Artikel top billede

Her er taberne på det danske smartphone-marked

Særligt to producenter dominerer det danske marked for smartphones og gør det slemme ved de gamle konger. Se udviklingen på det danske marked fra 2007 til 2013.

Av for den, HTC. Av for den, Blackberry. Og dobbelt av for den, Nokia.

Udviklingen på det danske smartphone-marked i de seneste seks-syv år har ikke været det store hit for de tre selskaber, der indtil iPhonens ankomst i 2007 ellers havde masser at juble over.

IDC-analytiker Anders Elbak har lavet en opgørelse over udviklingen på markedet i årene 2007 til 2013.

Så meget fyldte de i 2007

I 2007 blev der samlet set solgt lidt mere end 500.000 smartphones i Danmark.

Nokia stod for langt størstedelen af de solgte smartphones med en markedsandel på hele 64,5 procent.

HTC lå godt placeret på andenpladsen med 16,9 procent.

Blackberry landede også helt fornuftigt i 2007 med 8,2 procent af de solgte smartphones i Danmark.

Vi spoler hurtigt frem til 2013 og en fuldstændig anderledes markeds-situation.

Sådan er situationen i dag

Sidste år blev der i Danmark ifølge IDC solgt flere end 2,6 millioner smartphones.

Heraf stod Nokia og HTC hver for blot tre procent, mens Blackberry røg helt ned på 0,3 procent.

I stedet var det Samsung og Apple, der nuppede det meste af markedet med markedsandele på henholdsvis 40,1 procent og 33,4 procent.

Også Sony klarede sig godt med en markedsandel på 11,2 procent ifølge IDC's opgørelse.

Hvordan kunne det gå så galt?

Computerworld har tidligere bragt en længere fortælling om, hvorfor det gik så galt for Nokia på smartphone-markedet - læs historien her.

Det er imidlertid bemærkelsesværdigt, at både Nokia og HTC rent produktmæssigt nu igen er tilbage med interessante produkter og således har et fundamentet for at kunne erobre nogle af de tabte kunder tilbage.

Nokia tiltrak sig stor opmærksomhed på Mobile World Congress med selskabets nye Android-produkter, og også HTC gjorde sig bemærket ved at vinde prisen for verdens bedste smartphone med HTC One.

Konkurrencen på markedet er imidlertid en helt anden i dag, end den var tilbage i 2007, da de to selskaber stod for samlet set 81,4 procent af de solgte smartphones i Danmark.

"For HTC tror jeg, at det største problem er deres brand. Med HTC One kæmper de direkte mod spillere som Apple og Samsung, som er blandt de stærkeste brands i verden," vurderer IDC's Anders Elbak om HTC's udfordringer i denne artikel.

På globalt plan havde Samsung i 2013 ifølge IDC en global markedsandel på 31,3 procent, mens Apple nuppede 15,3 procent af smartphone-markedet.

Hverken Nokia, HTC eller Blackberry er længere at finde i top-fem over de bedst sælgende smartphone-producenter på verdensplan.

Læs også:

HTC har verdens bedste smartphone: Men taber på markedet

Eksperternes dom er klar: Denne mobil er verdens bedste

Kæmpe strategiskift: Nu satser Nokia på Android-platformen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
NNIT åbner igen kontorerne for sine medarbejdere - snart vil alle være tilbage: Her er hele genåbningsplanen
De tomme mødelokaler og stille kontorer er ved at blive udskiftet med en summen af stemmer hos NNIT. Konsulenthuset er i gang med at eksekvere på en genåbningsplan, der skal munde ud i en fuld genåbning af kontorerne.
Computerworld
Ransomware-hackere krævede 15 millioner kroner: Betal og kom videre, lød det fra politiet
En fagforening med 1,3 millioner medlemmer blev i 2019 ramt af et ransomware-angreb, hvor hackerne krævede en løsesum på 15 millioner kroner. Myndighederne opfordrede dem til at betale løsesummen, men de valgte en helt anden løsning, og i stedet fandt de fysiske kopier frem og forsøgte at gendanne data.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.