Du får tæsk hver eneste gang - robot vinder altid i 'sten, saks, papir'

En spritny japansk robot er så hurtig, at den kan banke dig i sten, saks og papir i hvert eneste spil. Læs her, hvad robottens hemmelige våben er.

Artikel top billede

Sten, saks og papir er en populær leg blandt børn uden en game controller inden for rækkevidde.

Nu har japanske forskere fra Ishikawa Oku-laboratoriet ved Tokyos Universitet bygget en robot, der kan banke alle dens modstandere i sten, saks og papir hver eneste gang, påstår forskerne.

Robottens hemmelige våben er, at den via sensorer kan lyn-aflæse modstanderens håndbevægelser og dermed forudsige, om det er stenen, saksen eller papiret, som modstanderen disker op med.

Mere konkret kan den på blot ét millisekund - det vil sige en tusindedel af et sekund - aflæse modstanderens hånd og selv diske op med en vinderhånd på ingen tid, skriver BBC.

Til sammenligning tager det omkring 60 millisekunder for et menneske at samle hånden i et af de tre greb, der henholdsvis skal banke modstanderen med en sten, klippe modparten over med en saks, eller pakke konkurrenten ind i papir.

Du kan se robotten i aktion her:

Kan bruges med anden teknologi

Robotten med navnet Janken, det japanske navn for sten, saks og papir, er således kommet til verden med en genkendelsesmotor snarere end logiske forudsigelser eller via genkendelsesmønstre, som tidligere sten, saks og papir-robotter har været bygget med.

Den tidligere version af Janken-robotten var 20 millisekunder om håndgenkendelsen, men nu sker reaktionen altså så godt som samtidigt med den menneskelige modstander.

At den slags robotter med lynhurtige reflekser kan udvikles til andet end at slå folk i den klassiske børneleg, fortæller robot-professor Sethu Vijayakumar fra Edinburgh Universitetet til BBC:

"Disse robotter har virkelig en hurtig reaktionstid, men der er scenarier, hvor selv et millisekunds forsinkelse ikke er acceptabelt, og det kunne være ved at undgå ulykker i forbindelse med virtuelle aktiemarkeder," siger Sethu Vijayakumar og fortsætter:

"I den slags tilfælde skal man kombinere både hurtig reaktionstid med højhastigheds-forudsigelser ved brug af spilteori og mønstergenkendelse," forklarer robot-professoren til BBC.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Kromann Reumert

Legal Tech & AI Adoption Specialist

Københavnsområdet

Shure Scandinavia A/S

Senior DevOps Developer

Københavnsområdet

TD SYNNEX Denmark ApS

Business Development Manager Nordics - Circular IT Services

Uspecificeret arbejdssted

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

Region Sjælland

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job