Danskerne brokker sig: Vores teleselskaber er elendige

En ud af fire danskere mener, at mobildækningen i Danmark er for ringe. Det er blot én af mange negative konklusioner i en ny undersøgelse.

Artikel top billede

Den danske telebranche har på ingen måde et godt omdømme.

Det er næppe en nyhed, men en ny undersøgelse, som Epinion har gennemført for Telenor, viser, at de danske telekunder i stor stil har haft skuffende oplevelser med teleselskaberne.

Blandt andet har 25 procent af de adspurgte danskere oplevet huller i dækningen hos deres udbyder, 64 procent af danskerne er trætte af ikke at kunne komme i kontakt med kundeservice uden for normal arbejdstid, og en ud af fire mener ikke, at teleselskaberne holder, hvad de lover.

Undersøgelsen indgår som en del af Telenors nye STORM-plan, der skal ændre danskernes holdning til teleselskabet.

Og Telenors renommé har ikke været godt de seneste par år.

"Vores omdømme har mildest talt ikke haft det godt. Det her kan virke som et marketingstunt, men reelt handler det her om, at vi skal tage os sammen og lytte noget mere til vores kunder. Dem har vi tidligere overhørt, og det eskalerede med Facebooksagen i 2012," siger Telenors CEO, Marek Slacik.

Facebooksagen åbnede op for problemerne
Tilbage i august 2012 fik Telenor en besked på sin åbne Facebookgruppe fra en kunde, Anders Brinkmann.

Han var utilfreds med Telenors håndtering af sin regning og betalingsservice, og det eskalerede til, at han på ganske kort tid fik over 30.000 likes - Telenors Facebookgruppe havde på daværende tidspunkt kun 26.000 medlemmer i alt.

"Det var en øjenåbner for os. Hele telebranchen har været slemme til at nedskalere på serviceområdet de seneste år - også os. Det laver vi nu om på," siger Marek Slacik.

Ifølge Epinions undersøgelse har 33 procent af danskerne oplevet for lange ventetider på kundeservice, og en ud af seks danskere har måttet kontakte kundeservice flere gange for at få løst det samme problem.

Derfor udvider Telenor sin kundeservice, så den fra maj er åben 24/7 - både for almindelige kunder og for business.

"Nu kan man få kontakt til os til hver en tid, og vi kunne se, at det var et af de mest efterspurgte ønsker fra specielt businesskunderne. I stedet for at have tilskudsordninger som tidligere har vi gjort det gratis for alle," siger selskabets direktør for kundedivisionen, Jesper Hansen.

"Teleselskaberne holder ikke, hvad de lover"
En anden stor kritik af den danske telebranche er, at det er for svært at finde rundt i de mange mobilabonnementer.

Over tre fjerdedele af danskerne mener i hvert fald, at det er svært at finde ud af priser og tilbud, og det vil Telenor forsøge at ændre på.

"Det overraskede os, at så mange havde problemer med at overskue vores produkter, for vi har arbejdet på området de sidste par år," siger Marek Slacik og tilføjer:

"Da vi undersøgte vores katalog, havde vi over 842 forskellige tilbud - nogle var flere år gamle - og det har vi ryddet op i, så vi har 76 tilbud i stedet. Nu er vi så i gang med at tilbyde kunder at blive rykket over på mere tidssvarende og ofte billigere abonnementer."

Læs også: 

Telenors nye våben: Sådan skal ny it-platform bruges

Utilfreds kunde sender Telenor i kæmpe Facebook-stormvejr

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S