Efter et års tøven: Kunde vil bruge udskældt it-system

Dansk kommune var nervøs for at implementere udskældt it-system for et års tid siden. Nu lægger man an til at kaste sig ud i det, selv om der fortsat er bøvl andre steder.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Hos Hillerød Kommune valgte man at træde på bremsen i forhold til at implementere KMD Debitor i 2013.

Det skete ganske enkelt, fordi man har set nogle slemme problemer med systemet i andre kommuner.

Men nu lægger man an til at hoppe ud i det, oplyser kommunens CIO, Søren Kristensen.

Faktisk skulle det nye KMD-system tages i brug i januar 2013.

Men nu - i februar 2014 - er man på vippen til at kaste sig ud i det, når det gælder implementering af Debitor-modulet.

"Vi er p.t. i dialog med KMD om at komme videre med implementeringen af Debitormodulet," oplyser han til Computerworld.

"Det er min forventning, at vi i løbet af meget kort tid vil have en endelig aftale med KMD om den videre vej fremad," lyder det fra ham.

Implementeringsplanen

Han understreger, at man ikke er i gang med implementeringen, "men konkret i gang med at planlægge og aftale, hvordan implementeringsplanen skal se ud".

Oprindeligt havde Hillerød Kommune lov til at få modulet implementeret, men valgte altså at springe over, da man kunne fortsætte billigt med den eksisterende løsning.

Hos Helsingør Kommune, der også var hårdt ramt for nogle år tilbage, da Hillerød valgte at træde på bremsen, har man netop oplyst, at der fortsat er problemer.

Denne gang har det dog ikke kostet sygefravær hos personalet, men eksempelvis sendes rykkere ud på 4 kroner, selv om portoen er 6 kroner.

Læs mere om Helsingørs nye problemer med opkrævningssystemet KMD Debitor her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S