Derfor skal der oprettes 21.000 digitale postkasser - om dagen

Med det nuværende tempo vil det tage mere end et halvt år, før alle virksomheder er tilmeldt den lovpligtige digitale postkasse, som ellers skal være på plads om godt to uger.

Artikel top billede

Voldsomme flaskehalse truer, når danske virksomheders frist for at oprette en lovpligtig digital postkasse udløber om godt to uger - den 1. november.

Og selv om virksomhederne på det seneste har skruet tempoet for tilmeldinger alvorligt i vejret, mangler tre ud af fire virksomheder stadig at tilmelde sig digital post fra det offentlige.

I Erhvervsstyrelsen regner man med, at omkring 450.000 virksomheder skal have en digital postkasse.

Men indtil nu har kun omkring 110.000 virksomheder aktiveret den digitale signatur, som er nøglen til at få adgang til de nye digitale postkasser.

Sagt på anden måde: Her kun to uger før premieren er 340.000 virksomheder stadig ikke klar til at modtage digital post. Det svarer til, at der hver eneste dag frem til 1. november skal oprettes mere end 21.000 digitale postkasser.

Og hvad værre er: Den seneste måned har kun omkring 50.000 virksomheder aktiveret deres digitale postkasse. Fortsætter det tempo, vil det tage mere end et halvt år, før alle virksomheder kan modtage digital post.

Hos Erhvervstyrelsen afviser vicedirektør Henning Steensig, at man kan regne tingene ud på den måde.

"Der er jo noget dynamik i det her, så man kan ikke bare lave en flad fremskrivning," siger Henning Steensig.

Han peger på, at der til dato i alt er udstedt 270.000 digitale signaturer til virksomhederne, hvoraf altså kun 110.000 har ulejliget sig med at gå ind på styrelsens hjemmeside og rent faktisk aktivere deres signatur. Han forventer derfor, at virksomhederne vil speede voldsomt op for tilmeldingerne op til deadline.

"Så vi er ikke så nervøse for stigningstakten i antallet af oprettede postkasser. Når først du har fået din signatur, kan den aktiveres relativt enkelt. Så kan der være et supportbehov, men det er der også råd for," siger Henning Steensig.

Styrelse: Vi når det ikke til 1. november

Med den nuværende hastighed i aktivering af signaturer, vil det tage syv måneder fra vi taler sammen lige nu, til alle er med?

"Ja, hvis der ikke skete andet, og den nuværende stigningstakt ikke fortsætter. Men det er det, vi tror, den gør. Det ser i hvert fald sådan ud," siger Hennings Steensig, som dog erkender, at det er urealistisk, at alle virksomheder har en digital postkasse, når kalenderen viser 1. november.

"Vi tror på, at en uge eller 14 dage inde i november vil vi være meget tæt på at være i mål."

Men har I selv et estimat på, hvornår I når op på en tilslutning på for eksempel 95 procent?

"Det er rent gætværk. Men vi tror på, at en uge eller 14 dage inde i november vil vi være meget tæt på at være i mål." 

"Men først når der i løbet af november-december bliver sendt stigende mængder af digital post ud, kan vi se, hvilke cvr-numre der får post, men ikke lukker den op. De får så et papirbrev, hvor der står, at nu er der post i deres postkasse. Det giver en ekstra tilskyndelse til at få gjort det, de ikke har gjort 1. november," siger han.

Han opfordrer dog kraftig virksomhederne til at få orden i sagerne, da der ellers nemt vil kunne opstå flaskehalse.

"Det, vi prøver at undgå, er, at der er for eksempel 100.000 virksomheder, der den 31. oktober siger, at nu vil der gerne have deres digitale postkasse. Mange skal igennem et sagsbehandlingsforløb, og det siger sig selv, at man ikke kan behandle 100.000 sager på en dag."

"Det kan ikke lade sig gøre. Den situation gør vi alt, hvad vi kan, for at undgå ved at opfordre virksomhederne til at gøre det, de skal gøre i tide," siger han.

Læs også:

Derfor truer kaos før indførelsen af digital post

Myndighed: Hvad mener du egentlig med digital post?

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S