Sådan bruger USA big data til at knalde våbensmuglere

Et big data-projekt hos de amerikanske havnemyndigheder kan gøre livet surt for våben-smuglere.

Artikel top billede

Skibet er ladet med.

Sådan lyder begyndelsen til en dansk selskabsleg, som dog er ganske seriøs, når havnemyndigheder skal finde frem til ulovligt gods blandt de milliardvis af tons, som årligt bliver sejlet fra havn til havn overalt på kloden.

I sommer blev et nordkoreansk skib, "Chong Chon Gang", stoppet i Panama, mens det var i gang med at smugle våben fra Cuba. Våbnene var gemt under 200.000 sukkersække, hvor sukker og sække ellers var opført som det eneste gods på fragtsedlen.

Et big data-projekt med sammenligning af millionvis af skibsmanifester var midlet, der fik bremset de illegale våben. Og det våben kan muligvis tages i brug flere steder, når toldere skal sniffe sig frem til, om skibet nu også er ladet med lovlig fragt.

Det skriver NewScientist.

Bruger søgealgoritme

For at finde frem til irregulære fragter har Antonio Sanfilippo og flere kolleger fra den amerikanske havnemyndighed Pacific Northwest National Laboratory i staten Washington undersøgt 2,4 millioner skibsmanifester fra data-selskabet PIERS, der leverer data om skibsfragt til de amerikanske myndigheder.

Manifesternes 19 felter til at indrapportere ting som skibets navn, fragtbeskrivelse og oprindelseshavn har været nøglen til at dirke låsen til den ulovlige last op.

For forskerne har bygget en algoritme, der lægger de 19 felter ind i et større system med 25 grupperinger, og når algoritmen så pløjer igennem de 25 grupperinger og finder usædvanlige oplysninger om et skibs fragt eller rute, så bliver der slået alarm.

Der er i alt omkring 15 alarmer ud af titusindvis af skibsrapporter, hvilket derfor kan lede toldmyndigheder og andre af lovens lange arme i lasten på de mistænkte skibe.

Legetøj får klokkerne til at ringe

Blandt de hidtidige fund i de amerikanske undersøgelser har været, at skibe med legetøj har størst tendens til at have andet og knap så sjovt gods med sig.

Blandt andet er et skib med gascentrifuger til Iran blevet bremset, selvom der stod 'legetøj' i de oprindelige fragtsedler.

Indtil videre er brugen af algoritmen kun et lille skridt mod en egentlig løsning af store smuglerproblemer i verdens havne.

Næste skridt mod at løse den udfordring bliver et netværk med alle skibsorganisationer, der skal udveksle data og derigennem udse skibe og forsendelser, der på forhånd virker mistænkelige.

Læs også: 
Her er kodeordet for fremtidens big data-løsninger

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S