Artikel top billede

Topchefen har ansvaret for den totale it-fiasko

Der er stadig en stor gruppe af virksomheder, der fejler med at udnytte det kæmpe potentiale, der ligger i nye teknologier. Global undersøgelse udpeger hovedskurken.

Når it-projektet fejler, vil brokkerierne med en god portion sandsynlighed lande på it-chefens bord.

Det kan dog sagtens være et helt andet sted, man finder den grundlæggende årsag til, at en virksomhed fejler på den digitale front og lader konkurrenterne få alle de forretnings-fordele, de nye teknologier muliggør. 

Det skriver vores kolleger på det amerikanske CIO med henvisning til en global undersøgelse fra MIT og Capgemini.

Konklusionen er nemlig, at størstedelen af de administrerende direktører, CEO'erne, fejler i forhold til at styre deres virksomheder i retning af effektiv brug af nye teknologier.

CIO-mediet skriver, at flere end 1.500 direktører og chefer fra hele verden har deltaget i undersøgelsen, hvor omdrejningspunktet er den "digitale transformation," som så mange taler om - men som langt fra alle kommer i mål med.

"CEO'en og det øverste ledelseslag er nødt til at udvikle en vision, der kan artikuleres over for medarbejderne, lave en roadmap, forpligtige sig til at følge den og dernæst udstyre organisationen med målbare mål og incitamenter til at nå dem," kan man ifølge CIO læse i rapporten.

Her fejler CEO'erne

Undersøgelsen viser blandt andet, at næsten 95 procent af medarbejderne bakker op om det digitale arbejde i de virksomheder, hvor den administrerende direktør har en klart formuleret plan, der er kommunikeret ud.

Problemet er bare, at kun 36 procent af de administrerende direktører har gjort dette stykke arbejde.

Et af hovedbudskaberne i rapporten er, at den digitale transformation bør komme fra toppen, eksempelvis ved at man udpeger en særlig arbejdsgruppe eller leder, der kan stå i spidsen for arbejdet.

Her er dommen over virksomhederne

En konkret anbefaling i rapporten fra Capgemini og MIT er, at man starter med pilotprojekter og derefter investerer i de løsninger og projekter, der virker mest lovende.

En anden konklusion fra rapporten er ifølge CIO.com, at 80 procent af respondenterne mener, at det er kritisk, at deres virksomhed gennemgår en digital transformation i de kommende to år.

Men at 63 procent samtidig mener, at det i øjeblikket skrider alt for langsomt frem med det arbejde.

Sådan klarer virksomhederne sig i dag

Kun 15 procent af de 1.500 virksomheder, der indgår i rapporten, betegnes som meget sofistikerede brugere af teknologi.

Seks procent befinder sig i niveau to, hvor man måske nok tager ny teknologi i brug, men har svært ved at koordinere indsatsen.

I lag tre finder man 14 procent af virksomhederne, mens hele 66 procent er at finde i begynder-feltet, hvor man eksempelvis benytter e-mail og web sammen med forretningssoftware, men endnu ikke har taget hul på teknologier som sociale medier og analytics.

Følg @kimstensdal på Twitter




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere