Artikel top billede

En relativ afslappet påklædning kan være en god ide, hvis du går efter et job i it-branchen. Den danske it-iværksætter Mogens Nørgaard trækker dog grænsen ved skotsk kilt og fedtet hår. Foto: lamenta3 , CC BY-SA 2.0

På jagt efter et it-job: Snup et bad, drop slipset og lad den skotske kilt blive hjemme

Hvad tager du på, når du skal til jobsamtale i den danske it-branche?

It-branchen er fyldt med nørder i fleecetrøjer og hvide tennissokker.

Sådan lyder en fordom, der i fjor fik ny næring, da socialdemokraternes it-ordfører Trine Bramsen i et kontroversielt og efterhånden berømt blog-indlæg opfordrede "nørderne" til at droppe de hvide tennisssokker.

Men hvordan er dresskoden i virkeligheden i it-branchen? Og hvad betyder det, hvis du skal til jobsamtale i it-branchen?

'Over-dresser' du, hvis du ankommer til jobsamtalen i et jakkesæt, eller risikerer du omvendt at blive til grin, hvis du tror på fordommene og møder op iklædt en gammel T-shirt?

Fagforening: Forældet fordom
Niels Bertelsen, der er formand for it-fagforeningen Prosa, bedyrer, måske ikke helt overraskende, at han ikke kan genkende fordommene om sine medlemmers påklædning.

Men fordomme opstår sjældent helt ud af det blå, og spoler vi tiden flere årtier tilbage, var der måske en større grad af overensstemmelse mellem fordomme og virkeligheden.

Dengang ville man sandsynligvis kunne opleve, at it-folk mødte op til jobsamtaler i forvaskede T-shirts, slidte cowboybukser og sandaler med tennissokker i, fortæller Niels Bertelsen.

Men på det tidspunkt var it-afdelingerne ofte små nørd-reservater. Afdelingen levede i mange virksomheder et isoleret liv afskærmet fra resten af organisationen. Mens it-afdelingen i dag er en integreret del af virksomhederne på linje med alle andre afdelinger.

"Ønsker du som projekterleder at sende et signal om, at det er dig, der bestemmer, og at du agter at køre en nazistisk projektleder-stil, møder du op i mørkt jakkesæt og hvid skjorte. Og du gør det hver gang!"

Denne udvikling har ifølge Prosa-formanden sat sine spor i it-afdelingernes kultur og medarbejdernes påklædning.

Derfor råder han i dag også folk til at klæde sig "mere konservativt," når de skal til en jobsamtale om en it-stilling.

"Helt konkret vil jeg ikke råde folk til at møde op i T-shirt. Det er muligt, at du kan slippe afsted med det, når du er startet i jobbet, men gør det ikke til samtalen. Jeg mener dog heller ikke, at det er nødvendigt at tage slips på. Jeg vil sige det sådan, at du skal være "pænt påklædt", og før samtalen kan du eventuelt forsøge at få en fornemmelse af, hvor formel en påklædning, der forventes i virksomheden," siger han.

Iværksættere skal passe på med slips

Men hvordan ser det ud, når vi bevæger os ud af it-afdelingerne og ind i det danske iværksætter-miljø? 

Især i hovedstadsområdet er der gennem de seneste år spiret et dansk miljø frem af danske "it-startups". Her har nogle af de unge iværksættere blikket rettet mod iværksættermiljøet i USA og i særdeles i Californien, og her er Steve Jobs eller den hættetrøjeklædte Facebook-stifter Mark Zuckerberg blandt forbillederne.

Og det sætter sine spor på de yngre iværksætters påklædning, mener Mogens Nørgaard, der har mange års erfaring i den danske it-branche som medstifter af it-virksomheden Miracle, men som nu har etableret it-virksomheden Fair & Square i lokaler på Ydre Nørrebro.

Han vurderer, at slips og jakkesæt signalerer respekt og magt, mens en mere afslappet stil, der afviger fra de traditionelle normer i erhvervslivet, sender et signal om kreativitet og tekniske kompetencer. 

Det sidste er noget, som mange iværksættere gerne vil udstråle.

"Ønsker du som projekterleder at sende et signal om, at det er dig, der bestemmer, og at du agter at køre en nazistisk projektleder-stil, møder du op i mørkt jakkesæt og hvid skjorte. Og du gør det hver gang! Men hvis du gerne vil signalere, at du har styr på teknologien og det sidste nye, møder du op i afslappet men pænt tøj. Især hvis du er en iværksætter, der skal tale med investorer. I dag er det sådan, at de simpelthen ikke tror på dig og din ide, hvis du møder op i ‘konfirmationstøjet'," siger han.

Den afslappede stil, der blandt andet er fremherskende i store dele af teknologi-miljøet, har fået sit eget navn. Normcore blev den for nylig døbt i en artikel i det amerikanske magasin New York Magazine.

Drop slips, kilt og dårlig lugt

I bund og grund handler normcore om, at din tøjstil skal virke så normal som overhovedet muligt, og Steve Jobs og komikeren Jerry Seinfeld bliver fremhævet som eksempler på folk, der sandsynligvis ganske uforvarende har dyrket stilen.

I New York Magazines artikel bliver fleecetrøjer, stonewash jeans, turist-merchandise, praktiske løbesko og tennissokker nævnt som symboler på tøjstilen. 

Tech-branchen har også mode-ikoner

Men blandt tech-eliten er der dog også folk, der trækker i den modsatte retning.

For eksempel Yahoos administrerende direktør, Marissa Mayer, der har været på forsiden af modemagasinet Vogue, og Twitter-stifteren Jack Dorsey, der som ung programmør havde dreadlocks og næsering, men i dag ofte ses iført slips og de skarpeste jakkesæt fra Hermés og Prada. 

Netop slipset er dog efterhånden en sjældenhed i den danske it-branche, oplever Mogens Nørgaard. 

"Jeg kender en hel del i it-branchen, der indtil for fem år siden klædte sig meget formelt, men som nu har smidt slipset. Nu er vi svunget derover, hvor selv alle lederne går med opknappet skjorte. Sådan er det både herhjemme og internationalt," siger han.

Drop slips, kilt og dårlig lugt

Han har aldrig selv pålagt sine medarbejdere en dresscode, og når it-folk skal til samtale hos ham, har de fleste ansøgere i forvejen set hans videoer på nettet, læst hans klummer i Computerworld eller talt med folk i branchen, der kender ham. Og derfor kender de på forhånd hans afslappede stil. 

Der er dog lidt anderledes, når der skal ansættes sælgere, som ikke altid har samme tætte tilknytning til branchen. 

"Sælgerne er nogle gange på skideren. De har typisk ikke læst en skid, men er vant til at kunne klare sig med at snakke, og blandt dem har jeg set folk i hast afmontere slipset ude i receptionen," siger Mogens Nørgaard. 

Om folk har slips eller T-shirt på, er dog ikke afgørende for, om de får et job, når han har dem til samtale. 

"Men jeg har prøvet at have en til samtale, der lugtede dårligt, havde fedtet hår, var iklædt en kilt og i det hele taget var åbenlyst usoigneret. Den går altså ikke. Jeg har også haft en anden til samtale, hvor jeg måtte påtale, at personen lugtede kraftigt af sved. Personen virkede til at være dygtig, et godt menneske og sikkert også god mod dyr, men jeg måtte sige, at sådan en kropslugt ikke var foreneligt med det job, som vedkommende skulle have. Men det fik personen rettet op på," siger Mogens Nørgaard.

Læs også:
Tennissokker bliver moderne: Nu er nørderne de hippeste på jobbet

Klipklapper og morgenkåbe: Klæd dig som Zuckerberg 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Keybalance A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere