Du surfer for meget: Københavnske kunder presser YouSees net i bund

YouSee-kunder på København og Frederiksberg oplever udfald og dårlige hastigheder på nettet - men problemet kan brede sig til resten af landet. YouSee arbejder på en løsning - læs om den her.

Det skulle være så godt med lanceringen af nye initiativer, som blandt andet tæller YouSee Wifi, en tjeneste hvor du har fri adgang til Wi-Fi over hele landet.

Men i stedet raser kunderne nu på Facebook i en sådan grad, at YouSee åbent har måttet erkende problemerne. Men forklaringen holder, ifølge en YouSee-kunde, ikke helt vand.

Tilsyneladende bruger YouSee-kunderne nettet i et sådan omfang, at kapacitet er under pres:

"Flere bredbåndskunder skriver, at de i øjeblikket oplever lave bredbåndshastigheder, lange ping-tider m.v. Vi har teknikere til at se på, hvad årsagen er. De foreløbige undersøgelser viser, at forklaringen sandsynligvis er, at net-forbruget i de senere måneder er steget så voldsomt, at vores planer om udbygning af bredbåndskapacitet er blevet overhalet af kundernes forbrug," skriver YouSee på sin Facebook-væg.

Kunde køber ikke forklaring
Den forklaring køber YouSee-kunde Kasper Hyllested fra Frederiksberg ikke. Han er en del af det fælleseuropæiske initiativ for bedre bredbånd kaldet SamKnows, hvor en hardwareboks på routeren flere gange dagligt måler ping-tider og hastigheder på forbindelsen.

Og her viser data, at problemet med ping-tider, også kaldt latency, opstod den 13. januar - hvor Kasper Hyllesteds 60 / 12-MBit-forbindelse også blev langsommere.

Samtidig dækker en gennemsnitlige ping-tid også over, at den maksimalt målte ping eksploderer.

"Lige pludseligt kommer der målinger ind, som er på 2.500 millisekunder - og det gør jo min forbindelse reelt ubrugelig til ting som onlinespil og lignende," forklarer Kasper Hyllested, som også har gjort YouSee opmærksom på problemet.

Han er da heller ikke helt overbevist om, at det handler om øget trafik:

"Det er sket fra den ene dag til den anden for mit vedkommende. Dette her er ikke sket, fordi folk på Frederiksberg er begyndt at bruge Netflix", understreger han og henviser til sine SamKnows-målinger (se dem i siden af historien).

Her er YouSees løsning
TDC's pressechef, Ib Konrad Jensen, slår fast, at YouSee er klar over problemet:

"Vi har routere, som dækker København og Frederiksberg. Det vi ser i øjeblikket er, at der er noget pakketab, når de bliver presset, typisk om aftenen. Det er vi ved at analysere, og samtidig øger vi kapaciteten. Blandt andet fordi vi ved, at når vi prøver at presse mere trafik igennem så sker der pakketab og det påvirker ping-tiderne," siger pressechefen.

Han forklarer desuden at YouSees 250 millioners opgraderingsplan, som blev søsat i 2013, netop skal identificere flaskehalse og målrettet opgradere lokale knudepunkter. Men som han understreger, kan prognoserne være blevet overhalet af brugernes faktiske forbrug, og derfor analyserer YouSee pt. forbruget og de potentielt afledte problemer.

I første omgang bliver kapaciteten, ifølge Ib Konrad Jensen, dog øget i hovedstadsområdet med op til 30 procent i løbet af i dag tirsdag, hvilket skulle hjælpe på både download-hastighed og ping-tider - og routerne bliver gennemgået for eventuelle fejl, som kan forklare de store udsving, som blandt andre Kasper Hyllested har oplevet.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Customer engagement - sådan skaber succesfulde virksomheder en stærk kundeloyalitet

Der findes ikke mange virksomheder, der med succes er taget på rejsen mod den digitale transformation, der ikke har satset målrettet på at forstå deres kunder og udvikle forholdet til deres kunder med det mål at skabe den allerbedste kundeoplevelse. Med data kan man få en dyb forståelse for sine kunder og få indsigt i, hvordan de agerer, og hvordan de vil agere. Vi sætter fokus på nye forretningsmodeller der skaber loyale kunder.

09. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Awareness og god it-sikkerhedskultur

Sikkerheds-awareness er en af de allervigtigste ting at få styr på for alle it-sikkerhedsansvarlige. For uanset hvor godt vi sikrer vores perimetre med avancerede digitale forsvarsværker, er og bliver medarbejderne et svagt led og et oplagt mål for hackerne.

10. juni 2020 | Læs mere


Digital CxO Lounge: Kom med forrest i kampen for bedre cybersikkerhed

Store danske virksomheder er blevet hacket med store tab til følge. Der kommer hele tiden nye cybertrusler til - senest har Corona-krisen vist sig at være arnested for nye måder at kompromittere borgernes og virksomhedernes it-sikkerhed på. Hvordan er vi som samfund gearet til at modstå en fjende, vi ikke kender? Og vil vi kunne modstå en cyberkrise parallelt med Corona-krisen?

16. juni 2020 | Læs mere






Premium
Staten blev advaret om store negative konsekvenser ved Netcompanys corona-app
Den corona-app, som Netcompany i øjeblikket udvikler for staten, baserede sig i første omgang på en dataindsamlingsmodel, der kunne få meget store negative konsekvenser for borgerne, lød advarslen fra en privacy-konsulent som styrelsen havde hyret.
Computerworld
Forsvarsministeren overvejer at give dansk politi lov til at blokere for websites uden dommerkendelse
Forsvarsminister Trine Bramsen (S) vil diskutere muligheden for at give politiet mulighed for at blokere for websites uden dommerkendelse.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
White paper
Mængden af skyggedata stiger voldsomt – få tips til hvordan du bekæmpe det
Moderne virksomheder er drevet af data. Men for at udnytte de data, skal de være tilgængelige for medarbejderne, kunderne og samarbejdspartnere – og det er bare de data, som it og virksomheden kender. For den eksplosive udvikling i cloud og data betyder også, at de fleste organisationer generer store mængder af ”skyggedata”, data som bliver delt, opbevaret og ofte glemt et sted i virksomhedens mange systemer. I dette whitepaper kan du derfor læse om omfanget af problemet med skyggedata i skyen samt få ideer til, hvordan du kan begrænse og beskytte det.