Virksomhed ville droppe emailen: Her er resultatet

En stor virksomhed erklærede for tre år siden, at det skulle være helt slut med de interne emails. Her er, hvad det har resulteret i.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Tilbage i 2011 meddelte den franske it-gigant Atos, at emailen skulle sendes i graven.

Selv om det dengang skabte store overskrifter, har Atos efterfølgende forklaret, at visionen om en virksomhed, der har afskaffet interne emails, tager tid at realisere.

Der findes ganske vist mange nye teknologier til moderne kommunikation og samarbejde, men det gode gamle @ lader sig ikke erstatte uden videre.

I et blogindlæg skriver Forrester-rådgiver Phillipp Karcher om, hvad man kan lære af Atos' projekt Zero Email.

Her er Atos i dag

Han peger på, at selv om der er mange undersøgelser, der viser, at vi bruger meget tid på emails, så må man også acceptere, at det at skrive og læse beskeder er en vigtig del af det at arbejde, ligesom man også fortsat har et behov for at sende beskeder til specifikke modtagere.

Derfor mener han ikke, at målet bør være helt at afskaffe emailen.

"Jeg mener, at det giver mere mening at have et mål om at optimere beskederne og samarbejdet i virksomheden, hvilket involverer en kombination af værktøjer - i stedet for helt at afskaffe alle emails."

Phillipp Karcher mener dog også, at Atos' Zero Email tjener det formål, at det fokuserer på at reducere den generelle mængde beskeder, medarbejderne skal forholde sig til.

Han fortæller, at Atos med 76.000 medarbejdere stadig har lang vej igen, før man kan konkludere, at de interne emails er udryddet.

"Men Atos har også succeshistorier om individuelle forretningsafdelinger og teams, der opnår fordele som eksempelvis hurtigere svar-tider på hjælp i SAP-miljøet," lyder det i blogindlægget, hvor det også fremhæves, at der i dag generelt sendes færre emails internt i Atos.

Sådan reducerer du antallet af emails

Forrester mener, at man med udgangspunkt i Atos' erfaringer kan konkludere, at det bedst kan betale sig at fokusere på at reducere eller fjerne emails i specifikke forretningsprocesser frem for i virksomheden som sådan.

Det er også vigtigt, at virksomhedens øverste ledelse bakker op om projekt - og kommer med en klar udmelding om målet.

Desuden skriver Phillipp Karcher, at man er nødt til at at have nogle ambassadører i organisationen, der hjælper kollegerne med at tage de nye værktøjer i brug, ligesom det er vigtigt at bruge succeshistorier som eksempler på, at det kan lade sig gøre at droppe mailen.

"Vær tålmodig. Du bliver ikke en social business hen over natten. Atos satte et mål om at have nul emails inden for tre år, og det vil stadig tage tid, før de kommer i nærheden af det mål i hele virksomheden."

En McKinsey-rapport har konkluderet, at den gennemsnitlige vidensarbejder bruger 28 procent af arbejdstiden på emails.

McKinsey vurderer, at virksomheder kan øge vidensarbejderes produktivitet med 25 til 30 procent ved at tage moderne samarbejdssystemer og sociale teknologier i brug.

Læs også:

Derfor bombarderer dine kolleger dig med cc-mails

Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

Du spilder kostbar tid på emails: Så galt står det til

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job