Artikel top billede

Her er den vilde smartphone-krig om erhvervskunderne

Efter at have haft et massivt fokus på forbrugerne i flere år retter smartphone-producenterne i stigende grad blikket mod det lukrative erhvervssegment. Nu skal en række afgørende slag udkæmpes.

ComputerViews: Får Windows Phone endelig det gennembrud hos virksomhederne, der lå i kortene fra starten?

Var det for tidligt at afskrive BlackBerry - vil den nye strategi give selskabet et comeback?

Og er iPhones tid som den foretrukne smartphone i virksomhederne forbi, når Android-telefonerne nu for alvor også har fokus på erhvervssegmentet?

Der er mange endnu ubesvarede spørgsmål om smartphone-producenternes krig om erhvervskunderne her ved indgangen til 2014.

Producenterne har nemlig efter at have fokuseret på den almindelige forbruger i flere år nu for alvor fået øjnene op for, at erhvervssegmentet er mindst lige så interessant - og måske endnu mere lukrativt.

Det samme gælder teleoperatørerne, der også har opdaget, at det ikke er nok at sælge en masse abonnementer - man skal også sælge det rette type abonnementer, og det vil i stigende grad sige til virksomhederne, hvor det er lettere rent faktisk at tjene penge på det, man sælger.

Disse smartphones dominerer på arbejdspladserne

En global Forrester-undersøgelse blandt 9.766 vidensarbejdere har vist, at Android i dag er den mest udbredte smartphone-platform i virksomhederne med en markedsandel på 37 procent mod 34 procent til iOS, 6 procent til Windows og 23 procent til øvrige platforme.

Men den rapport udkom i februar 2013, og dataindsamlingen har således fundet sted for efterhånden længe siden.

iPhone har i flere år været den foretrukne platform i danske virksomheder - blandt andet fordi Nokia, der ellers var nummer et i mange år, pludselig begyndte at svinde bort. 

Det store spørgsmål bliver dog, hvordan producenterne vil klare sig hos erhvervskunderne her i 2014.

Vi ser allerede nu en række tendenser, der vil kunne ændre styrkebilledet.

Windows Phone og BlackBerry

Der er en række bevægelser og tendenser i smartphone-markedet, der er med til at ændre spillereglerne og åbne op for, at nye spillere kan vinde frem hos erhvervskunderne.

1) Er Microsofts tid på vej?

Da Microsoft i februar 2010 lancerede sit Windows Phone-styresystem, var der mange der mente, at dette system først og fremmest ville have en chance hos de virksomheder, der i forvejen havde mange Microsoft-produkter kørende i datacentret.

Men Windows Phone har haft det svært i skyggen af Android-produkternes og iPhones massive succes, og også fordi det tog et par år, før Windpws Phone som platform for alvor kom op på niveau med konkurrenterne rent funktionsmæssigt.

Men det er den nu, og app-udvalget er efterhånden også helt fornuftigt.

Samtidig kører Microsoft på i stor stil med at mobil-modne sin forrretningssoftware, og med købet af Nokia vil Microsoft kunne styre hardwaren i præcis den retning, som det giver bedst mening.

Markedsandelene for Windows Phone er for alvor begyndt at ligne noget, der kan bruges til noget, og måske kan 2014 blive året, hvor en større del af virksomhederne end hidtil begynder at investere i Windows Phone-produkter til medarbejderne?

2) Har BlackBerry nået bunden?

BlackBerry har mange næsten afskrevet på grund af selskabets voldsomme deroute i de senere år.

Selskabets strategi har virket noget diffus, da man pludselig begyndte at tale om, at man nu skulle gå efter forbrugerne og ikke kun virksomhederne, der ellers har været selskabets store styrke.

Den nye administrerende direktør John Chen har imidlertid efter blot to måneder på posten atter rettet fokus ind på erhvervssegmentet, og spørgsmålet er, om BlackBerry efter de mange fyringsrunder og røde regnskabstal har nået bunden og nu vil begynde at vende tilbage som et seriøst og fremtidssikret bud på en smartphone-platform til virksomheder?

iPhone og Android

3) Har iPhonen toppet?

Det var Apples iPhone, der med lanceringen i 2007 sparkede gang i det vilde smartphone-ræs.

Dette produkt har om noget vist sig at være danskernes foretrukne, og det har haft den afsmittende effekt, at mange danske virksomheder også har taget Apple-produktet ind i varmen.

Apple har i årenes løb føjet mange erhvervsfunktioner til iPhone, og med det massive app-udvalg, der findes til iOS, er der stort set ikke den forretnings-løsning, der ikke findes til iPhone.

Men alting har som bekendt sin tid, og spørgsmålet er, om iPhone har toppet som erhvervstelefon - også selv om Apple kom med en række nye erhvervsfunktioner i iOS 7?

"Til trods for den positive summen på markedet er det ikke sandsynligt, at iOS 7 enterprise-funktionerne vil øge tilstedeværelsen i erhvervslivet," lød en analytiker-kommentar for nylig.

4) Kan Android gentage kunststykket hos virksomhederne?

I den seneste opgørelse over smartphone-markedet fra IDC har Android-platformen en markedsandel på hele 81 procent mod 12,9 procent til iPhone og 3,6 procent til Windows Phone.

Men mens Android har haft en voldsom succes hos forbrugerne, er der stadig et betydeligt potentiale for vækst i erhvervssegmentet.

Det er formentlig også forklaringen på, at Android-producenter som Samsung og LG har lanceret løsninger som Samsung Knox og LG Gate, der gør det lettere at splitte eksempelvis en Galaxy S4 op i to universer - et til arbejde og et til privatliv.

Det er også ønsket om en øget tilstedeværelse hos virksomhederne, der har fået Google til at fokusere mere på erhvervsfunktionerne i Android-platformen over de seneste år.

ABI Research forudser, at den globale omsætning, der hentes på at levere Android-produkter til virksomheder, vil stige fra 298 milliarder kroner i 2013 til mere end 507 milliarder kroner ved udgangen af 2018.

Hvem vinder krigen?

Mange virksomheder vil - også i 2014 - foretage betydelige investeringer i mobile enheder og løsninger.

Det bliver interessant at se, hvad de mange satsninger fra producenternes side vil få af betydning for, hvor it-cheferne vælger at bruge pengene?

Der er, som ABI Research skriver i en kommentar til markedssituationen, flere slag, det er værd at holde øje med.

"Der er to kampe mellem producenter, man skal holde øje med: Apple og Samsung og Nokia og BlackBerry," skriver ABI.

"BlackBerry og Nokia kæmper om tredjepladsen på erhvervsmarkedet. BlackBerry har mest erfaring med mobility i virksomhederne, men Nokia har nu opbakning fra Microsoft. Hvis man holder disse fordele op imod de aktuelle kampe mellem Apple og Samsung, betyder det, at der er muligheder for, at BlackBerry og Nokia kan øge markedsandelene."

Fortæl gerne i debatten herunder, hvordan smartphone-investeringerne ser ud på din arbejdsplads?

Hvilke platforme satses der på - og hvorfor?

Læs også:

Sådan indtager Android-telefonerne din arbejdsplads

Planen er klar: Sådan vil BlackBerry gøre comeback

Apples iOS 7-satsning kan ende som en våd fuser




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere