Måtte logge på 3.000 gange: Frygter mere it-bøvl

En vred bruger forklarede, hvordan hun reelt skulle logge på 3.000 gange for at få data ud. Nu ser det ud til, at næste etape af systemet udskydes.

Artikel top billede

(Foto: Jens Møller Nielsen)

Frygten for it-bøvl får nu Dansk Energi til at kræve, at man hamrer bremserne i næste etape af kæmpe it-projekt.

Projektet, hvori næste etape kaldes engrosmodellen, er it-systemer, der skal understøtte et liberalt el-marked.

Allerede nu er man i luften med Datahuben, hvor aktører på markedet kan logge ind og bruge systemet.

Imidlertid har kritikken af systemet været hård. Blandt andet har en bruger fortalt, at hun skulle logge ind 3.000 gange for at få de rette data ud.

Hun frygtede rent kaos, når engrosmodellen skulle søsættes i oktober 2014.

Og nu får hun så opbakning fra Dansk Energi, der i en pressemeddelelse oplyser, at man ønsker systemet udskudt.

Frygter it-bøvl

Frygter I it-bøvl, såfremt man følger den nuværende tidsplan med engrosmodellen? 

"Ja," lyder det kortfattet, men kontant fra administrerende direktør Lars Aagaard fra Dansk Energi til Computerworld. 

Faktisk er der ikke kun tale om en praktisk tidsmæssig udskydning af it-systemet, for det vil simpelthen kræve en lovændring, såfremt it-systemet går i luften senere end planlagt, oplyser Dansk Energi.

Du kan læse beskeden fra Dansk Energi her.

Er I tilfreds med den måde, det nuværende it-system Datahub fungerer på? 

"Datahub er endnu ikke i problemløs drift. Der er børnesygdomme, de løses gradvist, og der er fremdrift."

Den kræver fortsat mange ressourcer i sektoren, forklarer han videre. 

"Vi er først tilfredse, når det spiller, og der er vi ikke endnu," lyder det.

Sådan er it-projekter bare?

Faktisk er der tale om systemer med stor indvirkning på samtlige danske el-kunder.

Direktøren oplyser i øvrigt, at systemet har kostet mange flere ressourcer end forventet, men spørger om det ikke altid sker i den her slags projekter?

Regninger til alle danske el-kunder

Det er Dansk Energis indtryk, at alle parter arbejder benhårdt, "så tiden er ikke inde til at pege fingre, men til at få processerne i og omkring datahubben til at køre stabilt".

Kostet mange flere ressourcer end forventet 
"I forhold til mange andre nye store og komplekse datasystemer anser jeg datahub lanceringen som godkendt, uden dermed at lægge skjul på at opgaven er vanskelig, og har kostet mange flere mandskabs og økonomiske ressourcer end forventet."

"Men er det ikke altid sådan, at der i denne type projekter opstår uventede udfordringer?" lyder det fra direktøren.

Han forklarer, at engrosmodellen vil flytte grundlæggende rundt på ansvarsfordelingen mellem de enkelte selskaber i sektoren. 

"Det vil sige ansvaret for håndtering af kunderne, udsendelse af regninger, flytninger, opkrævning af afgifter og så videre. Det griber dermed dybt ind i forretningsprocesserne i de enkelte selskaber, mellem selskaberne og datahubben." 

"Da it jo understøtter forretningsprocesserne er mulige fejl jo ganske betragtelige. Vi taler om håndtering af samtlige danske el-kunders regning, så det er alvorlige sager," understreger han.

Systemejer: Lad os analysere
Markedsdirektør for el Søren Dupont Kristensen fra Energinet, der står for Datahuben, og som skal videreudvikle denne til at kunne håndtere engrosmodellen, bekræfter, at parterne omkring projektet skal sætte sig sammen og evaluere status. 

"Det er for tidligt at sige, at engrosmodellen skal udskydes. Det vil kræve en lovændring," oplyser han.

Hverken it-systemet ved navn Datahub, net-selskabernes egne it-systemer eller de krævede bekendtgørelser og forordninger, der hører til modellen, forventes at kunne blive klar til den 1. oktober 2014, vurderer Dansk Energi. 

[i]Er du enig i det?
 [/i]

"Jeg synes, at det er for tidligt at konkludere, at det ikke kan lade sig gøre. Det må komme ud af analysen. Jeg kan sige, at vi er meget opmærksomme på og interesserede i at få lavet et system, som alle brugere er glade for," siger han.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse