Google-chefs afsked skaber rygter: Er de ved at slagte Google+?

Chefen for Google+ stopper, og en amerikansk techblog hævder, at Google er ved at forvandle det sociale medie til et "zombie-netværk."

Artikel top billede

Vic Gundotra meddelte torsdag, at han stopper i Google efter otte år i virksomheden, hvor han blandt andet har stået i spidsen for Google+.

I 2011 lancerede Google under stort ståhej det sociale netværk Google+, der skulle konkurrere med Facebook og Twitter. 

Men i går kom det frem, at Google-chefen Vic Gundotra, der stod i spidsen for Google+, forlader virksomheden, og den amerikanske tech-blog Techcrunch bringer nu nye rygter til torvs.

Ifølge Techcrunches kilder er Google i gang med et bemærkelsesværdigt strategiskifte, hvor Google+ ikke længere vil blive betragtet som en konkurrent til Facebook eller Twitter, men nu snarere skal ses som en platform fremfor et produkt. 

Populær blandt SEO-eksperter

På trods af meget omtale og mere end en halv milliard registrerede brugere ser det her tre år efter lanceringen ikke ud til, at Google+ for alvor har formået at skabe stor brugeraktivitet på netværket.

Dermed ikke sagt, at Google+ ligger helt øde hen. Netværket har sine fans og er blandt andet blevet populært hos SEO-eksperter, der har opdaget, at Google+ kan være et effektivt redskab, når hjemmesider skal skubbes til tops i Googles søgeresultater. 

Men indtil videre har Google+ ikke været i stand til for alvor at true Facebook og Twitter, og netværket ser heller ikke ud til at have formået at skabe samme begejstring om sit produkt, som det er tilfældet for nyere medier som eksempelvis Snapchat og Instagram.

Ansatte bliver flyttet til Android

I dag tæller Google+-divisionen mellem 1.000 og 1.200 ansatte, og ifølge Techcrunch vil en del af dem i den kommende tid blive flyttet rent fysisk.

Ifølge Techcrunchs kilder vil en del af Google+-folkene i fremtiden skulle dele bygning med Android-divisionen, hvilket ifølge Techcrunch dog ikke nødvendigvis er relateret til Vic Gundotras afsked.

Den amerikanske blogs kilder understreger dog også, at Google+ ikke officielt har fået dødsstødet af Googles ledelse, men en kilde oplyser til Techcrunch, at Google+ i øjeblikket er at betragte som en omvandrende død. En slags zombie:

"Når du fyrer chefen og fjerner alle ressourcerne, er det den rette betegnelse," siger vedkommende.

En talsperson for Google afviser dog over for bloggen, at afskeden med Vic Gundotra vil have nogen indflydelse på fremtiden for Google+.

"Det vil ikke få nogen indflydelse på strategien for Google+. Vi har et ekstremt talentfuldt hold, der vil fortsætte med at bygge fantastiske brugeroplevelser til Google+, Hangouts og Photos," siger talspersonen til Techcrunch.


Læs også: 
Derfor er Google+ så vigtig for din søgeoptimering 

Google+ og de mange millioner ubrugelige brugere

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S