Artikel top billede

Derfor skal virksomheder omfavne de ansattes brug af LinkedIn

Når du gør dig lækker på LinkedIn, er det ikke kun til din egen fordel. Det kan også være i din arbejdsgivers interesse.

En opdateret LinkedIn-profil kan være et tegn på, at vedkommende søger nye græsgange.

Derfor vil nogle chefer givetvis se det som et dårligt tegn, hvis medarbejderne pludselig begynder at opgradere deres LinkedIn-profiler ganske heftigt.

Men en attraktiv LinkedIn-profil kan være til næsten lige så stor gavn for arbejdsgiveren som for den ansatte, mener Christian Sylvester, der er stifter og direktør for virksomheden Sylvester & Co, som blandt andet lever af at opgradere folks LinkedIn-profiler.

Ifølge Christian Sylvester er LinkedIn i dag langt mere end blot en jobsøgnings- eller karriereplatform. Det skal snarere betragtes som en mere generel forretningsplatform.

"Der er en sammenhæng mellem medarbejdernes personlige branding og branding af virksomheden. Mange bruger eksempelvis LinkedIn som et opslagsværk, som de tjekker før et møde med en ny forretningsforbindelse, mens andre folk bruger LinkedIn proaktivt til at kontakte folk på vegne af deres virksomhed," siger han.

Medarbejder repræsenterer virksomheden

Når LinkedIn på denne måde bliver en del af medarbejdernes professionelle kontaktflade, har virksomheden også en interesse i, at medarbejderne repræsenterer virksomheden på den bedst mulige facon, mener Christian Sylvester.

Han slår desuden fast, at arbejdsgiveren ikke skal frygte, at medarbejderne på denne måde kommer til at så fremstå så attraktive, at konkurrerende virksomheder går på strandhugst i medarbejderstaben.

"I dag kan du alligevel kke skjule talent. Derfor mener vi, at du som arbejdsgiver i stedet bør vise dit talent frem. Don't hide it, show it. Det gør din virksomhed mere attraktiv og skaber god karma om den, når folk kan se det talent, som befinder sig i virksomheden," siger Christian Sylvester.

Han forklarer, at nogle virksomheder eksempelvis inddrager LinkedIn-profileringen af medarbejderstaben ved at linke direkte fra virksomhedens hjemmeside til de ansattes LinkedIn-profiler.

Ekspert: Virksomheder kan også se fordelene
Bodil Damjær, der driver virksomheden PlingYou, som rådgiver firmaer og privatpersoner i brug af LinkedIn mener heller ikke, at virksomheder skal frygte de ansattes brug af LinkedIn.

Det er dog heller ikke en frygt, som hun oplever som særligt udtalt i erhvervslivet.

"I virksomhederne kan man naturligvis godt være trætte af, at konkurrenterne nu lettere kan udse sig deres medarbejdere. Men de ved jo også godt, at LinkedIn udstyrer dem med præcis de samme muligheder som deres konkurrenter, og jeg oplever, at der er en ret god forståelse for, at det altid har været sådan, at hvis medarbejder gerne vil prøve noget nyt, så søger de væk. Og det gælder, uanset om de bruger LinkedIn eller ej," siger hun.

Derfor frygter de ansatte LinkedIn

Tværtimod oplever hun, at frygten er langt mere udtalt blandt de ansatte selv. Mange frygter, at deres LinkedIn-aktivitet skal blive misforstået af deres arbejdsgiver. 

Og Bodil Damjær medgiver, at det kan tiltrække opmærksomhed, hvis folk pludselig ændrer aktivitet på LinkedIn og begynder at lave massive opdateringer af deres profil. 

Eksempelvis talte hun for nylig med en LinkedIn-bruger, der oplevede, at kollegerne påtalte, at vedkommende på det seneste havde tilføjet en række headhuntere som kontakter på sin LinkedIn-profil. 

"Og det er jo klart, at hvis det er din eneste aktivitet i meget lang tid, er der en risiko for, at folk vil bide mærke i det. Derfor anbefaler jeg altid, at du sørger for at holde et stabilt opdateringsniveau, hvor du løbende vedligeholder din profil. Så er du ret sikker på, at det ikke vækker opsigt," siger hun. 

Interessesammenfald

Ligesom Christian Sylvester mener hun, at der er et sammenfald mellem virksomhedernes branding og de ansattes branding af sig selv, og derfor er det også i virksomhedernes interesse, at de ansattes tilstredeværelse på LinkedIn fremstår professionel. 

Hun forklarer, at virksomheder må forvente, at deres kunder slår virksomhedens sælgere op på LinkedIn, og at jobsøgere kan bruge netværket til at få et indtryk af, om det er en god arbejdsplads. 

"Kan du som jobsøger se, at de ansatte i virksomheden typisk er i deres job i lang tid og har mange kurser på deres cv, kan det indikere, at det er en god arbejdsplads, hvor der også bruges ressourcer på efteruddannelse. Derfor er det naturligvis også i virksomhedens interesse, at den slags oplysninger fremgår af de ansattes profiler," forklarer hun.

Læs også: 
Fem trick: Sådan netværker du dig til et nyt job på nettet  

Sådan finder du it-talenterne på LinkedIn

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
ATP vil inden længe slette koden til sit hastudviklede it-system til udbetaling af milliarder af feriepenge-kroner
It-løsningen til udbetaling af danskernes indefrosne feriepenge har nu næsten udtjent sin rolle. Milliarder af feriepenge er røget igennem systemet, som ATP byggede på få måneder, men som nu skal afvikles. "Vi slæber selvfølgelig ikke rundt på den del af koden, som det ikke giver mening at beholde," siger underdirektør i ATP, Gitte Klæbel.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.