Sådan kan Facebooks køb af WhatsApp ramme telebranchen

Facebooks milliard-opkøb af WhatsApp, der lader brugerne sende beskeder gratis, kan få konsekvenser for teleselskaberne.

En dårlig nyhed for teleselskaberne.

Sådan beskriver Forrester-analytiker Dan Bieler nyheden om, at Facebook køber WhatsApp for et beløb, der svarer til omkring 100 milliarder kroner.

WhatsApp har hele 450 millioner brugere - til trods for at virksomheden kun har 55 ansatte og fem år på bagen. Og der kommer endnu en million brugere til hver eneste dag.

Facebook har naturligvis en plan med opkøbet - læs mere om den her - men det er ikke kun de to implicerede selskaber, der påvirkes af handlen.

Dan Bieler fra Forrester ser i en kommentar til handlen denne konsekvens for teleselskaberne:

"Facebooks køb af WhatsApp viser, at markedet for beskeder er langt fra dødt. Men det er blevet værre for teleselskaberne."

"Det faktum, at Facebook lægger 19 milliarder dollar på bordet, heraf fire milliarder dollar i kontanter, for en global besked-tjeneste med 55 ansatte, bør skræmme teleselskaberne med deres millioner af medarbejdere og høje omkostningsstrukturer."

Hvem har magten over data?
Han forklarer, at tjenester som WhatsApp, Line, KakaoTalk, WeChat og Viber allerede har skubbet teleselskaberne væk fra et dybere engagement med kunderne.

En af udfordringerne for teleselskaberne er også, at det med disse tjenester ikke kun er teleselskaberne, der kan analysere bruger-adfæren ud fra data og på den måde finde vej til nye forretningsområder.

I stedet havner mere og mere af den viden og indsigt hos eksempelvis en tjeneste om WhatsApp.

"Det er det, der gør denne her aftale så farlig," skriver Dan Bieler.

"Jeg ser en klar risiko for teleselskaber: Ultimativt kan de måske stå tilbage med at sælge flat-rate data og give ubegrænset adgang til gratis SMS'er," fortsætter han.

I forhold til SMS'erne er det dog efterhånden nogle år siden, at de forsvandt som en af de store indtjeningskilder hos de danske teleselskaber.

I stedet kappes selskaberne herhjemme i dag om at kunne levere de hurtigste data-forbindelser med de bedste indholdspakker - læs mere om den konkurrence-situation her.

Netop spørgsmålet om, hvad teleselskabernes rolle bliver på fremtidens telemarked, diskuteres i næste uge i Barcelona til Mobile World Congress.

Her er i øvrigt både Mark Zuckerberg fra Facebook og WhatsApps stifter til stede.



Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Derfor betaler Facebook 100 milliarder for firma med 50 ansatte - her er planen

Facebook køber kæmpe-konkurrent for 100 milliarder kroner

Fem vigtige ting: Det satser dit teleselskab på i 2014





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere






Premium
Wingmen Solutions fortsætter den stejle vækstkurve trods corona: Hæver overskuddet med 120 procent
Wingmen Solutions fastholder de eksplosive vækstrater trods corona-pandemien. Det viser selskabets nye regnskab, hvor overskuddet er mere end fordoblet. "Det er fantastisk, at vi er kommet igennen et år med corona på den her måde," lyder det fra topchef Kåre Christensen.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.