Stort dansk EPJ-system ramt af totalt nedbrud

Dansk region mister adgang til tusindvis af patientjournaler efter kæmpenedbrud, hvor den ene nødfunktion efter den anden har svigtet.

Artikel top billede

Sygehusene i Region Midtjylland har i en stor del af weekenden stået helt uden adgang til de elektroniske patientjournaler, efter at hele regionens EPJ-system gik ned med et brag lørdag ved 18-tiden.

Det betød, at regionens læger og sygeplejersker og andre pludselig ikke kunne få adgang til patientjournalerne, der anvendes til at holde styr på patienternes historik og behandling.

Nedbruddet førte til, at læger og sygeplejersker i stedet begyndt at skrive journaler i hånden.

Strømsvigt fik konsekvenser

Det langvarige nedbrud begyndte ifølge en række interne statusmeldinger, som Computerworld er i besiddelse af, da regionens driftscenter i Holstebro blev ramt af et strømsvigt i store dele af Holstebro Midtby lørdag.

Driftcenteret er udstyret med en nødgenerator, men den virkede ikke, og derfor trådte den ekstra, batteribaserede strøm-backup - den såkaldte UPS (Uninterruptible Power Supply) - til.

UPS-batteriet rummede imidlertid kun strøm til at drifte datacenteret med servere, SAN og netværksudstyr i 27 minutter. Og strømmen i Holstebro kom først tilbage efter 31 minutter.

Efter de fire minutter uden strøm kunne regionens core-infrastruktur ikke komme ordentligt i gang. Det skete først efter 3,5 timer.

Og da regionens it-folk omsider havde fået gang i core-switchene, virkede EPJ-serverne ikke ordentligt.

Nød-foranstaltninger virkede ikke

Regionens it-folk fik først humpet dele af EPJ-systemet i gang ved 01.30-tiden natten mellem lørdag og søndag - dog med begrænset funktionalitet.

Blandt andet kunne systemet det meste af søndagen ikke registrere indlæggelser og udskrivninger af patienter korrekt, ligesom systemet ikke kunne håndtere henvisninger, elektroniske recepter og flere andre ting.

Ifølge Computerworlds oplysninger var systemet først oppe at køre med alle funktioner sent søndag aften.

Heller ikke dette nødsystem virkede

Read-only virkede ikke

Regionens EPJ-system, MidtEPJ, er udstyret med en skrabet såkaldt read-only-version, der hedder Opslags-EPJ, som kan tages i brug i nødstilfælde.

De to systemer driftes asynkront fra to datacentre - det nedbrudsramte i Holstebro samt et datacenter i Skejby ved Århus.

Systemet er bygget, så de to datacentre på skift drifter de to systemer, så man undgår at stå helt uden adgang, selv om det ene datacenter går ned.

Lørdag kunne regionens it-afdeling imidlertid heller ikke få ordentligt gang i Opslags-EPJ, og den ferieramte it-afdeling turde ikke at tvinge hele driften af EPJ-systemet over på Århus-serveren.

Det skyldtes ifølge Computerworlds oplysninger frygt for datatab, da de to server-centre ikke kører synkront.

Det betød, at regionens læger stod helt uden adgang til patientjournalerne.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Region Midtjyllands it-chef, Peter Bruun Nielsen.

Læs også: Region efter gigantisk EPJ-nedbrud: Helt uacceptabelt

Læses lige nu

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Jyske Bank

    Kvantitativ Analytiker

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S