Færdig med iPhone? Men Apple er slet ikke færdig med dig

Apples iMessage kan skabe problemer for dig, selv om du dropper din iPhone og skifter til Android eller Windows Phone.

Artikel top billede

Det er ikke nogen hemmelighed, at Apples iMessage-tjeneste ikke altid er lige let at danse med.

Selv om det er et godt koncept, at iMessage-beskeder kan sendes gratis frem og tilbage imellem iPhones, iPads og Mac-computere, har Apple-løsningen til tider skabt problemer for brugerne - blandt andet da iOS 7 blev frigivet, og en del brugere fik problemer med iMessage.

Der er i det hele taget en del brugere, der har oplevet at sende iMessage-beskeder, der enten ikke kan leveres, eller hvor iPhonen faktisk skriver 'leveret', selv om beskeden slet ikke er kommet frem.

Se eksempelvis denne tråd om problemerne i Apples support-forum, der indtil videre er set 256.000 gange.

Men et særligt problem med iMessage er det måske knap så mange, der er opmærksomme på, selv om det i de seneste måneder er beskrevet på en del forskellige online-medier og i debat-fora. 

iMessage lever videre når du skrotter din iPhone

Problemet er kort fortalt, at du - selv om du dropper din iPhone og skifter til en anden platform - risikerer, at dine iPhone-venner ikke kan sende beskeder til dig, fordi deres iPhone stadig ser dit telefonnummer som en iMessage-enhed.

Dermed havner deres beskeder til dig et sted i Apples cloud i stedet for på din nye Android-telefon, der i sagens natur ikke kan benytte Apples iMessage.

Der er flere måder at undgå problemet på. Det nemmeste er, at du slår iMessage fra på din iPhone, før du skifter til din nye telefon.

Nåede du ikke at gøre det, bliver du nødt til at logge ind med dit Apple ID på Apples hjemmeside, hvor du har mulighed for at markere, at du ikke længere har iPhonen.

Men selv hvis du gør det, kan det være svært at få dine venners iPhones til at forstå, at du ikke længere kan modtage iMessage-beskeder på det pågældende nummer.

Tidligere iMessage-brugere i problemer 
Det fremgår i hvert fald flere steder i en anden debat-tråd i Apples support-forum, der indtil videre har 316 kommentarer og er set 170.844 gange.

"Jeg forsøgte alting (og forstyrrede alle mine venner og familien med konstante spørgsmål for at få dem til at prøve alting på deres devices for at få det til at fungere). Intet held med det overhovedet," skriver en tidligere iMessage-bruger eksempelvis.

"Mit telefonnummer har været afregistreret fra iMessage i adskillige dage, og jeg har fulgt alle de alle anbefalede skridt til at løse problemet, inklusiv adskillige telefonopkald til Apple. Ikke desto mindre fortsætter alle iOS-enheder med fejlagtigt at se mit mobilnummer som en iOS-enhed," lyder oplevelsen hos en anden tidligere bruger af iPhone.

Der er dog også mange tidligere iPhone-brugere, der meddeler, at de oplevede problemerne, da de skiftede væk fra iPhone - men senere har fået det løst på forskellige måder.

Alligevel bliver der ved med at komme nye indlæg fra folk, der rammes af iMessage-problemstillingen, når de ønsker at skifte væk fra iPhone.

Du kan læse mere om problemerne på Androidcentral.com og i denne artikel hos ITWire.

Teleselskabet Vodafone har også lagt en video på YouTube, hvor man kan se, hvordan man undgår iMessage-problemer, når man skifter væk fra iPhone.

I denne video kan du også se en lille guide til, hvordan du kan løse problemerne:

Læs også:

Sms'en i frit fald: Danskerne gider den ikke mere

Besked-bombardement knockouter Apples iMessage

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S