Virksomheder scorer kassen på nye sikkerhedstrusler

Der er ikke længere så meget salg i klassisk antivirus-software, men i stedet kan sikkerhedsfirmaerne tjene penge på andre former for trusler.

Artikel top billede

Den enes potentielle død, den andens sikre brød.

Nogenlunde sådan kan man beskrive den aktuelle situation på sikkerhedsmarkedet, hvor væksten i omsætningen afspejler det massive fokus på sikkerhedstrusler, der er i disse år.

For selv om klassisk antivirus-software i dag kan fås helt gratis til eksempelvis Windows og i stigende grad anses som en standardvare, er der samtidig et voksende behov for de mere avancerede løsninger.

Fra hacking mod virksomhedens betalingssystem til NSA-overvågning og interne datalækager - der er rigtig mange trusler, man skal forholde sig til som en moderne virksomhed, hvor digitale aktiver er den måske vigtigste valuta.

Derfor investerer mange virksomheder i ny sikkerhedssoftware, hvilket kommer leverandørerne til gavn.

Ifølge en ny opgørelse fra analysefirmaet Gartner steg omsætningen på det globale marked for sikkerhedssoftware med 4,9 procent fra 2012 til 2013 til omkring 109 milliarder kroner.

IBM voksede mest

Blandt de fem største leverandører af sikkerhedssoftware var det IBM på tredjepladsen, der oplevede den største vækst i omsætningen - hele 19 procent mere omsatte IBM for i 2013 end i 2012.

Symantec er stadig det suverænt største sikkerhedsselskab, selv om dets omsætning faktisk faldt en lille smule.

Symantecs omsætning landede i 2013 på omkring 20 milliarder kroner, mens nummer to på markedet, McAfee, trods en vækst på 3,9 procent "kun" nåede op på en omsætning på omkring ni milliarder kroner ifølge Gartner.

Mange trusler = mere salg 

Analysefirmaet skriver, at sikkerhedsmarkedet voksede mindre end ventet, men at der stadig var tale om en stabil vækst.

Og væksten skyldes i høj grad, at der er så mange trusler, man skal forholde sig til som virksomhed.

"Allestedsnærværelsen af sikkerhedstrusler har betydet, at mange organisationer indser, at den traditionelle tilgang til sikkerhed har huller, og derfor tænker de på nye måder og investerer flere penge i sikkerheds-teknologi," lyder det blandt andet fra Gartner.

Verdens største sikkerhedsleverandør, Symantec, har selv flere gange fremhævet, at tiden er ved at være løbet fra klassisk antivirus-software.

"Vi ser ikke længere antivirus som en pengemaskine på nogen måde," udtalte Symantec for nylig til Wall Street Journal.

Symantec, der blev stiftet i Californien helt tilbage i 1982 og i dag har flere end 20.000 ansatte, bliver udfordret af både konkurrenterne og de it-kriminelle.

Det store paradigmeskift for Symantec og mange af konkurrenterne er, at man ikke længere kun koncentrerer sig om at lave sikkerheds-løsninger, der skal hindre, at hackere og al den ondsindede software slipper ind.

I stigende grad tager man udgangspunkt i, at det vil ske - og så handler det i stedet om at kunne spotte det og minimere skaderne.

Læs også:

Dur ikke længere: Antivirus er slet ikke godt nok

Sådan tackler virksomhederne it-sikkerheden

Kæmpe data-skandale: Både it-chefen og direktøren ryger ud

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cybersecurity

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly