Artikel top billede

Du får tæsk hver eneste gang - robot vinder altid i 'sten, saks, papir'

En spritny japansk robot er så hurtig, at den kan banke dig i sten, saks og papir i hvert eneste spil. Læs her, hvad robottens hemmelige våben er.

Sten, saks og papir er en populær leg blandt børn uden en game controller inden for rækkevidde.

Nu har japanske forskere fra Ishikawa Oku-laboratoriet ved Tokyos Universitet bygget en robot, der kan banke alle dens modstandere i sten, saks og papir hver eneste gang, påstår forskerne.

Robottens hemmelige våben er, at den via sensorer kan lyn-aflæse modstanderens håndbevægelser og dermed forudsige, om det er stenen, saksen eller papiret, som modstanderen disker op med.

Mere konkret kan den på blot ét millisekund - det vil sige en tusindedel af et sekund - aflæse modstanderens hånd og selv diske op med en vinderhånd på ingen tid, skriver BBC.

Til sammenligning tager det omkring 60 millisekunder for et menneske at samle hånden i et af de tre greb, der henholdsvis skal banke modstanderen med en sten, klippe modparten over med en saks, eller pakke konkurrenten ind i papir.

Du kan se robotten i aktion her:

Kan bruges med anden teknologi

Robotten med navnet Janken, det japanske navn for sten, saks og papir, er således kommet til verden med en genkendelsesmotor snarere end logiske forudsigelser eller via genkendelsesmønstre, som tidligere sten, saks og papir-robotter har været bygget med.

Den tidligere version af Janken-robotten var 20 millisekunder om håndgenkendelsen, men nu sker reaktionen altså så godt som samtidigt med den menneskelige modstander.

At den slags robotter med lynhurtige reflekser kan udvikles til andet end at slå folk i den klassiske børneleg, fortæller robot-professor Sethu Vijayakumar fra Edinburgh Universitetet til BBC:

"Disse robotter har virkelig en hurtig reaktionstid, men der er scenarier, hvor selv et millisekunds forsinkelse ikke er acceptabelt, og det kunne være ved at undgå ulykker i forbindelse med virtuelle aktiemarkeder," siger Sethu Vijayakumar og fortsætter:

"I den slags tilfælde skal man kombinere både hurtig reaktionstid med højhastigheds-forudsigelser ved brug af spilteori og mønstergenkendelse," forklarer robot-professoren til BBC.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fellowmind Denmark II ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere


Analytics, BI og data science: Data-behandling i realtid

Datadrevne løsninger er godt på vej til at vinde indpas i næsten alle industrier - og med god grund. For der er store muligheder i at kunne forstå, fortolke og reagere lynhurtigt på de store datamængder, som alle organisationer genererer. På dette seminar kan du høre om nogle af de bedste eksempler inden for praktisk anvendelse af avanceret data-analyse, hvordan du kommer i gang, og hvordan du kan høste udbytte.

22. februar 2022 | Læs mere






CIO
Sådan tager top-CIO Pernille Geneser livtag med 40 år gamle it-systemer i Stark Group med 10.000 medarbejdere