Frafalden iPhone-bruger lægger sag an: Stavnsbundet til Apple

En tidligere bruger af iPhone, der nu er skiftet til Android, er så fortørnet over et problem med Apples iMessage, at hun nu sagsøger selskabet. Er du også ramt af problemet?

Artikel top billede

Som Computerworld tidligere har fortalt, kan det være sin sag at skifte væk fra iPhone og over til eksempelvis en Android-smartphone.

Der kan nemlig opstå problemer med, at ens beskeder strander i ingenmandsland, fordi telefonnummeret bliver ved med at blive identificeret som et iPhone-nummer - og dermed et nummer, der understøtter Apples iMessage.

Det kan betyde, at du - efter at være skiftet til Android - risikerer, at dine iPhone-venner ikke kan sende beskeder til dig, fordi deres iPhone stadig ser dit telefonnummer som en iMessage-enhed.

Dermed havner deres beskeder til dig et sted i Apples cloud i stedet for på din nye Android-telefon.

Den problemstilling bliver Apple nu sagsøgt for, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Det er en tidligere iPhone-bruger fra Californien, der sagsøger Apple, fordi der opstod bøvl med hendes besked-kommunikation, efter at hun var skiftet til en Samsung-telefon med Android.

Eks-iPhone-brugeren skriver ifølge Bloomberg blandt andet i klagen, at folk, der erstatter deres Apple-enheder med andre produkter, "straffes og ikke er i stand til at udnytte fordelene ved deres kontrakt med netværksleverandøren fuldt ud."

Det fremgår ifølge nyhedsbureauet også af søgsmålet, at Apple ikke har gjort opmærksom på, at disse problemer kan opstå, hvis man skifter til en anden enhed.

Flere mulige løsninger

Det skal retfærdigvis tilføjes, at iMessage i sig selv er en helt fornuftig og uskyldig tjeneste, der tillader Apple-brugerne at kommunikere gratis med hinanden - i stil med Facebook Messenger og WhatsApp.

Men tilsyneladende er iMessage lidt for godt kædet sammen med mobilnummeret, der altså bliver ved med at have et iMessage-stempel på sig, selv om brugeren er skiftet til en anden platform.

Apple selv har endnu ikke kommenteret på denne sag, men det er langt fra den eneste tidligere iPhone-bruger, der har været ramt af problemet.

Da vi sidst skrev om problemet, kunne vi blandt andet henvise til en debat-tråd i Apples support-forum, der var set 170.844 gange.

"Jeg forsøgte alting (og forstyrrede alle mine venner og familien med konstante spørgsmål for at få dem til at prøve alting på deres devices for at få det til at fungere). Intet held med det overhovedet," skrev en tidligere iMessage-bruger eksempelvis i kommentarfeltet.

"Mit telefonnummer har været afregistreret fra iMessage i adskillige dage, og jeg har fulgt alle de anbefalede skridt til at løse problemet, inklusive adskillige telefonopkald til Apple. Ikke desto mindre fortsætter alle iOS-enheder med fejlagtigt at se mit mobilnummer som en iOS-enhed," lød oplevelsen hos en anden tidligere bruger af iPhone.

Der er flere måder at undgå problemet på. Det nemmeste er, at du slår iMessage fra på din iPhone, før du skifter til din nye telefon.

Nåede du ikke at gøre det, bliver du nødt til at logge ind med dit Apple ID på Apples hjemmeside, hvor du har mulighed for at markere, at du ikke længere har iPhonen.

Læs mere om problemet og de mulige løsninger her.

Læs også:

Færdig med iPhone? Men Apple er slet ikke færdig med dig

Derfor smadrer disse apps sms'en: Kan noget særligt

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for SAP Business Intelligence i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S