Derfor skal it-afdelingen acceptere dette BI-bøvl

Business intelligence-markedet er inde i en rivende udvikling, men nogle af de mest klassiske udfordringer er bare ikke til at slippe af med. Og det skal man heller ikke forsøge på.

Artikel top billede

Der er mange gode grunde til, at der investeres massivt i nye BI-løsninger i disse år. 

Den teknologiske udvikling har betydet, at eksempelvis tablet-apps, sociale medier, mobile devices og big data åbner for helt nye muligheder på BI-fronten, og det afspejler sig i markedets omsætning.

Gartner har vurderet, at det globale marked for business intelligence-software vil vokse med syv procent i år, så det i alt omsætter for 79 milliarder kroner.

I 2016 ventes den omsætning at være steget til næsten 100 milliarder kroner.

"Selv om det er et modent marked og har været en CIO-topprioritet i årevis, er der fortsat en masse efterspørgsel. Enhver virksomhed har en række områder - som HR, marketing, social og så videre - hvor man endnu ikke er startet med BI og analytics," lyder forklaringen fra Gartner.

Kender du til dette?

Men selv om mange nye muligheder er kommet til, er der stadig nogle klassiske udfordringer, som enhver it-organisation kæmper med på BI-fronten.

Det er blandt andet det klassiske problem med, at it-afdelingen og forretningen ikke synger helt den samme sang - eller er aligned, som det hedder på moderne dansk.   

Det kommer blandt andet til udtryk ved, at man ikke formår at kommunikere med hinanden på en måde, så man rent faktisk omsætter forretningens ønsker og behov til konkrete, brugbare BI-løsninger.

Og endelig er der problemet med, at helt op til 80 procent af BI-indholdet i nogle organisationer bliver til via såkaldte skygge-applikationer, typisk regneark, som det ikke er it-afdelingen, der har stillet til rådighed.

Forrester BI-rådgiver Boris Evelson skriver derfor i et blogindlæg, at man bør forholde sig til den praktiske virkelighed som it-afdeling.

Tre vigtige BI-regler

Forrester-rågiveren opstiller følgende tre regler:

1) It-afdelingen skal omfavne, ikke bekæmpe, det faktum, at størstedelen af BI-indholdet altid vil være i hænderne på forretningsbrugerne, ikke i it-afdelingen.

2) It-afdelingen er nødt til at omorganisere sig og reorientere sig for at kunne monitorere og analysere, hvad forretningsbrugerne gør og ud fra det arbejde med nogle grundlæggende krav til BI-arkitektur og -applikationer.

3) Hvis du er uenig i punkt nummer 2, bør du læse nummer 1 igen.

"Hvordan balancerer du forretningsbrugernes behov for at kunne producere deres eget indhold uden den store afhængighed af bureaukratiske it-processer, mens du samtidig minimerer risici for virksomheden, opnår stordriftsfordele og slipper af med siloer?" lyder den grundlæggende BI-problemstilling ifølge Boris Evelson.

For nylig har en rapport fra rådgivningsfirmaet Consulting League konkluderet, at der alene det seneste år har været en stigning i BI-investeringerne hos private kunder i Danmark på 20 procent, men der i det offentlige er tale om en stigning på hele 125 procent.

Undersøgelsen bygger på indsamling af data fra blandt andet 2.700 danske BI-projekter.

Læs også:

Vil vækst på BI-markedet: Derfor sælger det så godt

Ét område går amok: Her er de stærkeste it-firmaer

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S