Facebook-chef giver seks tip: Sådan finder du de mest talentfulde it-folk

Det kan være svært at finde de bedste medarbejdere, men det kan disse trick ændre på.

Artikel top billede

(Foto: Kim Stensdal)

Efterhånden kender vi alle historien om Facebook. Virksomheden der på et årti gik fra kollegieværelse til en af verdens største og mest toneangivende virksomheder. 

En del af forklaringen på virksomhedens succes er formodentligt, at Facebook gennem tiden har haft held til at ansætte en række yderst talentfulde unge folk.

En af dem er Julie Zhuo. Hun blev ansat i Facebook i 2006 som blot 22-årig. I dag er hun chef for Facebooks produkt-design, hvor hun blandt andet er med til ansætte virksomhedens nye design-talenter.

Noget der ikke altid er en helt let opgave. For som vi tidligere har fortalt, udspiller der sig en hård kamp om de største talenter i Silicon Valley, og derfor må virksomheder som blandt andet Facebook tage alternative metoder i brug for at sikre sig den bedste arbejdskraft. 

Et af de nye våben i krigen er såkaldte "searchlight meetings", hvor arbejdsgiverne i festlige rammer forsøger at få medarbejderne til at deltage aktivt i jagten på deres nye kolleger. 

Men i et nyt interview med den amerikanske iværksætter-blog First Round fortæller Julie Zhuo mere indgående om de mange andre trick, hun bruger, når hun skal finde de mest talentfulde designere til Facebook.

1. Find folkene bag de produkter du beundrer

Julie Zhuo anbefaler, at du sætter dig ned med dine kolleger og får dem alle til at lave en liste over produkter eller apps, som de er vilde med.

Det behøver ikke være de helt store og populære apps. Det kan også være mindre virksomheder, der har lavet en app eller et andet produkt, hvori der indgår nogle af de ting, som I leder efter. 

"Det kan være en særlig effektiv brugerflade, en innovativ funktion eller et meget strømlinet og veludført menusystem," siger hun og anbefaler, at du herefter går på eksempelvis Google eller LinkedIn og jagter de folk, der har udviklet netop de dele af det pågældende produkt.

Ifølge Julie Zhuo skal du ikke være bange for at tage kontakt til de folk, som du udser dig. Selv hvis de ikke er interesseret i et jobtilbud, bliver folk næsten altid glade, når de hører fra folk, der sætter pris på deres arbejde.

"Det var på denne måde, at vi hyrede en del af vores tidligste designere," siger Julie Zhuo.

2. Opbyg relationer med tålmodighed

Når du opbygger relationer til potentielle kandidater, skal du være tålmodig og ikke forvente, at du kan ansætte vedkommende øjeblikkeligt, lyder rådet fra Julie Zhuo.

"Nogle gange tager vi kontakt til designere, fordi vi er vilde med deres arbejde. Men i starten fører vi kun en afslappet dialog. Det er på denne måde, vi lærer folk at kende. Det er ikke bare: 'Okay, vil du arbejde for os,'" siger hun

Ifølge Julie Zhuo skyldes det, at især designere ofte udvælger arbejdspladser på baggrund af passion. Derfor kan de være i gang med et projekt, som de føler meget stærkt for, når du kontakter dem første gang. Men hvis du opbygger en relation og er villig til at vente, har du forbedret din mulighed for at slå til senere, når timingen er bedre. 

3. Gør brug af folks netværk

Det kan være en fordel at gøre brug af dine medarbejderes netværk. Ifølge Julie Zhuo er netværket blandt designere relativt lille. Selv i dag, hvor det er boom-tid i Silicon Valley.

"Det faktum at netværket er så lille og tæt, kan være din fordel som arbejdsgiver," siger hun.

Når en ny designer bliver ansat hos Facebook i dag, spørger Julie Zhuo altid vedkommende:

"Hvem har du arbejdet med tidligere, og hvem vil du elske at arbejde sammen med igen," fortæller hun.

Deres anbefalinger kan ifølge Zhuo være med til at sikre, at du også i fremtiden får rekrutteret folk, der passer ind i virksomheden.

Sådan gør de bedste ansøgere til jobsamtalen

4. Vurder deres arbejde

Allerede tidligt i ansættelsesprocessen inviterer Facebook interessante kandidater ind til en samtale, hvor kandidaten kan fremvise eksempler på tidligere projekter. 

Ifølge Zhuo er det helt afgørende at blive præsenteret for folks tidligere arbejde. 

"Jeg vil ikke kunne ansætte folk alene på en samtale om deres evner," siger hun. 

Derfor bliver der hos Facebook også lagt betydeligt mere vægt på kandidaternes baggrund end på nogle af de mange tests, som nogle arbejdsgivere udsætter kandidater for. 

Hun forklarer, at nogle kandidater møder op med detaljerede slideshow-præsentationer, mens andre vælger blot at medbringe en folder med eksempler på tidligere projekter og taler løst ud fra den. 

Zhuo fortæller, at hun vurderer arbejdet på baggrund af tre kriterier: Den bagvedliggende idé, brugervenligheden og sans for detaljer.

De bedste kandidater medbringer kke blot et færdigt eksempel på deres arbejde. Ifølge Zhuo medbringer de ud over det færdige eksemplar også tidligere og ufærdige udgaver af det samme projekt, og gennemgår herefter hvilke valg og fravalg de tog undervejs i processen. 

5. Kig efter problemløsere fremfor uddannelse

Selv om Julie Zhuo selv er uddannet fra det prestigefulde Stanford University i Silicon Valley, behøver du ikke nødvendigvis have en fancy universitets-uddannelse for at få et job hos hende i Facebook. 

"Nogle gange har designere uden traditionel uddannelse en opfindsomhed, som du ikke sædvanligvis ser," siger hun. 

Facebook går efter at ansætte folk, der i deres cv kan vise, at de har erfaringer med at spotte problemer og finde løsninger på dem, og sammenlignet med det er uddannelsesbaggrunden sekundær. 

"Du vil altid gerne ansætte folk, der opdager problemer, undrer sig over, at der ikke allerede er andre, der har fundet et ‘hack' eller et værktøj, der løser problemet, og som bagefter selv er i stand til at designe værktøjet," siger hun. 

6. Test dem i et team

Selv de største fodboldstjerner kan ende som fiaskoer, hvis deres egoer står i vejen for resten af holdet. 

Det samme gælder i erhvervslivet, hvor dårlig holdånd kan være mindt lige så ødelæggende. Derfor forsøger Julie Zhuo altid at lade kandidater stifte bekendtskab med deres fremtidige kolleger, før de bliver ansat. 

"Som regel sætter vi kandidaten til at tale med tre eller fire forskellige designere på det pågældende team, og vi prøver at få samtalen til at minde så meget som muligt om en almindelig arbejdssituation," siger hun og forklarer, at de til samtalen måske bliver bedt om at diskutere et arbejdsrelateret emne eller give hinanden feedback på deres arbejde.

Læs hele interviewet fra First Round her.

Læs også:
Sådan jagter de eftertragtede it-folk i Silicon Valley 

Dansk virksomhed med international succes: Derfor ansætter vi folk med en særlig stil  

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S