Nu bekræftes det som alle vidste: INGEN bruger Samsungs bloatware

ChatOn, Music Hub, Peoples Hub og så videre. Samsungs telefoner er fyldt op med forud-installerede programmer, og ifølge en ny analyse benyttes de praktisk talt aldrig.

Artikel top billede

Verdens største smartphoneproducent har skabt nogle af verdens bedste og mest populære smartphones som Galaxy S3 og S4, men hvor telefonerne har skabt en stor fanskare, har Samsungs tjenester og apps på telefonerne absolut ikke.

Faktisk bliver programmerne næsten aldrig brugt.

Ifølge en ny analyse fra analysehuset Strategy Analytics i USA bruger Samsung-ejere kun syv minutter i alt i en Samsung-app om måneden. Tilsvarende bruger de samme Galaxy-brugere 150 minutter i bare tre af Googles apps.

Samsung kommer blandt andet med deres egne Samsung Hub og Samsung App Store, to apps hvor Samsung deler apps og indhold med brugerne i et forsøg på at fjerne Googles nærmest monopollignende forhold på appfronten på Android.

Men hvor en standard S3/S4-bruger er 64 minutter om måneden i Googles Play Store, bruger de kun 0.6 minutter i Samsungs egne butikker, hvilket mest af alt lyder som et fejlklik eller to.

Mere aktive end gennemsnittet
Undersøgelsen er foretaget på 250 forskellige nordamerikanske Samsung Galaxy S3 og S4 brugere, og undersøgelsen viser også, at det ikke er inaktive brugere, vi har med at gøre.

Faktisk er Galaxy-ejere mere aktive, end andre smartphone-ejere, idet at de ser 14 procent mere video og bruger 24 procent mere data end gennemsnittet.

Men altså ikke igennem Samsungs egne apps og tjenester, hvilket Samsung på ingen måde må være tilfredse med.

Appsne bliver tilbudt i et blandet forsøg på at distancere sig fra Samsungs andre Android-konkurrenter samtidig med, at Samsung vil skabe en loyalitetsbase uden om Googles Play Store.

Samme tendens ser man på pc-markedet, hvor blandt andet HP og Lenovo har været slemme til at preinstallere programmer, overflader og gimmicks, som kunne gøre din computer langsom at bruge, og det var tidligere normal kutyme at bruge tid på at slette de forudinstallerede programmer med blandt andet disse tjenester.

Root og Play Editions
Tendensen er ikke unik for Samsung, selvom Samsung er en af de værste, til at fylde telefonerne med en uendelig mængde bloatware.

Google er endda begyndt at sælge såkaldte "Play Editions" af HTC One og Samsung Galaxy S4, som kommer med den rene Android-overflade, hvilket har været en stor succes.

Samtidig ligger der et stort community under Android af udviklere og entusiaster, som om-programmerer deres telefoner med tilpassede versioner af Android, såkaldte roms, så man på den måde kan undgå al bloatwaren, som man normalt ikke kan slette fra telefonerne.

Specielt Samsungs telefoner har et gigantisk net af roms under sig, netop fordi det er alment kendt, at Samsung laver rigtig gode telefoner, men fylder det op med ofte ubrugelige programmer.

En gruppe Galaxy S5-ejere er senest blevet så trætte af Samsungs programmer og den grafiske overflade Touchwiz, at de har udlovet en dusør på 19.000 kroner til den, der kan udarbejde en rootet version.

Hvad synes I? Bruger i Samsungs programmer (eller andre forudinstallerede programmer på andre smartphones)? Personligt har jeg en mappe på min iPad mini, som hedder "AppleCrap", hvor alle de forudinstallerede programmer ligger.  

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Rekvirent til Cyberdivisionen i Hvidovre

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil