Sådan løste teleselskaber irriterende problem i iOS 7

To af fire store danske teleselskaber melder nu at have løst irriterende problem, der opstod, efter at Apple frigav iOS 7 til iPhone. Læs om løsningerne her.

Artikel top billede

Både TDC, Telia, 3 og Telenor måtte i forbindelse med frigivelsen af det nye iOS 7 til iPhone bede bestemte kunder om at vente med at opdatere deres telefoner.

Med iOS 7 opstod nemlig et alvorligt problem for de erhvervskunder, der anvender en omstillingsfunktion til at stille opkald om til kolleger direkte fra telefonerne.

Den slags løsninger er blevet stadig mere populære over de senere år, men fordi Apple med iOS 7 fjernede understøttelsen af bestemte USSD-koder (Unstructured Supplementary Service Data), virkede funktionen pludselig ikke længere.

Telenor meddeler dog nu at have løst problemet, og det viste sig at være en relativ let opgave for dette teleselskab, da Telenor i modsætning til konkurrenterne ikke anvender en decideret app til omstillings-funktionen.

"Det er ikke raketvidenskab, det vi har gjort," forklarer produkt manager Thomas Sørensen fra Telenor.

"Det har vist sig, at den pågældende kode, som man brugte tidligere til at lave omstilling, ikke længere eksisterer i iOS 7. Men andre USSD-koder - blandt andet den man bruger til viderestilling - fungerer upåklageligt."

Thomas Sørensen forklarer, at koden for omstilling tidligere var "# + grønt telefonrør," men at den kode var blevet fjernet i iOS 7.

"Det, vi har gjort, er at lave en alternativ USSD-kode, der minder mere om de generelle USSD-koder, hvor man har en kombination af * og # som en del af USSD-koden."

"Vi har bare lavet en ny mulighed, som både kan bruges på iPhones og andre telefoner."

"Det er ikke raketvidenskab, det vi har gjort"

3 sendte ny app til Apple
Forklaringen på, at denne løsning kan lade sig gøre hos Telenor, er at selskabet ikke har en decideret app til omstilling, som det gør sig gældende ved de andre selskaber.

"Det er rent netværk-mæssigt, vi har været inde og skrue på nogle parametre, og så bliver det alt andet lige lettere at rulle en løsning ud," lyder det fra Telenors Thomas Sørensen.

Også hos 3 er det lykkes at finde en løsning på omstillings-problematikken. Selskabet opdagede problemet med app'en 3Omstilling for nogle uger siden og gik derfor i gang med at udvikle en ny version af app'en.

"Apple har godkendt den nye version af 3Omstilling, så den er tilgængelig i App Store om et par timer," fortalte Hanne Damgaard, der er kommunikationskonsulent hos 3, tirsdag til Computerworld.

Sådan ser det ud hos TDC

Hos Telia og TDC er problemet tilsyneladende mere kompliceret på grund af den måde, selskabernes omstillings-apps er skruet sammen på.

TDC meddeler, at status er, at der endnu ikke er fundet et work-around på TDC Erhverv app'en.

"Problemstillingen ved TDC Erhverv app er, at Apple har fjernet USSD-muligheden, og vi har ingen anden mulighed for at kommunikere med netværket, så længe telefonen ikke har adgang til IP, hvilket gør sig gældende på 2G-netværket."

"Vi har fejlmeldt den manglende funktionalitet til Apple, men afventer at høre nærmere," udtaler kommunikationsrådgiver Povl Rasmussen.

"Generelt gør det sig gældende, at mobiltelefoner på 2G ikke kan kommunikere med IP-services, og derfor er apps på iOS 7 afskåret fra at kommunikere med netværket, når et kald foregår på 2G, hvilket er de geografisk bedst dækkende netværk i Danmark," lyder det desuden fra teleselskabet.

Seneste melding om Telias omstillings-løsning er, at der heller er fundet en løsning på USSD-problemet der.  

Computerworld har bedt Apple kommentere på, hvorfor understøttelsen af de bestemte USSD-koder, der anvendes til omstilling, er fjernet i iOS 7.

Apple er endnu ikke vendt tilbage med et svar.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Alvorligt problem med iOS 7 for danske teleselskaber

Hvorfor trak Apple tæppet væk under danske tele-apps

Vigtige TDC-apps sendes til tælling af iOS 7

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

KMD A/S

SAP Arkitekt

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Chef til Dataarkitektur og –model i Forsvaret

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S