Microsoft om kritik: Vi har da et team på sagen

Microsoft svarer på flere kritikpunkter om sine online-regler, som fem danske testpersoner har peget på. Software-gigantens fremhæver blandt andet, at der sidder et et team og toptuner reglerne.

Artikel top billede

Fem danske testpersoner falder ikke ligefrem i svime over, hvordan Microsoft har opstillet og formuleret sine regler for, hvad man må og ikke må på it-gigantens online-tjenester.

Det afslører en brugervenlighedstest.

Microsoft hilser kritikken velkommen, og i lighed med Facebook og Google svarer verdens største softwareselskab per mail:

"Vi forstår godt, hvorfor emnet fortsat er interessant og det er noget, som Microsoft hele tiden har for øje," forklarer softwareselskabets danske advokat Anne Ermose.

Hun forklarer, at Microsoft prioriterer formuleringen af selskabets servicevilkår meget højt.

"Vi har et team af folk siddende, som udelukkende beskæftiger sig med netop dette, og som løbende sørger for at implementere brugernes feedback," lyder det fra Anne Ermose.

Svært at ændre juraen

At ændre opsætningen og formulering af reglerne er dog ikke så ligetil, fortæller Anne Ermose.

Det skyldes, at Microsoft skal oplyse om vilkårene på sine tjenester på en juridisk forsvarlig måde til en målgruppe, som ikke er jurister.

"For en global serviceleverandør er der desuden det aspekt, at de samme servicevilkår skal gælde på tværs af flere kulturer. Derfor forstår vi også, hvorfor mange brugere finder disse tekster svære at læse og forstå," erkender Anne Ermose og fortsætter:

"Når dette er sagt, så er der en meget hårfin grænse for, hvor 'frit' vi kan formulere vores servicevilkår, for hvis vi fjerner os for meget fra 'jura-sproget', så risikerer vi at fjerne os fra det egentlige juridiske indhold," siger hun.

Computerworld har efterfølgende fulgt op med en række nye spørgsmål, blandt andet om hvor længe brugerne skal trækkes med at læse/ikke gide læse den slags tekster hos Microsoft, som åbenbart prioriterer dem højt. 

Til disse nye spørgsmål gentager selskabet i lighed med Google sine pointer fra den første mail.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S