Artikel top billede

Skats CIO, Jan Topp, ansætter it-specialister oven på fyringsrunde. (Foto: JONAS FOTOGRAFI / JONAS FOTOGRAFI)

Derfor søger Skat it-folk efter stor fyringsrunde

Skat har brug for helt nye kræfter i it-afdelingen, hvis de komplekse it-systemer skal kunne varetages ordentligt, siger Skats CIO efter stor fyringsrunde.

Skat fyrer et ukendt antal it-medarbejdere for at gøre plads til flere it-specialister. Sådan lyder det fra Skats CIO, Jan Topp, oven på en større fyringsrunde, hvor et 317 medarbejdere på tværs af Skat må vinke farvel til deres job.

"Det vi kigger på fremadrettet, er mere de kompetencer, vi har behov for med de nye it-systemer og digitalisering, og nogle af de ting vi har vægtet, som vi ikke har i it-afdelingen i dag, er mere specialiserede kompetencer indenfor system-ejerskab (SAP), sourcing og it-arkitektur." siger Jan Topp.

Rekrutteringen af de nye medarbejdere er ifølge Jan Topp nødvendig, fordi it-systemerne i organisationen bliver mere og mere komplekse.

Men selvom it-chefen gerne vil fortælle, hvilke nye it-folk Skat har brug for, er han ikke meget for at fortælle, hvilken type - eller hvor mange - it-medarbejdere, der er blevet berørt af den nuværende fyringsrunde.

Skat: Vi har brug for andre medarbejdere
Større kompleksitet i it-systemerne og behov for bedre dialog med leverandører får nu Jan Topp til at kigge sig om efter helt nye medarbejdere.

"Vi er eksempelvis direkte ude og rekruttere it-arkitekter, som vi har behov for, dels fordi vi har en meget kompleks applikationsportefølje baseret på SOA [serviceorienteret arkitektur, red.], dels fordi vi har en sourcet forretning, hvor det meste ligger ude hos eksterne leverandører," siger Jan Topp.

Her fremhæver it-chefen særligt tre systemer, som nu kræver helt særlige kompetencer at administrere.

"Der er DMR (Digitaliseringen af Motorregisteret, red.), og så er det EFI (Et Fælles Inddrivelsessystem, red.) og Skattekonto projekterne, som også er to store gigant-systemer, der er rettet mod fælles offentlig inddrivelse," fortæller Jan Topp.

Skat tavse omkring fyringerne i it-afdelingen

Mens it-chefen altså gerne vil fortælle om, hvilke kompetencer Skat fremover har brug for, er Jan Topp anderledes tavs, når snakken falder på, hvem og hvor mange it-medarbejdere han har måttet sige farvel til.

"Jeg kan ikke sige, hvor mange det drejer sig om, men man kan sige, at it også har været en del af denne runde," siger Jan Topp.

Hvordan kan det være, at du ikke kan sige, hvor mange mennesker det drejer sig om?

"Vi har varslet 317 på tværs i Skat alt i alt, og i bund og grund er det væsentlige ikke, hvor mange der er det ene eller det andet sted, men it er berørt også."

Er it-afdelingen den gruppe, hvor der er blevet afskediget flest mennesker?

"Nej. Det er det ikke. Der er sket en række justeringer på it-området. Det sker samtidig med, at vi har en række nye rekrutteringer. Det kan virke ulogisk, men det, som er i det, det er, at vi bevæger os ind i en mere kompleks og automatiseret it-verden, hvor vi har brug for nogle andre spidskompetencer på it-området."

Kan du pege på, hvilke stillingsbetegnelser de afskedigede har haft?

"Nej det kan jeg ikke. Det drejer sig om flere forskellige typer af medarbejdere, som vi desværre har måttet varsle."

Læs også:
Disse it-systemer gør ansatte overflødige hos Skat




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere