Analysefirmaet Gartner har interviewet 410 virksomhedsledere, der blandt andet er blevet spurgt, hvem de mener, der skal lede den digitale innovation og de digitale forandringer i de næste to år?
"CIO'en kommer ud som en klar profil nummer et," skriver vores kolleger på CIO UK.
Samtidig forklarer Gartner dog, at mange CEO'er ser hele det digitale område som et fælles ansvar.
"Forventningen om, at CIO'en skal være den primære drivkraft for digitalisering er en ret pludselig og stor ændring af forventningerne og vægtningen," udtaler Gartner-analytiker Mark Raskino til CIO UK.
I Gartners 2012-undersøgelse var CIO'erne langt nede på listen over de ledere, som CEO'erne forventede var innovations-ledere, men digitalisering handler i dag netop om nytænkning i forhold til ikke mindst kunderne, og det kan være forklaringen på de øgede forventninger til CIO'erne.
Har brug for it-chefens viden
Mark Raskino har et bud på, hvorfor forventningerne til CIO'erne vokser ikke mindst i forhold til digital innovation:
"Mange virksomhedsledere halter bagefter i deres forståelse af, hvad digital virksomhed betyder og af de omvætlninger, der venter lige om hjørnet."
"En af de vigtigste ting, CIO'en kan gøre i de kommende par år, er at lukke det meget store gab i forståelsen ved at arbejde med uddannelse af bestyrelsen, topledelsen og senior og ledelse-lagene."
"Et årti, hvor man har ment, at it mest var en standard-funktion, der skulle outsources, har efterladt mange virksomhedsledere i en relativ svag position. Deres syn på og viden om de ændringer, teknologier kan skabe, er ikke stærk nok," udtaler Gartner-analytikeren til CIO UK.
Vil ikke længere spare på it
For nylig viste en Forrester-undersøgelse blandt 1.254 virksomhedsledere i virksomheder med flere end 250 ansatte, at arbejdet med at udnytte digitaliseringen slet ikke er prioriteret højt nok.
74 procent af virksomhedslederne svarer ganske vist, at de har en digital strategi i virksomheden, men kun 15 procent mener, at man i virksomheden har de kompetencer, der skal til for at forfølge strategien.
Der er i dag også kommet et mindre fokus på at spare på it-området, end der var for bare få år siden.
Hvor det ifølge McKinsey i 2012 var 52 procent af virksomhedslederne, der pegede på, at en reducering af it-omkostningerne var en vigtig prioritering, er det i den seneste undersøgelse faldet til 31 procent.
Samtidig er det opsigtsvækkende, at det i 2012 blot var 49 procent, der udpegede "forbedre forretnings-processernes effektivitet" som en vigtig it-prioritering, og at det nu er steget til 61 procent.
"Bekymringer om at styre omkostningerne er faldet, mens en større del af forretningslederne nu siger, at deres organisationer bruger it til at forbedre forretningens effektivitet og adgangen til information," skriver McKinsey blandt andet.
Læs også:
Dansk CIO toptuner it-afdelingen: Her er opskriften