Derfor er danske internethastigheder et utroværdigt skønmaleri

En teleforsker har kigget på den danske internet-kortlægning og hævder, at hastighederne i mange tilfælde er teoretiske og dermed utroværdige.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Når man kigger på de danske internethastigheder på Erhvervsstyrelsens bredbåndskortlægning, kigger man på et utroværdigt overblikskort.

Det hævder teleforsker Michael Jensen fra Aalborg Universitet over for Kommunernes IT Magasin (KIT). Hastighederne er teleselskabernes egne indrapporteringer til Erhvervsstyrelsen. 

"De hastigheder, som teleselskaberne indberetter, er i visse tilfælde teoretisk beregnede maksimumhastigheder. Problemet er, at vi ikke ved, hvornår der er tale om teoretiske maksimumhastigheder, og hvornår der ikke er," forklarer Michael Jensen til KIT-magasinet.

Utroværdige upload-hastigheder

Han hævder eksempelvis, at når et TDC-datterselskab indberetter 100 Mbit/s-upload via kabel-tv, så er den hastighed teoretisk, fordi det forudsætter, at der kun er én husstand i det givne område, der uploader med 100 Mbit/s.

"Dermed bliver der en usikkerhed mellem hastighederne i Erhvervsstyrelsens bredbåndskortlægning og de hastigheder, som telekunderne rent faktisk oplever, og det gør bredbåndskortlægningen utroværdig," udtaler Michael Jensen til KIT-magasinet.

Chefkonsulent Morten Kristiansen fra Erhvervsstyrelsen fortæller til Computerworld, at styrelsen rigtigt nok modtager data fra teleselskaberne.

"Men data indgår først i kortlægningen, efter de er blevet kvalitetssikrede, og efter Erhvervsstyrelsen selv har foretaget en samlet beregning på baggrund af dem," forklarer Morten Kristiansen. 

Fiber- eller feberdrøm?

Teleforsker Michael Jensen hæfter sig desuden ved bredbåndskortlægningens begreb 'tilgængelighed', når det drejer sig om fiber.

Det skyldes, at hvis der i nærheden af en ejendom er gravet en fiber eller et tomrør ned i vejen, eller det kan gøres tilgængeligt med en såkaldt "beskeden graveindsats", så kan teleselskaberne vælge at indberette det, som om at højhastighedsfiberen er 'tilgængelig'.

Dette er tilfældet, også selv om fiberen hverken udbydes som en service eller er rullet helt ind i huset

I den sammenhæng pointerer Michael Jensen, at det er uklart, om tilgængeligheden også sikrer kunderne den lovede kapacitet, eller om de skal dele den med andre kunder.

Ikke godt nok

"Danmark som nation bliver nødt til at erkende, at de værktøjer, der bruges til den danske bredbåndskortlægning og som kortlægger de forskellige bredbåndshastigheder på 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload i 2020, som er med i regeringens vækstplan, ikke er gode nok," er Michael Jensens konklusion.

Han foreslår, at kommunerne supplerer bredbåndskortlægningen med deres egne målinger.

På den måde skulle uafhængig forskning kunne supplere kortlægningen og dermed skabe et mere retvisende billede af de egentlige internet-hastigheder og -muligheder i Danmark.

Læs også:
Du surfer for meget: Københavnske kunder presser YouSees net i bund

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil