Krav til iOS-udviklere: Sådan skal jeres apps se ud nu

Snart skal alle apps til Apples iPhone og iPad være designet på en helt bestemt måde. Se her, hvad det betyder.

Artikel top billede

"Fra og med den 1. februar skal alle nye apps og apps-opdateringer, der sendes ind til App Store, udvikles med den seneste version af Xcode 5 og være optimerede til iOS 7."

Sådan skriver Apple i en meddelelse til udviklerne, samtidig med at selskabet netop er begyndt at frigive betaudgaven af iOS 7.1 til udviklerne.

Men hvad vil det konkret sige, at apps er optimerede til iOS 7?

Det kan man læse i Apples design-guide.

Her er reglerne

Her lægges der blandt andet vægt på, at man skal have respekt for, at brugergrænsefladen skal forstå indholdet og interagere med indholdet, men aldrig konkurrere med indholdet.

De to andre hovedpunkter går på, at tekst og ikoner skal være klare og passende i størrelse, og at der skal være en dybde i designet, så der er visuelle lag og realistiske bevægelser, der øger brugernes forståelse.

Apple kommer selv med et eksempel på, hvordan selskabets egen vejr-app så ud i iOS 6 og nu ser ud i iOS 7:

Samtidig kan man læse i design-anbefalingerne, at man skal arbejde med gennemsigtige elementer i brugergrænsefladen, så det afsløres, hvad der gemmer sig bagved.

"Gennemskinnelige elementer - som Kontrolcenter - giver en kontekst, hjælper brugerne med at se at mere indhold er tilgængeligt og kan signalere flygtighed."

Et andet vigtigt område er, at man som udvikler skal benytte Apples system-skrifttyper i sine apps.

"iOS 7 system-skrifttyperne tilpasser automatisk afstanden mellem bogstaver og linjehøjden, så teksten er let at læse og ser godt ud ved alle størrelser," lyder forklaringen fra Apples side.

En million apps

Det fremgår ikke af meddelelsen fra Apple, om nye apps og opdateringer af eksisterende apps, der ikke lever op til iOS 7 design-principperne, vil blive afvist fra App Store, men selskabet er kendt for at være konsekvent i forhold til kravene til apps.

Der findes ifølge Apple i dag flere end en million apps i App Store.

Læs også:

27 nye apps til din iPhone: Sådan slipper du for bøvlet

En måned med iOS 7: Genialt eller gumpetungt?

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S