Artikel top billede

Microsoft om kritik: Vi har da et team på sagen

Microsoft svarer på flere kritikpunkter om sine online-regler, som fem danske testpersoner har peget på. Software-gigantens fremhæver blandt andet, at der sidder et et team og toptuner reglerne.

Fem danske testpersoner falder ikke ligefrem i svime over, hvordan Microsoft har opstillet og formuleret sine regler for, hvad man må og ikke må på it-gigantens online-tjenester.

Det afslører en brugervenlighedstest.

Microsoft hilser kritikken velkommen, og i lighed med Facebook og Google svarer verdens største softwareselskab per mail:

"Vi forstår godt, hvorfor emnet fortsat er interessant og det er noget, som Microsoft hele tiden har for øje," forklarer softwareselskabets danske advokat Anne Ermose.

Hun forklarer, at Microsoft prioriterer formuleringen af selskabets servicevilkår meget højt.

"Vi har et team af folk siddende, som udelukkende beskæftiger sig med netop dette, og som løbende sørger for at implementere brugernes feedback," lyder det fra Anne Ermose.

Svært at ændre juraen

At ændre opsætningen og formulering af reglerne er dog ikke så ligetil, fortæller Anne Ermose.

Det skyldes, at Microsoft skal oplyse om vilkårene på sine tjenester på en juridisk forsvarlig måde til en målgruppe, som ikke er jurister.

"For en global serviceleverandør er der desuden det aspekt, at de samme servicevilkår skal gælde på tværs af flere kulturer. Derfor forstår vi også, hvorfor mange brugere finder disse tekster svære at læse og forstå," erkender Anne Ermose og fortsætter:

"Når dette er sagt, så er der en meget hårfin grænse for, hvor 'frit' vi kan formulere vores servicevilkår, for hvis vi fjerner os for meget fra 'jura-sproget', så risikerer vi at fjerne os fra det egentlige juridiske indhold," siger hun.

Computerworld har efterfølgende fulgt op med en række nye spørgsmål, blandt andet om hvor længe brugerne skal trækkes med at læse/ikke gide læse den slags tekster hos Microsoft, som åbenbart prioriterer dem højt. 

Til disse nye spørgsmål gentager selskabet i lighed med Google sine pointer fra den første mail.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hvordan understøtter du den samlede værdikæde og skaber den optimale kundeoplevelse i engros eller retail?

Vi stiller skarpt på mulighederne for at optimere alle led på tværs af din værdikæde og tilhørende salgskanaler samtidigt med, at du styrker både indtjeningen og kundeoplevelsen. Du får inspiration til, hvordan du kan arbejde med at binde salgskanaler sammen og sikre, at der er styr på den bagvedliggende logistik, produkt- og stamdata, prissætning services osv.

29. november 2023 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

05. december 2023 | Læs mere


Teknologien bliver den næste konkurrencedefinerende slagmark – sådan forbereder du dig

Få bud på, hvordan du kan tænke IT-planlægning som en løbende strategisk proces frem for noget, der foregår fra enkeltprojekt til enkeltprojekt. Herunder hvordan strategisk brug af IT giver dig et stærkt grundlag for at orkestrere kundeoplevelser, kunderelevans og produktivitetsforbedringer.

06. december 2023 | Læs mere