Virksomhed ville droppe emailen: Her er resultatet

En stor virksomhed erklærede for tre år siden, at det skulle være helt slut med de interne emails. Her er, hvad det har resulteret i.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Tilbage i 2011 meddelte den franske it-gigant Atos, at emailen skulle sendes i graven.

Selv om det dengang skabte store overskrifter, har Atos efterfølgende forklaret, at visionen om en virksomhed, der har afskaffet interne emails, tager tid at realisere.

Der findes ganske vist mange nye teknologier til moderne kommunikation og samarbejde, men det gode gamle @ lader sig ikke erstatte uden videre.

I et blogindlæg skriver Forrester-rådgiver Phillipp Karcher om, hvad man kan lære af Atos' projekt Zero Email.

Her er Atos i dag

Han peger på, at selv om der er mange undersøgelser, der viser, at vi bruger meget tid på emails, så må man også acceptere, at det at skrive og læse beskeder er en vigtig del af det at arbejde, ligesom man også fortsat har et behov for at sende beskeder til specifikke modtagere.

Derfor mener han ikke, at målet bør være helt at afskaffe emailen.

"Jeg mener, at det giver mere mening at have et mål om at optimere beskederne og samarbejdet i virksomheden, hvilket involverer en kombination af værktøjer - i stedet for helt at afskaffe alle emails."

Phillipp Karcher mener dog også, at Atos' Zero Email tjener det formål, at det fokuserer på at reducere den generelle mængde beskeder, medarbejderne skal forholde sig til.

Han fortæller, at Atos med 76.000 medarbejdere stadig har lang vej igen, før man kan konkludere, at de interne emails er udryddet.

"Men Atos har også succeshistorier om individuelle forretningsafdelinger og teams, der opnår fordele som eksempelvis hurtigere svar-tider på hjælp i SAP-miljøet," lyder det i blogindlægget, hvor det også fremhæves, at der i dag generelt sendes færre emails internt i Atos.

Sådan reducerer du antallet af emails

Forrester mener, at man med udgangspunkt i Atos' erfaringer kan konkludere, at det bedst kan betale sig at fokusere på at reducere eller fjerne emails i specifikke forretningsprocesser frem for i virksomheden som sådan.

Det er også vigtigt, at virksomhedens øverste ledelse bakker op om projekt - og kommer med en klar udmelding om målet.

Desuden skriver Phillipp Karcher, at man er nødt til at at have nogle ambassadører i organisationen, der hjælper kollegerne med at tage de nye værktøjer i brug, ligesom det er vigtigt at bruge succeshistorier som eksempler på, at det kan lade sig gøre at droppe mailen.

"Vær tålmodig. Du bliver ikke en social business hen over natten. Atos satte et mål om at have nul emails inden for tre år, og det vil stadig tage tid, før de kommer i nærheden af det mål i hele virksomheden."

En McKinsey-rapport har konkluderet, at den gennemsnitlige vidensarbejder bruger 28 procent af arbejdstiden på emails.

McKinsey vurderer, at virksomheder kan øge vidensarbejderes produktivitet med 25 til 30 procent ved at tage moderne samarbejdssystemer og sociale teknologier i brug.

Læs også:

Derfor bombarderer dine kolleger dig med cc-mails

Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma

Emailens afløser: Sådan kommer du til at kommunikere

Du spilder kostbar tid på emails: Så galt står det til

Event: Cyber Security Festival 2026

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.700 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 70 talere og møde mere end 50 leverandører over to dage.

18 & 19 november 2026 | Gratis deltagelse

Everllence

Head of Digital Solutions

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Open Application (Denmark)

Københavnsområdet

STELLA CARE ApS

Backend-udvikler (AI-Native)

Københavnsområdet

Quadsat ApS

Robotics Engineer

Fyn

Navnenyt fra it-Danmark

Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse
Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job