I Sverige er Karlstads Kommune under stor pressebevågenhed netop blevet kåret til vores nabolands bedste it-kommune.
I juryen sidder Sveriges Kommuner og Landsting. Men også en repræsentant for Microsoft og et par andre tele og it-virksomheder.
Vurderingen sker ud fra en it-helhedsbetragtning, og de svenske kommuner kan indstille sig selv til prisen.
Et par af de ting, som kommunerne bliver målt på, kan du læse om i denne folder, hvor et punkt blandt andet lyder, at it skal skabe nye veje til deltagelse og demokrati.
Også fokus på, hvordan it skaber et bedre fælleskab, og hvordan it øger effektiviteten og sænker omkostningerne, er beskrevet som kriterier.
Kommune: Så meget har vi gang i
Her kan du læse Karlstad kommunes seks siders indstilling af sig selv.
En overskrift lyder blandt andet "Service, sikkerhed og tilgængelighed".
Kommunen nævner sin indsats på blandt andet sociale medier, ny hjemmeside, apps og trafik-it.
De tre nominerede i finalen var i øvrigt Haparanda stad, Karlstads kommun og Västerås stad.
Men er den svenske kommune noget særligt i forhold til de danske?
Er danske kommuner bedre?
Vi har spurgt en ikke helt uvildig kilde: Formanden for de danske kommunale it-chefer i foreningen KITA.
Han har fået lov at indstille og beskrive de tre områder, hvor han mener, at danske kommuner er langt fremme - og endda længere end svenskerne.
Dansk it-chef: Dette kan vi lære af svenskerne
Faktisk kender KITA's formand Jørgen Rasch, der også er it-chef i Egedal Kommune, til den vindende svenske kommune.
"Vi har haft Karlstad ovre og tale om deres brug af sociale medier, hvor de er i en liga for sig," siger Jørgen Rasch.
Han peger på, at også Høje Taastrup Kommune er med i et EU-støttet projekt, hvor der satses benhårdt på tilstedeværelse og brug af blandt andet Facebook i forhold til kommunens aktiviteter.
KITA-formanden påpeger, at svenske og danske kommuner er forskellige. Blandt andet er nogle svenske kommuner meget små, hvorfor samarbejde på tværs med de store kommuner er ekstremt vigtigt.
Adspurgt om danske kommuner generelt er bedre til it end svenske kommuner, svarer han:
"Svenske kommuner har været mere overladt til sig selv. I Danmark har vi været vant til, at det blev gjort for os," forklarer it-chefen.
Her peger han på, at KMD og styringen er anderledes i Danmark.
"I Sverige er diversiteten større. For nogle gør en masse ved it, mens andre gør mindre. Men hvis de intet gør, så sker der ingenting," forklarer han.
Det står altså lidt i modsætning til Danmark, hvor kommunerne i højere grad skal være med, forklarer han.
Finde på noget nyt selv
Imidlertid kan danske kommuner lære af de svenske på visse punkter.
"Vi skal lære at finde på noget nyt selv. Der famler vi lidt," forklarer han og henviser igen til, at her har de svenske kommuner en anden baggrund, hvor man faktisk også går sammen om udviklingsopgaver.
"Danske kommuner har traditionelt samarbejdet mest om drift," forklarer han.