Sådan kan Facebooks køb af WhatsApp ramme telebranchen

Facebooks milliard-opkøb af WhatsApp, der lader brugerne sende beskeder gratis, kan få konsekvenser for teleselskaberne.

Artikel top billede

(Foto: John W. McDonough)

En dårlig nyhed for teleselskaberne.

Sådan beskriver Forrester-analytiker Dan Bieler nyheden om, at Facebook køber WhatsApp for et beløb, der svarer til omkring 100 milliarder kroner.

WhatsApp har hele 450 millioner brugere - til trods for at virksomheden kun har 55 ansatte og fem år på bagen. Og der kommer endnu en million brugere til hver eneste dag.

Facebook har naturligvis en plan med opkøbet - læs mere om den her - men det er ikke kun de to implicerede selskaber, der påvirkes af handlen.

Dan Bieler fra Forrester ser i en kommentar til handlen denne konsekvens for teleselskaberne:

"Facebooks køb af WhatsApp viser, at markedet for beskeder er langt fra dødt. Men det er blevet værre for teleselskaberne."

"Det faktum, at Facebook lægger 19 milliarder dollar på bordet, heraf fire milliarder dollar i kontanter, for en global besked-tjeneste med 55 ansatte, bør skræmme teleselskaberne med deres millioner af medarbejdere og høje omkostningsstrukturer."

Hvem har magten over data?

Han forklarer, at tjenester som WhatsApp, Line, KakaoTalk, WeChat og Viber allerede har skubbet teleselskaberne væk fra et dybere engagement med kunderne.

En af udfordringerne for teleselskaberne er også, at det med disse tjenester ikke kun er teleselskaberne, der kan analysere bruger-adfæren ud fra data og på den måde finde vej til nye forretningsområder.

I stedet havner mere og mere af den viden og indsigt hos eksempelvis en tjeneste om WhatsApp.

"Det er det, der gør denne her aftale så farlig," skriver Dan Bieler.

"Jeg ser en klar risiko for teleselskaber: Ultimativt kan de måske stå tilbage med at sælge flat-rate data og give ubegrænset adgang til gratis SMS'er," fortsætter han.

I forhold til SMS'erne er det dog efterhånden nogle år siden, at de forsvandt som en af de store indtjeningskilder hos de danske teleselskaber.

I stedet kappes selskaberne herhjemme i dag om at kunne levere de hurtigste data-forbindelser med de bedste indholdspakker - læs mere om den konkurrence-situation her.

Netop spørgsmålet om, hvad teleselskabernes rolle bliver på fremtidens telemarked, diskuteres i næste uge i Barcelona til Mobile World Congress.

Her er i øvrigt både Mark Zuckerberg fra Facebook og WhatsApps stifter til stede.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Derfor betaler Facebook 100 milliarder for firma med 50 ansatte - her er planen

Facebook køber kæmpe-konkurrent for 100 milliarder kroner

Fem vigtige ting: Det satser dit teleselskab på i 2014

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S