Fra afdelingen for åbenlys videnskab: Internettrolde er dårlige mennesker

Onlinedebatter plages alt for ofte af hadefulde fjolser. En gruppe forskere har undersøgt, hvad der er galt med de aggressive og manipulerende internettrolde. Se resultatet her.

Artikel top billede

(Foto: Mike Reed)

Det er ligesom visheden om, at vand er vådt og det faktum, at du bliver både kønnere og mere charmerende efter et par øl - helt åbenlyst sandt.

Alligevel har et hold forskere fra Manitoba Universitet i Canada undersøgt i alt 1.235 personer og gennemgået deres opførsel, når der kommenteres på nettet for at finde personlighedstrækkene for såkaldt internettrolde. Altså folk som hærger kommentarfelterne på nettet med personlige angreb, bevidst fejlagtige kommentarer eller generelt bare prøver at afspore debatten for at skabe splid.

Og resultaterne er slående, men måske knap så overraskende for folk, der ofte læser kommentarer på nettet: Trolde er ikke som os andre.

For i deres rapport, som har det sigende navn "Trolls just want to have fun", dokumenterer forskerne, at personer med en opførsel som en såkaldt internettrold oftere har personlighedstræk, som rammer ind i den såkaldte Dark Tetrad: At man er parat til at manipulere med andre, at man er narcissistisk / selvoptaget, at man savner empati og at man finder glæde i andres lidelse (sadisme).

Den lille gruppe blev dog blandt andet fundet ved, at de svarede ja til spørgsmål som "Jeg kan lide at trolle folk i debatforums eller i kommentarfelter på nettet", "Jeg holder af at genere andre spillere i multiplayer-spil" og "Jo smukkere og ren en ting er, jo mere tilfredsstillende er det at ødelægge".

Heldigvis for os andre var det kun 5,6 procent af deltagerne i studiet som angav, at de nød at opføre sig som en internettrold. Men derfor kan de hurtigt fylde uforholdsmæssigt meget, som talrige danske aviser har fundet ud af.

Læs også om fanboys, spejderdrenge og irriterende Kloge Åger: Her er de værste fjolser online

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S