Microsoft sænker sine priser - priskrig skal skæppe i kassen

ComputerViews: Microsoft sænker både priser og performance-krav til hardware, hvilket vil gøre det langt billigere for dig at købe Microsoft-baserede computere. Hvad har selskabet egentlig gang i? Få svaret her.

Artikel top billede

Microsoft sænker licens-prisen. Det kan betyde billigere hardware til dig. Foto Mikkel W. Nielsen.

Der er grund til at forberede sig på billigere computere og tabletter forsynet med Windows-styresystemet.

Microsoft har nemlig annonceret to tiltag, der dumper priserne.

Først blev det annonceret, at Windows 8.1-licenser til enheder, som sælges for under 250 dollar (cirka 1.350 danske kroner) sænkes med 70 procent til 80 kroner.

Det er en nedsættelse, der er til at føle på for producenterne og efterfølgende for dig.

Ligeledes vil den næste store opdatering af Windows 8.1 (update 1) til april føre til en hardware-lettelse.

Den vil nemlig halvere maskinkravene til enheder, der kører Windows 8.1 med den nye opdatering, så styresystemet kan afvikles med en gigabyte hukommelse og 16 gigabyte lagerplads.

Lavere performance-krav giver billigere komponenter og derved igen billigere hardware til dig.

Graver stridsøksen op

Oprustningen skyldes, at Google er trådt ind på Microsofts jagtmarker.

Android-tabletter er nemlig på vej til at erobre markedet, der har været domineret af Apple, samtidig med at Google satser benhårdt på selskabets billige Chromebook-bærbare.

Apple blev fjernet fra tablet-tronen sidste år, mens bådew tablet-computere og Chromebook-computere for alvor er begyndt at dukke op i en lind strøm fra stadig flere producenter.

Faktisk er de på vej til at æde sig ind på det lukrative marked for professionelle brugere i virksomhederne, som Microsoft ellers traditionelt har haft i et jernhårdt greb.

Oven i hatten er der også kommet flere af de såkaldte alt-i-et-produkter baseret på Android og med store skærme, eksempelvis fra leverandører som HP.

Google har i den senere tid plukket Android-kunder i store buketter.

Det er ikke mindst sket på grund af spændvidden i produkterne. Den rækker fra meget avancerede og dyre premium-enheder til de helt billige enheder til under en tusse, der forhandles i dagligvarebutikker som Fakta.

De sidstnævnte har producenterne ikke kunnet levere med Microsofts system som platform fordi en OEM-licens har kostet cirka 300 kroner.

Og det er i dette segment, at slaget nu skal stå.

Det handler om økosystemer

Priskrig er et velafprøvet værktøj i Microsofts værktøjskasse.

Historisk set har Redmond-giganten brugt prissænkninger til at knuse konkurrencen på markedet.

Det så vi blandt andet i forbindelse med netbook-computere - altså de Atom-baserede mini-computere til en lav pris - der blev populære i slutningen af det sidste årti.

Her blev Linux udråbt til sejrherre på styresystemfronten, men det blev open source-systemet som bekendt ikke.

Microsoft mødte udfordringen ved at gøre XP-licenserne til netbooks meget billig, og udraderede konkurrencen totalt.

I følge Intel blev der solgt i omegnen af 100 millioner Atom-drevne mini-pc'er, hvoraf langt hovedparten altså har været udstyret med Windows.

Læs også: Tablet-pc'er overhaler netbooks

At firmaet nu bruger den samme taktik mod Chromebooks er derfor helt oplagt. Måske endda endnu mere oplagt end tidligere, fordi det nu i stigende grad handler om at hive folk ind i online-økosystemer.

Priskrig virker

Atom-processorerne er siden gået i retning af mobilplatformen, og Apple har med iPad suget livet ud af netbook-markedet og i øvrigt bidraget til, at pc-salget er raslet ned i de seneste år.

Microsoft har da også ændret selskabets strategi over de seneste år for at ruste sig bedre til ændringerne i markedet.

Software er ikke længere det eneste kerneprodukt fra kodefabrikken. I dag handler det i meget høj grad om at nettjenester skal generere en lind strøm af penge til Redmond.

For at lokke nye medlemmer ind i Microsofts økosystem (fremfor Googles) sænker firmaet nu licenspriserne. Følger producenterne med, vil kunderne også komme - det viser historien, som Microsoft bygger strategien på.

Microsoft vil have alt ud i cloud-løsninger. Det er her, pengene skal tjenes i fremtiden.

Det betyder, at brugerne skal indsamles via hardware, og derfor sænkes priserne, så kunderne kan strømme til Microsoft-skyen.

Det er med andre ord et forsøg på at tjene pengene på gyngerne, mens prisen for en karusseltur dræner i kassebeholdningen.

For dig som kunde bliver udvalget større og konkurrencen om priserne hårdere, og det er jo god politik i et samfund baseret på de frie markedskræfter.

Microsoft og Nokia er i øvrigt i gang med en lignende manøvre på mobilområdet.

Her bruges Android bare som løftestang.

Læs mere om det her: Derfor tager Nokia nu Android om bord - her er forklaringen

Læs også:
Tablet-pc'er overhaler netbooks

Google udvikler Chromebook med touch

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Epona A/S

Senior Developer

Sydjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S