Artikel top billede

Katastrofalt dansk it-system: Bøvl i årevis

Breve sendes forkerte steder hen, og der opkræves rykkere på mindre beløb end selve portoen på brevet. Med andre ord: Her er der bøvl med katastrofalt it-system på tredje år.

Hos Helsingør Kommune er der fortsat problemer med it-opkrævningssystemet KMD Debitor.

Det oplyser centerchef Pernille Madsen fra Center for Borgerservice, It og Digitalisering hos Helsingør Kommune til Computerworld.

"Vi har problemer med systemet, som vi arbejder med KMD om at få løst," fortæller hun.

Hun understreger dog, at der er tale om andre og nye problemer end dem, der tidligere har været endog meget store problemer med tidligere.

Ekstra bevilling - nye problemer hærger

Faktisk måtte kommunen i 2012 få en ekstra bevilling fra byrådet på to årsværk for at kunne følge med.

Personalet var ekstremt hårdt spændt for, oplyser Pernille Madsen.

Det kan du læse mere om her.

I dag har det ene aktuelle problem stået på i syv måneder. Det drejer sig konkret om, at visse breve til opkrævning af ejendomsskat simpelthen bliver sendt til en forkert adresse.

"Vi har tre tilfælde, hvor det er sket i 2013. Og det må ikke ske, men det arbejder vi på at få rettet," siger hun.

Hun oplyser, at i nogle tilfælde kommer brevene retur, hvis de er sendt forkert. Andre gange sker der aldeles ingenting. 

Da Debitor ved rykkeranmodninger til udenlandske adresser ikke altid flytter nye adresser over fra Folkeregisteret, kan problemet opstå.

"Brevene er således sendt til en adresse, de kan være returneret, nuværende beboer kan måske have haft en anden nationalitet og smidt et brev på dansk ud, der må være volapyk at læse," forklarer hun og opsummerer, at kommunen "ved, hvor brevene er sendt hen, men vi kender ikke brevenes "skæbne"."

Dog er medarbejderne nu naturligvis opmærksomme på, at der er dobbelttjekket i Folkeregisteret, når der sendes manuelle breve ud til andre lande - et eksempel på, hvor de anvender mertid, forklarer hun.

Opkrævning 4 kroner - porto 6 kroner

Et andet aktuelt problem består i, at rykkerbreve med beløb helt ned til fire kroner indimellem bliver udsendt.

"Det er ikke hensigtsmæssigt, når portoen måske er seks kroner. Derfor har nogle borgere da også henvendt sig om den problemstilling," siger hun.

Centerchefen forklarer, at disse opkrævninger er sket i integrationen med et boliglånsystem, så man afklarer i øjeblikket, om fejlen skyldes KMD Debitor eller integrationen med det andet system.

Endelig fremgår det på kommunens hjemmeside, at telefontiden til opkrævningskontoret er blevet begrænset. Således holder man lukket i flere timer på grund af udfordringer med KMD Debitor, står der på hjemmesiden.

Det er dog ikke helt retvisende, oplyser centerchefen. For beskeden skulle egentligt være fjernet den 23. januar.

Men i perioden fra sommeren 2013 til januar 2014 har telefontiden været nedsat.

"Det har ganske enkelt skyldtes, at medarbejdere skulle bruge mere administrativ tid på at tjekke oplysningerne i systemet, og fordi visse transaktioner i systemet tager længere tid end normalt," forklarer hun.

Imidlertid forklarer hun, at der er betalt kompensation.

"I forhold til projektperioden forhandlede vi os til en mindre økonomisk kompensation," forklarer hun og oplyser, at det drejer sig om en kvart millioner kroner.

Dertil kommer et klippekort med 10 arbejdsdage, som kan bruges til at få 10 dage med KMD-konsulenter kvit og frit.

Otto år mere - aner ikke hvad fejl koster

Kommunen indgik kontrakt med KMD efter udbud. Den gældende kontrakt trådte i kraft den 1. januar 2013. 

Det er en kontrakt, der løber seks år med mulighed for at forlænge to år, oplyser kommunen.

Opkrævningssystemet er et helt centralt system hos kommunerne. Alene i Helsingør Kommune har man opkrævninger via daginstitutioner på mellem 6000 og 7000 transaktioner hver måned.

I forhold til ejendomsskatterne har kommunen cirka 19.000 transaktioner to gange årligt, og det er blot et udpluk af transaktionerne.

På trods af systemets helt centrale rolle i kommunen har den ikke opgjort, hvad fejlene i forbindelse med Opus Debitor samlet set har kostet Helsingør Kommune.

"Det burde man gøre, og det vil nok også blive gjort. Men det er en prioritering, hvor de folk, der i givet fald skulle opgøre det, lige nu arbejder på at løst problemerne, som optræder i forbindelse med systemet og samtidig fokuserer på deres kerneopgave i forhold til borgerne," siger centerchefen.

KMD: Uhensigtsmæssigheder i systemet
Hos KMD bekræfter man, at der er problemer hos kommunen.

"Det er helt korrekt, at vi i Helsingør tidligere har haft en række udfordringer med implementeringen af KMD Opus Debitor."

"Vi har sammen med kommunen fået løst langt de fleste, og systemet understøtter på alle de centrale punkter debitoropgaven i det daglige."

"Som Helsingør nævner, har vi fortsat uhensigtsmæssigheder i systemet, der skal løses," lyder det i en mail fra pressechef Christoffer Hellmann fra KMD.

"Det er vi i fuld gang med, og vi er ganske fortrøstningsfulde på det område. Vi er i den forbindelse meget glade for de input, vi får fra Helsingør Kommune, og vi værdsætter den gode og konstruktive dialog, vi har med dem i det daglige," lyder det afslutningsvis fra ham.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Drukner din sikkerhed i et hav af falske advarsler?

Der er et konstant våbenkapløb i gang mellem de værktøjer, din IT-sikkerhedsafdeling har til rådighed og et stigende antal komplekse og mangeartede cybertrusler. Men når sikkerhedsinfrastrukturen udbygges, stiger kompleksiteten og mængden af advarsler også. Hermed får du svært ved at skelne mellem et stort antal falsk positive og de få – men reelle og kritiske! – advarsler, du skal prioritere at håndtere. Bliv klogere på hvordan du håndtere det.

15. juni 2021 | Læs mere


Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere






Premium
Test: Duer Samsungs første Pro-pc'er til noget?
Samsung Galaxy Book Pro serien er et bevis på, at de etablerede pc-producenter får sig en formidabel udfordrer i den sydkoreanske supersværvægter.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Er de cyberkriminelle allerede trængt ind – uden at du har opdaget det?
Optimér din sikkerhed ved at kombinere indsatsen for at holde IT-kriminelle ude med en konstant antagelse om, at de muligvis allerede er trængt ind på dit netværk.