Her er den vilde smartphone-krig om erhvervskunderne

Efter at have haft et massivt fokus på forbrugerne i flere år retter smartphone-producenterne i stigende grad blikket mod det lukrative erhvervssegment. Nu skal en række afgørende slag udkæmpes.

Artikel top billede

ComputerViews: Får Windows Phone endelig det gennembrud hos virksomhederne, der lå i kortene fra starten?

Var det for tidligt at afskrive BlackBerry - vil den nye strategi give selskabet et comeback?

Og er iPhones tid som den foretrukne smartphone i virksomhederne forbi, når Android-telefonerne nu for alvor også har fokus på erhvervssegmentet?

Der er mange endnu ubesvarede spørgsmål om smartphone-producenternes krig om erhvervskunderne her ved indgangen til 2014.

Producenterne har nemlig efter at have fokuseret på den almindelige forbruger i flere år nu for alvor fået øjnene op for, at erhvervssegmentet er mindst lige så interessant - og måske endnu mere lukrativt.

Det samme gælder teleoperatørerne, der også har opdaget, at det ikke er nok at sælge en masse abonnementer - man skal også sælge det rette type abonnementer, og det vil i stigende grad sige til virksomhederne, hvor det er lettere rent faktisk at tjene penge på det, man sælger.

Disse smartphones dominerer på arbejdspladserne

En global Forrester-undersøgelse blandt 9.766 vidensarbejdere har vist, at Android i dag er den mest udbredte smartphone-platform i virksomhederne med en markedsandel på 37 procent mod 34 procent til iOS, 6 procent til Windows og 23 procent til øvrige platforme.

Men den rapport udkom i februar 2013, og dataindsamlingen har således fundet sted for efterhånden længe siden.

iPhone har i flere år været den foretrukne platform i danske virksomheder - blandt andet fordi Nokia, der ellers var nummer et i mange år, pludselig begyndte at svinde bort. 

Det store spørgsmål bliver dog, hvordan producenterne vil klare sig hos erhvervskunderne her i 2014.

Vi ser allerede nu en række tendenser, der vil kunne ændre styrkebilledet.

Windows Phone og BlackBerry

Der er en række bevægelser og tendenser i smartphone-markedet, der er med til at ændre spillereglerne og åbne op for, at nye spillere kan vinde frem hos erhvervskunderne.

1) Er Microsofts tid på vej?

Da Microsoft i februar 2010 lancerede sit Windows Phone-styresystem, var der mange der mente, at dette system først og fremmest ville have en chance hos de virksomheder, der i forvejen havde mange Microsoft-produkter kørende i datacentret.

Men Windows Phone har haft det svært i skyggen af Android-produkternes og iPhones massive succes, og også fordi det tog et par år, før Windpws Phone som platform for alvor kom op på niveau med konkurrenterne rent funktionsmæssigt.

Men det er den nu, og app-udvalget er efterhånden også helt fornuftigt.

Samtidig kører Microsoft på i stor stil med at mobil-modne sin forrretningssoftware, og med købet af Nokia vil Microsoft kunne styre hardwaren i præcis den retning, som det giver bedst mening.

Markedsandelene for Windows Phone er for alvor begyndt at ligne noget, der kan bruges til noget, og måske kan 2014 blive året, hvor en større del af virksomhederne end hidtil begynder at investere i Windows Phone-produkter til medarbejderne?

2) Har BlackBerry nået bunden?

BlackBerry har mange næsten afskrevet på grund af selskabets voldsomme deroute i de senere år.

Selskabets strategi har virket noget diffus, da man pludselig begyndte at tale om, at man nu skulle gå efter forbrugerne og ikke kun virksomhederne, der ellers har været selskabets store styrke.

Den nye administrerende direktør John Chen har imidlertid efter blot to måneder på posten atter rettet fokus ind på erhvervssegmentet, og spørgsmålet er, om BlackBerry efter de mange fyringsrunder og røde regnskabstal har nået bunden og nu vil begynde at vende tilbage som et seriøst og fremtidssikret bud på en smartphone-platform til virksomheder?

iPhone og Android

3) Har iPhonen toppet?

Det var Apples iPhone, der med lanceringen i 2007 sparkede gang i det vilde smartphone-ræs.

Dette produkt har om noget vist sig at være danskernes foretrukne, og det har haft den afsmittende effekt, at mange danske virksomheder også har taget Apple-produktet ind i varmen.

Apple har i årenes løb føjet mange erhvervsfunktioner til iPhone, og med det massive app-udvalg, der findes til iOS, er der stort set ikke den forretnings-løsning, der ikke findes til iPhone.

Men alting har som bekendt sin tid, og spørgsmålet er, om iPhone har toppet som erhvervstelefon - også selv om Apple kom med en række nye erhvervsfunktioner i iOS 7?

"Til trods for den positive summen på markedet er det ikke sandsynligt, at iOS 7 enterprise-funktionerne vil øge tilstedeværelsen i erhvervslivet," lød en analytiker-kommentar for nylig.

4) Kan Android gentage kunststykket hos virksomhederne?

I den seneste opgørelse over smartphone-markedet fra IDC har Android-platformen en markedsandel på hele 81 procent mod 12,9 procent til iPhone og 3,6 procent til Windows Phone.

Men mens Android har haft en voldsom succes hos forbrugerne, er der stadig et betydeligt potentiale for vækst i erhvervssegmentet.

Det er formentlig også forklaringen på, at Android-producenter som Samsung og LG har lanceret løsninger som Samsung Knox og LG Gate, der gør det lettere at splitte eksempelvis en Galaxy S4 op i to universer - et til arbejde og et til privatliv.

Det er også ønsket om en øget tilstedeværelse hos virksomhederne, der har fået Google til at fokusere mere på erhvervsfunktionerne i Android-platformen over de seneste år.

ABI Research forudser, at den globale omsætning, der hentes på at levere Android-produkter til virksomheder, vil stige fra 298 milliarder kroner i 2013 til mere end 507 milliarder kroner ved udgangen af 2018.

Hvem vinder krigen?

Mange virksomheder vil - også i 2014 - foretage betydelige investeringer i mobile enheder og løsninger.

Det bliver interessant at se, hvad de mange satsninger fra producenternes side vil få af betydning for, hvor it-cheferne vælger at bruge pengene?

Der er, som ABI Research skriver i en kommentar til markedssituationen, flere slag, det er værd at holde øje med.

"Der er to kampe mellem producenter, man skal holde øje med: Apple og Samsung og Nokia og BlackBerry," skriver ABI.

"BlackBerry og Nokia kæmper om tredjepladsen på erhvervsmarkedet. BlackBerry har mest erfaring med mobility i virksomhederne, men Nokia har nu opbakning fra Microsoft. Hvis man holder disse fordele op imod de aktuelle kampe mellem Apple og Samsung, betyder det, at der er muligheder for, at BlackBerry og Nokia kan øge markedsandelene."

Fortæl gerne i debatten herunder, hvordan smartphone-investeringerne ser ud på din arbejdsplads?

Hvilke platforme satses der på - og hvorfor?

Læs også:

Sådan indtager Android-telefonerne din arbejdsplads

Planen er klar: Sådan vil BlackBerry gøre comeback

Apples iOS 7-satsning kan ende som en våd fuser

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job