Artikel top billede

ComputerViews: Det er slut med den tid, hvor Apple lå så langt foran konkurrenterne i teknologisk innovation og idérigdom, at nye produkter var ensbetydende med nye tider.

Teknologi-verdenen håber stadig, at Apple kan hive en vild og innovativ kanin op af hatten og følger derfor stadig med, når Apple indkalder til endnu en produkt-præsentation.

Som imidlertid mest består af endnu en opgradering og endnu en almindelig og helt forventelig og naturlig udbygning af eksisterende produkter.

Sådan var det også tirsdag, da Apple præsenterede sin nye iPhone - nu i nye kulører, med bedre kamera og med noget fingeraftryks-teknologi - altså alt det almindelige, som ganske vist er nyt, men ikke så nyt, at det gør noget.

Du kan læse mere om Apples nye iPhones her: Her er Apples to nye iPhones: Lokker med lav pris og fingeraftryk.

Dagligdagen har indfundet sig

Når det gælder udbredelse, er Apple med sine blot 13,2 procent af markedet forlængst blevet overhalet af Android-platformen, der sidder på 79,3 procent af markedet.

Det skyldes ikke mindst, at Apple på den teknologiske side ikke længere har nogen fordel i forhold til Android-telefonerne, der fortsat gennemgår en rivende udvikling, som tillige drives frem af konkurrencen mellem de forskellige producenter af Android-smartphones.

Kamp på teknologiske opdateringer

Kampen mellem de forskellige smartphone-producenter er med andre ord blevet udlignet og er i dag et udviklings-ræs, der er fokuseret på at lægge flere og flere smarte features og funktioner i telefonerne.

Med andre ord: Det er den klassiske teknologi-konkurrence, der har vundet indpas på smartphone-markedet, og denne dyst har Apple kastet sig ind i full scale: Flere funktioner, flere valgmuligheder, flere farver, flere modeller, flere pixels, flere apps, højere hastighed, kraftigere processorer og så videre.

Udviklingen er naturlig i et marked under hurtig udvikling, hvor Android-telefonerne i dag har nået et tårnhøjt kvalitetsniveau, som er enten på eller over iPhonens niveau - eksempelvis når det gælder verdens fem måske bedste Android-telefoner netop nu, som du kan læse mere om her.

Her er Apples dilemma

Det efterlader iPhonen som blot én ud af mange teknologisk nogenlunde ligeværdige produkter, der nu i stedet skal dyste på mere luftige parametre som signalværdi, street cred, hvilken 'lejr' man helst vil tilhøre og så videre.

Smag og behag, med andre ord.

The next great thing?

På den korte bane behøver Apple ikke bekymre sig. Og gør det sikkert heller ikke.

For pengene vælter fortsat ind, der er stadig nye markeder at opdyrke, og smartphone-markedet har langtfra nået noget, der blot ligner et mætningspunkt.

Dette udgør også selskabets dilemma, for det kræver store visioner og stort mod at satse butikken på nye produkter, som verden endnu ikke tidligere har set - især når pengene vælter ind.

Omkostningerne ved et flop kan nemlig blive enorme, og for Apple - der har satset butikken og vundet hele tre gange - kan et flop komme til at koste både penge og omdømmet som et ekstremt skarpt og innovativt selskab.

På lige fod

Vi vil ganske givet se, at også den nye iPhone 5C i plastic og friske farver vil sælge godt i den kommende tid - ganske som de store Android-producenter vil sælge godt af deres smartphone.

Android-telefonerne og iPhone-modellerne vil konkurrere på lige fod med hinanden, og producenterne vil forsøge at overbevise kunderne om, at netop deres model er den smarteste, den hippeste, den mest solide, den med de smarteste features.

Men ingen vil med klar stemme - som det var tilfældet for nogle år siden - kunne sige, at der er nogen grundlæggende teknologisk kvalitets-forskel på dem.

Markedet er med andre ord blevet udjævnet, og Apples engang så store konkurrencefordel er væk.

De store spørgsmål for Apple og Apples kunder er derfor fortsat: Var det det?

Er Apple løbet tør for det innovative krudt, der skaber virkeligt forandrende, nye teknologier - "the Next Great Thing," som Steve Jobs sagde?

Eller kan vi vente, at Apples vildeste innovationer også i fremtiden er baseret på at finde på friske farver og nødtvungne teknologiske opgraderinger?

Hvad er din mening?

Læs også:

Her er Apples to nye iPhones: Lokker med lav pris og fingeraftryk.

Test af fem Android-mobiler: Her er den bedste smartphone.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job