Danskerne brokker sig: Vores teleselskaber er elendige

En ud af fire danskere mener, at mobildækningen i Danmark er for ringe. Det er blot én af mange negative konklusioner i en ny undersøgelse.

Den danske telebranche har på ingen måde et godt omdømme.

Det er næppe en nyhed, men en ny undersøgelse, som Epinion har gennemført for Telenor, viser, at de danske telekunder i stor stil har haft skuffende oplevelser med teleselskaberne.

Blandt andet har 25 procent af de adspurgte danskere oplevet huller i dækningen hos deres udbyder, 64 procent af danskerne er trætte af ikke at kunne komme i kontakt med kundeservice uden for normal arbejdstid, og en ud af fire mener ikke, at teleselskaberne holder, hvad de lover.

Undersøgelsen indgår som en del af Telenors nye STORM-plan, der skal ændre danskernes holdning til teleselskabet.

Og Telenors renommé har ikke været godt de seneste par år.

"Vores omdømme har mildest talt ikke haft det godt. Det her kan virke som et marketingstunt, men reelt handler det her om, at vi skal tage os sammen og lytte noget mere til vores kunder. Dem har vi tidligere overhørt, og det eskalerede med Facebooksagen i 2012," siger Telenors CEO, Marek Slacik.

Facebooksagen åbnede op for problemerne
Tilbage i august 2012 fik Telenor en besked på sin åbne Facebookgruppe fra en kunde, Anders Brinkmann.

Han var utilfreds med Telenors håndtering af sin regning og betalingsservice, og det eskalerede til, at han på ganske kort tid fik over 30.000 likes - Telenors Facebookgruppe havde på daværende tidspunkt kun 26.000 medlemmer i alt.

"Det var en øjenåbner for os. Hele telebranchen har været slemme til at nedskalere på serviceområdet de seneste år - også os. Det laver vi nu om på," siger Marek Slacik.

Ifølge Epinions undersøgelse har 33 procent af danskerne oplevet for lange ventetider på kundeservice, og en ud af seks danskere har måttet kontakte kundeservice flere gange for at få løst det samme problem.

Derfor udvider Telenor sin kundeservice, så den fra maj er åben 24/7 - både for almindelige kunder og for business.

"Nu kan man få kontakt til os til hver en tid, og vi kunne se, at det var et af de mest efterspurgte ønsker fra specielt businesskunderne. I stedet for at have tilskudsordninger som tidligere har vi gjort det gratis for alle," siger selskabets direktør for kundedivisionen, Jesper Hansen.

"Teleselskaberne holder ikke, hvad de lover"
En anden stor kritik af den danske telebranche er, at det er for svært at finde rundt i de mange mobilabonnementer.

Over tre fjerdedele af danskerne mener i hvert fald, at det er svært at finde ud af priser og tilbud, og det vil Telenor forsøge at ændre på.

"Det overraskede os, at så mange havde problemer med at overskue vores produkter, for vi har arbejdet på området de sidste par år," siger Marek Slacik og tilføjer:

"Da vi undersøgte vores katalog, havde vi over 842 forskellige tilbud - nogle var flere år gamle - og det har vi ryddet op i, så vi har 76 tilbud i stedet. Nu er vi så i gang med at tilbyde kunder at blive rykket over på mere tidssvarende og ofte billigere abonnementer."

Læs også: 

Telenors nye våben: Sådan skal ny it-platform bruges


Utilfreds kunde sender Telenor i kæmpe Facebook-stormvejr




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere






Premium
Wingmen Solutions fortsætter den stejle vækstkurve trods corona: Hæver overskuddet med 120 procent
Wingmen Solutions fastholder de eksplosive vækstrater trods corona-pandemien. Det viser selskabets nye regnskab, hvor overskuddet er mere end fordoblet. "Det er fantastisk, at vi er kommet igennen et år med corona på den her måde," lyder det fra topchef Kåre Christensen.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Gratis whitepaper: Hvad er EDI, og hvordan kan det styrke min forretning?
Overvejer du EDI, og ønsker du at undersøge, om EDI er den rette investering for din virksomhed? Har en af dine kunder eller leverandører for nyligt bedt dig om at udveksle elektroniske dokumenter (EDI)? Så hent dette whitepaper og få et overblik over, hvad EDI er, og hvilke fordele producenter og grossister som dig kan se frem til, når du investerer i EDI til din forretning.