Mobil-licenser er en kæmpe-risiko - kan komme til at koste dig kassen

Mobil-licenser er et helt gråt område, som du risikerer kan ende med en massiv regning.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Hvis ikke du passer på, risikerer du som CIO inden for de kommende år at blive mødt med store regninger fra software-leverandørerne for virksomhedens brug af mobil software.

Sådan lyder det fra analysehuset Forrester, der peger på, at netop software-licenser til mobil-brugere juridisk i dag er et gråt område uden klar præcedens og med stor risiko for fri fortolkning.

Ifølge analysehuset forventer mange software-selskaber stigende omsætning.

Men virkeligheden er, at deres kunder - virksomhederne - i mange tilfælde er i gang med at skære ned for deres it-vedligeholdelses-budgetter samtidig med, at de står overfor krav om forbedringer inden for kunde-service - blandt andet på mobilområdet.

Det har fået softwareselskaberne til at rette blikket mod mobil-området, der fortsat er et område i rivende udvikling, og her forsøge at få en bid af licens-kagen.

Ifølge Forrester er det nemlig i mange tilfælde uklart, hvad en bruger-licens egentlig dækker på mobilområdet.

Uklare grænser

Et eksempel:

En SAP-kunde har af egen drift og for egne penge udviklet en mobil-applikation, som virksomhedens sælgere kan bruge 'i marken.'

Mobil-applikationen integrerer med backend-systemet fra SAP, hvorfra det sender informationer og kunde-informationer ud til sælgerens mobil.

Her vil SAP efter alt at dømme hævde, at virksomheden skal købe slutbruger-licens til alle mobilbrugerne, da de anvender SAP-systemet, mens virksomheden kan hævde, at sælgerne alene anvender den hjemme-byggede mobil-applikation.

"Det ender ofte med en forhandling," siger Forrester-analytiker Duncan Jones, der peger på, at virksomhederne som det mindste bør forsøge at ændre prismodellen til at være baseret på roller og ikke antal brugere.

Læs mere om software-licenser:

Oracle: Her er den reelle grund til at licens-audits kan ramme så tungt

Tre simple råd: Sådan sparer du kassen på dummebøder til licens-politiet

Fortrolig rapport: Sådan tjekkes dine licenser under licens-audit

Danskere blæser til kamp mod licens-audits: Sådan får vi prisen ned

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S