Derfor skal der oprettes 21.000 digitale postkasser - om dagen

Med det nuværende tempo vil det tage mere end et halvt år, før alle virksomheder er tilmeldt den lovpligtige digitale postkasse, som ellers skal være på plads om godt to uger.

Artikel top billede

Voldsomme flaskehalse truer, når danske virksomheders frist for at oprette en lovpligtig digital postkasse udløber om godt to uger - den 1. november.

Og selv om virksomhederne på det seneste har skruet tempoet for tilmeldinger alvorligt i vejret, mangler tre ud af fire virksomheder stadig at tilmelde sig digital post fra det offentlige.

I Erhvervsstyrelsen regner man med, at omkring 450.000 virksomheder skal have en digital postkasse.

Men indtil nu har kun omkring 110.000 virksomheder aktiveret den digitale signatur, som er nøglen til at få adgang til de nye digitale postkasser.

Sagt på anden måde: Her kun to uger før premieren er 340.000 virksomheder stadig ikke klar til at modtage digital post. Det svarer til, at der hver eneste dag frem til 1. november skal oprettes mere end 21.000 digitale postkasser.

Og hvad værre er: Den seneste måned har kun omkring 50.000 virksomheder aktiveret deres digitale postkasse. Fortsætter det tempo, vil det tage mere end et halvt år, før alle virksomheder kan modtage digital post.

Hos Erhvervstyrelsen afviser vicedirektør Henning Steensig, at man kan regne tingene ud på den måde.

"Der er jo noget dynamik i det her, så man kan ikke bare lave en flad fremskrivning," siger Henning Steensig.

Han peger på, at der til dato i alt er udstedt 270.000 digitale signaturer til virksomhederne, hvoraf altså kun 110.000 har ulejliget sig med at gå ind på styrelsens hjemmeside og rent faktisk aktivere deres signatur. Han forventer derfor, at virksomhederne vil speede voldsomt op for tilmeldingerne op til deadline.

"Så vi er ikke så nervøse for stigningstakten i antallet af oprettede postkasser. Når først du har fået din signatur, kan den aktiveres relativt enkelt. Så kan der være et supportbehov, men det er der også råd for," siger Henning Steensig.

Styrelse: Vi når det ikke til 1. november

Med den nuværende hastighed i aktivering af signaturer, vil det tage syv måneder fra vi taler sammen lige nu, til alle er med?

"Ja, hvis der ikke skete andet, og den nuværende stigningstakt ikke fortsætter. Men det er det, vi tror, den gør. Det ser i hvert fald sådan ud," siger Hennings Steensig, som dog erkender, at det er urealistisk, at alle virksomheder har en digital postkasse, når kalenderen viser 1. november.

"Vi tror på, at en uge eller 14 dage inde i november vil vi være meget tæt på at være i mål."

Men har I selv et estimat på, hvornår I når op på en tilslutning på for eksempel 95 procent?

"Det er rent gætværk. Men vi tror på, at en uge eller 14 dage inde i november vil vi være meget tæt på at være i mål." 

"Men først når der i løbet af november-december bliver sendt stigende mængder af digital post ud, kan vi se, hvilke cvr-numre der får post, men ikke lukker den op. De får så et papirbrev, hvor der står, at nu er der post i deres postkasse. Det giver en ekstra tilskyndelse til at få gjort det, de ikke har gjort 1. november," siger han.

Han opfordrer dog kraftig virksomhederne til at få orden i sagerne, da der ellers nemt vil kunne opstå flaskehalse.

"Det, vi prøver at undgå, er, at der er for eksempel 100.000 virksomheder, der den 31. oktober siger, at nu vil der gerne have deres digitale postkasse. Mange skal igennem et sagsbehandlingsforløb, og det siger sig selv, at man ikke kan behandle 100.000 sager på en dag."

"Det kan ikke lade sig gøre. Den situation gør vi alt, hvad vi kan, for at undgå ved at opfordre virksomhederne til at gøre det, de skal gøre i tide," siger han.

Læs også:

Derfor truer kaos før indførelsen af digital post

Myndighed: Hvad mener du egentlig med digital post?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S