Derfor skal it-afdelingen acceptere dette BI-bøvl

Business intelligence-markedet er inde i en rivende udvikling, men nogle af de mest klassiske udfordringer er bare ikke til at slippe af med. Og det skal man heller ikke forsøge på.

Artikel top billede

Der er mange gode grunde til, at der investeres massivt i nye BI-løsninger i disse år. 

Den teknologiske udvikling har betydet, at eksempelvis tablet-apps, sociale medier, mobile devices og big data åbner for helt nye muligheder på BI-fronten, og det afspejler sig i markedets omsætning.

Gartner har vurderet, at det globale marked for business intelligence-software vil vokse med syv procent i år, så det i alt omsætter for 79 milliarder kroner.

I 2016 ventes den omsætning at være steget til næsten 100 milliarder kroner.

"Selv om det er et modent marked og har været en CIO-topprioritet i årevis, er der fortsat en masse efterspørgsel. Enhver virksomhed har en række områder - som HR, marketing, social og så videre - hvor man endnu ikke er startet med BI og analytics," lyder forklaringen fra Gartner.

Kender du til dette?

Men selv om mange nye muligheder er kommet til, er der stadig nogle klassiske udfordringer, som enhver it-organisation kæmper med på BI-fronten.

Det er blandt andet det klassiske problem med, at it-afdelingen og forretningen ikke synger helt den samme sang - eller er aligned, som det hedder på moderne dansk.   

Det kommer blandt andet til udtryk ved, at man ikke formår at kommunikere med hinanden på en måde, så man rent faktisk omsætter forretningens ønsker og behov til konkrete, brugbare BI-løsninger.

Og endelig er der problemet med, at helt op til 80 procent af BI-indholdet i nogle organisationer bliver til via såkaldte skygge-applikationer, typisk regneark, som det ikke er it-afdelingen, der har stillet til rådighed.

Forrester BI-rådgiver Boris Evelson skriver derfor i et blogindlæg, at man bør forholde sig til den praktiske virkelighed som it-afdeling.

Tre vigtige BI-regler

Forrester-rågiveren opstiller følgende tre regler:

1) It-afdelingen skal omfavne, ikke bekæmpe, det faktum, at størstedelen af BI-indholdet altid vil være i hænderne på forretningsbrugerne, ikke i it-afdelingen.

2) It-afdelingen er nødt til at omorganisere sig og reorientere sig for at kunne monitorere og analysere, hvad forretningsbrugerne gør og ud fra det arbejde med nogle grundlæggende krav til BI-arkitektur og -applikationer.

3) Hvis du er uenig i punkt nummer 2, bør du læse nummer 1 igen.

"Hvordan balancerer du forretningsbrugernes behov for at kunne producere deres eget indhold uden den store afhængighed af bureaukratiske it-processer, mens du samtidig minimerer risici for virksomheden, opnår stordriftsfordele og slipper af med siloer?" lyder den grundlæggende BI-problemstilling ifølge Boris Evelson.

For nylig har en rapport fra rådgivningsfirmaet Consulting League konkluderet, at der alene det seneste år har været en stigning i BI-investeringerne hos private kunder i Danmark på 20 procent, men der i det offentlige er tale om en stigning på hele 125 procent.

Undersøgelsen bygger på indsamling af data fra blandt andet 2.700 danske BI-projekter.

Læs også:

Vil vækst på BI-markedet: Derfor sælger det så godt

Ét område går amok: Her er de stærkeste it-firmaer

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S