Minister står fast: Afviser at ændre omstridt teleforlig

Erhvervsminister Henrik Sass-Larsen ser ingen grund til at åbne et gammelt og stærkt omdiskuteret politisk teleforlig. Læs her hvorfor.

Artikel top billede

Erhvervsminister Henrik Sass-Larsen (S) bakker op om det stærkt omdiskuterede teleforlig fra 1999.

Det sker i et spritnyt svar til Folketinget.

Ministeren peger på, at forliget bygger på nogle principper om blandt andet, at udrulningen af digital infrastruktur som udgangspunkt skal være markedsbaseret. 

"Jeg mener derfor ikke, at teleforliget er en barriere for, at vi kan fremme en moderne og tidssvarende bredbåndsinfrastruktur," skriver Henrik Sass-Larsen.

Læs hele svaret fra ministeren nederst i artiklen.

DF: Han vil ikke åbne forliget
Dennis Flydtkjær fra Dansk Folkeparti, der stillede spørgsmålet til ministeren, er ærgerlig over svaret, som han tolker på den måde, at erhvervsministeren ikke ønsker at åbne eller røre ved det gamle teleforlig.

"Både debatten og undersøgelsen iblandt deltagerne på Tele2014 (konference i Industriens hus, red.) viste tydeligt, at der er et stort behov for og opbakning til at lave et nyt teleforlig."

"Ja, eller i det mindste en modernisering af det, der efterhånden snart må været det ældste forlig på Christiansborg. Vel at mærke på det område, der går hurtigst af alle," udtaler Dennis Flydtkjær.

Forskellige meldinger?

Samtidig undrer Dennis Flydtkjær sig over meldingen fra S-ordfører Karin Gaardsted ved samme telekonference for nylig.

Læs mere om konferencen her.

"Jeg spurgte til om erhvervsministeren er enig med Karin Gaardsted i, at der er brug for en modernisering af teleforliget. Jeg læser svaret sådan, at det er de ikke enige om," konstaterer Dennis Flydtkjær. 

I anden halvdel af svaret kommer ministeren dog behovet for en modernisering lidt i møde:
 
"Når det er sagt, drøfter jeg naturligvis gerne med forligskredsen, branchen og andre interessenter, hvordan vi fremmer en moderne og tidssvarende infrastruktur, herunder ønsker om modernisering," slutter erhvervsminister Henrik Sass-Larsen sit svar.

Hvad vil de borgerlige?

S-ordfører Karin Gaardsted afviser, at der skulle være forskellige udmeldinger hos S.

"Der er ikke nogen divergens mellem ministerens udmelding og min udmelding," slår Karin Gaardsted fast.

Hun pointerer, at hun på den omtalte konference meldte et "klart nej" ud til åbning af teleforliget.

"På fuldstændig samme linje som Sass Larsen," udtaler hun.

Hun savner derimod input fra de borgerlige.

"I forhold til en modernisering af teleforliget er vi også helt enige. Det kan vi sagtens diskutere, men det kunne være interessant at høre, hvad de borgerlige gerne vil modernisere," udtaler S-ordføreren om teleforliget fra 1999. 

Læs meget mere om den omtalte konference her

Dokumentation

Herunder er hele spørgsmålet fra Dennis Flydtkjær og svaret fra ministeren.

Spørgsmål:
Er ministeren enig med sin it-ordfører, Karin Gaardsted (S), som på konferencen Tele2014 sagde, at teleforliget fra 1999 har brug for en modernisering?

Svar:
Jeg mener ikke, at teleforliget står i vejen for, at vi kan føre en langsigtet og ambitiøs politik og nå vores målsætning om, at alle danskere skal have adgang til en bredbåndsforbindelse på mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload i 2020.

Teleforliget bygger på principperne om, at udrulningen af digital infrastruktur som udgangspunkt skal være markedsbaseret, og at rammevilkårene skal være teknologineutrale.

Fokus i forliget er på at skabe gode og klare rammer for selskabernes fortsatte investeringer i den digitale infrastruktur. Samtidig giver forliget mulighed for, at det offentlige kan spille en aktiv rolle i at understøtte udrulningen af infrastruktur, hvor markedet ikke dækker.

Jeg mener derfor ikke, at teleforliget er en barriere for, at vi kan fremme en moderne og tidssvarende bredbåndsinfrastruktur.

Når det er sagt, drøfter jeg naturligvis gerne med forligskredsen, branchen og andre interessenter, hvordan vi fremmer en moderne og tidssvarende infrastruktur, herunder ønsker om modernisering.

NB. Opdateret med kommentar fra Karin Gaardsted.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2026

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.700 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 70 talere og møde mere end 50 leverandører over to dage.

    18 & 19 november 2026 | Gratis deltagelse

    Beredskabsstyrelsen

    Teknologi og IT-arkitekt til Beredskabsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Statens IT

    It-teknikere med Microsoft 365 erfaring

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job