"Hobbitten 2" hamrer Nordisk Films it-system i sort

En menneskelig fejl, ivrige biografgængere og en mega-populær film var i går en farlig cocktail for Nordisk Film, som havde timelange køer foran sit bookingsystem. Læs her, hvad der gik galt.

Artikel top billede

Efter at Nordisk Film i går klokken 10 åbnede for forsalget til "Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark", også kendt som "Hobbitten 2", blev Nordisk Films bookingsystem for alvor presset.

En menneskelig fejl var medvirkende til en kædereaktion af hændelser, så bookingssystemet først gik i sort, og folk senere måtte vente i flere timer på at bestille film via Kino.dk.

"Det er selvfølgelig langt fra tilfredsstillende, og vi er nu i dialog med vores leverandør om, hvordan vi kan løse problemet," fortæller den tekniske chef fra Nordisk Films biografer, Jan Petersen, til Computerworld.

En menneskelig fejl

Problemerne startede, da "Hobbitten 2" skulle i forsalg, og en menneskelig indtastningsfejl bevirkede, at de 2.000 forestillinger af filmen ikke var sendt over til Kino.dk's servere.

Den fejl blev opdaget, en god halv time efter at filmen burde havde været i forsalg og synlig for publikum på Kino.dk.

Og da først forsalgsmulighederne åbnede på Kino.dk med en god forsinkelse, væltede ivrige biografgængere ind i et omfang, der fik Nordisk Films biografbookingssystem Dolphin til at bryde sammen i en halv times tid.

"For at håndtere efterspørgslen lukker vi køen, genstarter systemerne og gør klar til at modtage folk igen," fortæller Jan Petersen om situationen i går ved middagstid.

System kun nede i kort tid

Han beretter, at set fra Nordisk Film Biografers side var systemerne helt oppe igen ved 13-tiden, hvilket reelt vil sige et ganske kort nedbrud.

På dette tidspunkt var der dog allerede skabt flere timers ventetid for de godt 30.000 folk, som selskabets køtæller har registeret i løbet af dagen.

Computerworld har eksempelvis dokumentation for, at kunder i flere tilfælde måtte vente langt over to timer for at kunne bestille en biografbillet.

Først ud på aftenen begyndte køen at klinge af, og Kino.dk fortæller, at der frem til klokken 23 var pæne køer, hvor ventetiden dog var reduceret til minutter frem for timer.

Ingen panik før Justin Bieber

I dag klokken 12 har Nordisk Films Biografer så forsalg til Justin Bieber-filmen "Never Say Never" med en ganske ungdommelig målgruppe, som biografkæden forventer også vil skabe et vist pres på bookingsystemet.

"Vi forventer dog ikke, at det bliver lige så heftigt som til "Hobbitten 2", og i dag har vi styr på, hvor mange gæster vi kan lukke ind til bookingen ad gangen. Hvis der kommer flere ind, kan vi dog godt risikere et nyt nedbrud," erkender Jan Petersen.

Han nævner samtidig, at ventetider generelt er svære at gøre op.

En fornemmelse for ventetiderne på de mest populære film kan man måske få, når publikum ved åbningen til forsalget på Francis Lawrence-filmen "The Hunger Games: Catching Fire" ved starten måtte vente i en halv times tid på at bestille billet.

At folk så i går måtte vente fire til fem gange så længe, beklager Jan Petersen.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

KMD A/S

SAP-arkitekt

Nordjylland

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse