Topchefen har ansvaret for den totale it-fiasko

Der er stadig en stor gruppe af virksomheder, der fejler med at udnytte det kæmpe potentiale, der ligger i nye teknologier. Global undersøgelse udpeger hovedskurken.

Artikel top billede

Når it-projektet fejler, vil brokkerierne med en god portion sandsynlighed lande på it-chefens bord.

Det kan dog sagtens være et helt andet sted, man finder den grundlæggende årsag til, at en virksomhed fejler på den digitale front og lader konkurrenterne få alle de forretnings-fordele, de nye teknologier muliggør. 

Det skriver vores kolleger på det amerikanske CIO med henvisning til en global undersøgelse fra MIT og Capgemini.

Konklusionen er nemlig, at størstedelen af de administrerende direktører, CEO'erne, fejler i forhold til at styre deres virksomheder i retning af effektiv brug af nye teknologier.

CIO-mediet skriver, at flere end 1.500 direktører og chefer fra hele verden har deltaget i undersøgelsen, hvor omdrejningspunktet er den "digitale transformation," som så mange taler om - men som langt fra alle kommer i mål med.

"CEO'en og det øverste ledelseslag er nødt til at udvikle en vision, der kan artikuleres over for medarbejderne, lave en roadmap, forpligtige sig til at følge den og dernæst udstyre organisationen med målbare mål og incitamenter til at nå dem," kan man ifølge CIO læse i rapporten.

Her fejler CEO'erne

Undersøgelsen viser blandt andet, at næsten 95 procent af medarbejderne bakker op om det digitale arbejde i de virksomheder, hvor den administrerende direktør har en klart formuleret plan, der er kommunikeret ud.

Problemet er bare, at kun 36 procent af de administrerende direktører har gjort dette stykke arbejde.

Et af hovedbudskaberne i rapporten er, at den digitale transformation bør komme fra toppen, eksempelvis ved at man udpeger en særlig arbejdsgruppe eller leder, der kan stå i spidsen for arbejdet.

Her er dommen over virksomhederne

En konkret anbefaling i rapporten fra Capgemini og MIT er, at man starter med pilotprojekter og derefter investerer i de løsninger og projekter, der virker mest lovende.

En anden konklusion fra rapporten er ifølge CIO.com, at 80 procent af respondenterne mener, at det er kritisk, at deres virksomhed gennemgår en digital transformation i de kommende to år.

Men at 63 procent samtidig mener, at det i øjeblikket skrider alt for langsomt frem med det arbejde.

Sådan klarer virksomhederne sig i dag

Kun 15 procent af de 1.500 virksomheder, der indgår i rapporten, betegnes som meget sofistikerede brugere af teknologi.

Seks procent befinder sig i niveau to, hvor man måske nok tager ny teknologi i brug, men har svært ved at koordinere indsatsen.

I lag tre finder man 14 procent af virksomhederne, mens hele 66 procent er at finde i begynder-feltet, hvor man eksempelvis benytter e-mail og web sammen med forretningssoftware, men endnu ikke har taget hul på teknologier som sociale medier og analytics.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    PensionDanmark

    Incident & Problem Manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension