Vrede TDC-kunder: Vi får ikke det bredbånd vi betaler for

Mange TDC-kunder har oplevet for lave hastigheder, selv om telegiganten for nyligt lovede garanterede minimumshastigheder. Læs her, hvad du skal gøre, hvis du får for lidt.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Siden Computerworld skrev om, at telegiganten TDC droppede sine 'op til´-bredbåndshastigheder' og stedet garanterede minimumhastigheder til sine halv million bredbåndskunder, har Computerworld modtaget et lille dusin læserhenvendelser.

Alle læserhenvendelserne går på, at TDC-kunderne får for lidt.

Hvad enten de har 20, 60 eller 100 Mbit/s-forbindelser, levede hastigheden ikke op til de garantier, som TDC siden sidste uge har stillet til sine kunder, der er hoppet over på selskabets nye produktportefølje med garanterede hastigheder.

"Jeg har været kunde hos TDC i mere end 20 år og betaler i øjeblikket 369 kroner om måneden for bredbånd på 20/2 Mbit/s. + fastnettelefon. Min reelle hastighed måles til 15,890/1,67 Mbits/s," skriver en læser.

"På TDC's hjemmeside reklamerer man med 40/10 Mbits/s til 289 kroner om måneden, garanteret! Jeg betaler altså 80 kr. mere for en hastighed, som kun er 40 procent af det garanterede. Så meget for TDC's 'garantier' og 'kundeservice'," fortsætter Computerworld-læseren.

Forbudt at auto-forbedre kundeoplevelsen

Camilla Sebelius Jørgensen, som kommunikationsmedarbejder hos TDC, er det så ikke lidt forvirrende, at kunder får garanteret og derfor forventer én hastighed, mens I reelt leverer en anden og lavere hastighed?

"På vores ældre produkter er der et spænd mellem eksempelvis 10 til 20 Mbit/s, mens vi nu garanterer en minimumshastighed. Det, vi gør, er, at vi kigger på den specifikke kundes specifikke forbindelse, og så kan vi sige, hvilken hastighed kunden kan få."

Det hjælper åbenbart ikke for de læsere, der har henvendt sig til vores redaktion med lavere hastigheder end forventet?

"Nej, men det kan være, at Computerworld-læserne er på den gamle aftale med 'op til-hastigheder'. På grund af markedsføringsloven kan vi ikke bare flytte kunder over på nye og måske bedre og billigere produkter uden deres tilladelse. Derfor skal vi have kunderne til at kontakte os og give os den tilladelse."

Får du stadig for lidt?

Retter I så ikke bare 'op til 20 Mbit' ned til 'garanteret 10 MB'?

"Det kommer an på kundernes linjer. Vi kan også hjælpe dem med fejlretning, da vi har erfaringer med, at relativt simple ting som driveropdateringer og justering af routerens indstillinger kan hjælpe med at øge hastigheden."

Hvis du som TDC-kunde ikke får nok eller er i tvivl om, hvor hurtigt bredbånd du kan få i dit område, kan du kontakte selskabets kundeservice på følgende adresse: socialemedier@tdc.dk skriv 'Bredbånd' i emnefeltet.

Såfremt du trods TDC's garantier stadig får for lidt, så er du naturligvis også velkommen til at kontakte Computerworlds redaktion

TDC garanterer din internet-hastighed - får du hvad du skal have?


TDC dropper 'op til' hastigheder - se hvad du kan forvente i stedet

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S