Virksomheder scorer kassen på nye sikkerhedstrusler

Der er ikke længere så meget salg i klassisk antivirus-software, men i stedet kan sikkerhedsfirmaerne tjene penge på andre former for trusler.

Artikel top billede

Den enes potentielle død, den andens sikre brød.

Nogenlunde sådan kan man beskrive den aktuelle situation på sikkerhedsmarkedet, hvor væksten i omsætningen afspejler det massive fokus på sikkerhedstrusler, der er i disse år.

For selv om klassisk antivirus-software i dag kan fås helt gratis til eksempelvis Windows og i stigende grad anses som en standardvare, er der samtidig et voksende behov for de mere avancerede løsninger.

Fra hacking mod virksomhedens betalingssystem til NSA-overvågning og interne datalækager - der er rigtig mange trusler, man skal forholde sig til som en moderne virksomhed, hvor digitale aktiver er den måske vigtigste valuta.

Derfor investerer mange virksomheder i ny sikkerhedssoftware, hvilket kommer leverandørerne til gavn.

Ifølge en ny opgørelse fra analysefirmaet Gartner steg omsætningen på det globale marked for sikkerhedssoftware med 4,9 procent fra 2012 til 2013 til omkring 109 milliarder kroner.

IBM voksede mest

Blandt de fem største leverandører af sikkerhedssoftware var det IBM på tredjepladsen, der oplevede den største vækst i omsætningen - hele 19 procent mere omsatte IBM for i 2013 end i 2012.

Symantec er stadig det suverænt største sikkerhedsselskab, selv om dets omsætning faktisk faldt en lille smule.

Symantecs omsætning landede i 2013 på omkring 20 milliarder kroner, mens nummer to på markedet, McAfee, trods en vækst på 3,9 procent "kun" nåede op på en omsætning på omkring ni milliarder kroner ifølge Gartner.

Mange trusler = mere salg 

Analysefirmaet skriver, at sikkerhedsmarkedet voksede mindre end ventet, men at der stadig var tale om en stabil vækst.

Og væksten skyldes i høj grad, at der er så mange trusler, man skal forholde sig til som virksomhed.

"Allestedsnærværelsen af sikkerhedstrusler har betydet, at mange organisationer indser, at den traditionelle tilgang til sikkerhed har huller, og derfor tænker de på nye måder og investerer flere penge i sikkerheds-teknologi," lyder det blandt andet fra Gartner.

Verdens største sikkerhedsleverandør, Symantec, har selv flere gange fremhævet, at tiden er ved at være løbet fra klassisk antivirus-software.

"Vi ser ikke længere antivirus som en pengemaskine på nogen måde," udtalte Symantec for nylig til Wall Street Journal.

Symantec, der blev stiftet i Californien helt tilbage i 1982 og i dag har flere end 20.000 ansatte, bliver udfordret af både konkurrenterne og de it-kriminelle.

Det store paradigmeskift for Symantec og mange af konkurrenterne er, at man ikke længere kun koncentrerer sig om at lave sikkerheds-løsninger, der skal hindre, at hackere og al den ondsindede software slipper ind.

I stigende grad tager man udgangspunkt i, at det vil ske - og så handler det i stedet om at kunne spotte det og minimere skaderne.

Læs også:

Dur ikke længere: Antivirus er slet ikke godt nok

Sådan tackler virksomhederne it-sikkerheden

Kæmpe data-skandale: Både it-chefen og direktøren ryger ud

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv en del af vores team som Infrastruktursystem Specialist i Hvidovre!!

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Har du SAP-kendskab, og mod til at arbejde i Forsvarets Cyberdivision i Hvidovre?

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil