Ekspert: Derfor er lydbranding vigtigt for en virksomhed

Hører du tonerne, kan du med det samme kende Nokias ringetone, McDonald's jingle eller Windows' opstartslyd. Men virker det overhovedet, og hvorfor investerer virksomheder millioner i soundbranding?

Artikel top billede

Lydbrands er et redskab i at distancere sig fra sine konkurrenter på markedet, og det kan virkelig gøre en forskel for en virksomhed, hvis de rammer den helt rigtige melodi.

Lydbrands som McDonald's 'I'm lovin'' it', Nokias 'Nokia Tune' og Intels 'Intel inside' er blot tre eksempler på god og gennemført soundbranding.

"Det er et varemærke på lige fod med et klassisk logo, der skal personliggøre og tydeligt vise, hvem firmaet er. Det skal give en form for genkendelse, så man føler sig tryg," siger Anders Bonde, lektor i reklamer og medieæstetik hos Aalborg Universitet.

Ofte er genkendeligheden i lydbrandet noget, som man bygger op igennem mange år. Her er McDonald's et godt eksempel. Tilbage i 2003 opkøbte McDonald's-koncernen en endnu ikke udgivet Justin Timberlake-sang med navnet 'I'm lovin' it' og opbyggede, hvad der i dag er en af de største soundbrands i verden.

"Der er lavet uanede tests af genkendeligheden i McDonald's lydspor, og hver eneste testperson kunne med det samme genkende brandet bare ved at høre lydsporet. Nogle gange kunne man endda spille lydsporet i forkerte toner, og den blev stadig genkendt," siger Anders Bonde.

"Intel inside"
Et andet skoleeksempel på hvor effektiv et lydbrand kan være, er Intels 'Intel inside'-lyd, der kommer efter pc-reklamer, der benytter sig af Intels chip-systemer.

Men hvor alle forbinder 'I'm lovin' it' med McDonald's, er det kun de færreste, der forbinder Intels toner med processor-selskabet. Og det kan meget vel være en aktiv beslutning i virksomhedens markedsføring.

"Der er jo kun meget få kunder, der køber Intels produkter direkte, så i stedet placerer Intel sine reklamer i forbindelse med computermærker, så man i stedet forbinder det med computerne," siger Anders Bonde og tilføjer:

"På den måde får man markedsført noget, som kan være uinteressant og kompliceret for kunderne, til at blive associeret med de enkelte computere."

Intel-jinglen, der kom til verden i 1993, er udviklet af Walter Werzowa, tidligere medlem af det østriske Edelweiss orkester, og bliver spillet i over 130 forskellige lande.

Skal udvikles med tiden
Et letgenkendeligt lydbrand er dog ikke det samme som vejen til succes. Selv om McDonald's toner kendes verden over, følger der ofte mange negative tanker med. Samtidig handler det om at have et auditivt brand, der kan udvikles løbende, så folk ikke ender med at blive generet af det.

"McDonald's er geniale til at bruge deres melodi på alverdens metoder både musisk og teknisk, og det samme har Nokia gjort igennem tiderne," siger Anders Bonde.

Specielt Nokia havde et problem med dette, da en undersøgelse fra den danske brandingekspert Martin Lindstrøm tilbage i 2008 viste, at folk blev stressede af at høre melodien, hvilket også er grunden til, at man har opdateret Nokia-lyden flere gange. I øjeblikket er det en meget moderne 'dubstep'-version.

Nokia-ringetonen har dog uden tvivl været en af grundene til, at Nokia fik så stor global udbredelse, før de mistede grebet på mobilmarkedet.

Læs også:

Nokia Tune: Her er historien om verdens mest kendte ringetone

Fra "Ta-da" til orkestermusik: Hør Windowsmusikken igennem næsten 30 år

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S