WhatsApp: Sådan kommer vi til at fungere hos Facebook

WhatsApp fortæller nu, hvordan fremtiden bliver, når Facebook overtager den sociale beskedtjeneste for svimlende 100 milliarder kroner.

Artikel top billede

WhatsApp har omkring 450 millioner brugere, der kan sende gratis beskeder til hinanden.

Mark Zuckerbergs beslutning om at købe WhatsApp for omkring 100 milliarder kroner - og dermed overtage de omkring 450 millioner brugere - er ikke blevet mødt med jubel alle steder.

To privacy-grupper har bedt de amerikanske myndigheder om at stoppe Facebooks overtagelse af WhatsApp, indtil det er blevet klarlagt, om en række privacy-bekymringer er berettigede.

De går særligt på, om Facebook vil anvende bruger-data fra WhatsApp til reklamer og lignende - noget som WhatsApp som selvstændigt selskab ikke har tradition for at gøre.

I stedet har WhatsApp skabt sig et ry som et selskab, der værner om brugernes privatliv - formentlig en af årsagerne til, at WhatsApp er blevet så populært.

"Lad mig lige sætte dette helt på plads"

Privacy-polemikken får nu WhatsApp-stifter Jan Koum til at fare til tasterne. I et blogindlæg afviser han de - ifølge ham - ukorrekte rygter om, hvad der kommer til at ske med brugernes data fremover.

"Vi byggede WhatsApp ud fra et mål om, at vi ville vide så lidt som muligt om dig"

Jan Koum er selv vokset op i det gamle Sovjetunionen, hvor overvågningen var en del af dagligdagen, og det ønsker han for alt i verden at hindre kan ske via WhatsApp, forklarer han.

"Respekt for dit privatliv er kodet ind i vores DNA, og vi byggede WhatsApp ud fra et mål om, at vi ville vide så lidt som muligt om dig: Du er ikke nødt til at give os dit navn, og vi beder ikke om din e-mail-adresse. Vi kender ikke din fødselsdag. Vi kender ikke din adresse. Vi ved ikke, hvor du arbejder," skriver Jan Koum og fortsætter:

"Vi ved ikke, hvad du kan lide, hvad du søger efter på internettet eller indsamler din placering via GPS. Der er ikke noget af den slags data, der nogensinde er blevet indsamlet og opbevaret af WhatsApp, og det har vi ingen planer om at ændre."

"Hvis det at indgå et partnerskab med Facebook betød, at vi var nødt til at ændre vores værdier, havde vi ikke gjort det," skriver WhatsApp-stifteren, der dermed forsøger at hindre, at Facebooks overtagelse af WhatsApp kan løbe ind i problemer.

Zuckerberg afviser også

Både Mark Zuckerberg og Jan Koum holdt i øvrigt taler på Mobile World Congress i Barcelona for nogle uger siden.

Et konkret spørgsmål fra salen til Zuckerberg gik på, om Facebook vil udnytte data fra WhatsApp, der ellers er kendt for ikke at gemme eller anvende data fra brugernes beskeder til reklamer?

"Svaret er, at det overhovedet ikke vil ændre sig. Visionen er, at tjenesten skal forblive præcis den samme. Det er den tjeneste, folk ønsker, så jeg synes, at det ville være ret fjollet af os at ændre det," lød det meget direkte svar fra Zuckerberg.

Læs også:

Dette kan stoppe Facebooks milliard-opkøb af Facebook

Mark Zuckerberg: Her er mit næste store projekt

WhatsApp-stifter: Sådan vil vi bruge de 100 milliarder fra Facebook

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car