Mobil-licenser er en kæmpe-risiko - kan komme til at koste dig kassen

Mobil-licenser er et helt gråt område, som du risikerer kan ende med en massiv regning.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Hvis ikke du passer på, risikerer du som CIO inden for de kommende år at blive mødt med store regninger fra software-leverandørerne for virksomhedens brug af mobil software.

Sådan lyder det fra analysehuset Forrester, der peger på, at netop software-licenser til mobil-brugere juridisk i dag er et gråt område uden klar præcedens og med stor risiko for fri fortolkning.

Ifølge analysehuset forventer mange software-selskaber stigende omsætning.

Men virkeligheden er, at deres kunder - virksomhederne - i mange tilfælde er i gang med at skære ned for deres it-vedligeholdelses-budgetter samtidig med, at de står overfor krav om forbedringer inden for kunde-service - blandt andet på mobilområdet.

Det har fået softwareselskaberne til at rette blikket mod mobil-området, der fortsat er et område i rivende udvikling, og her forsøge at få en bid af licens-kagen.

Ifølge Forrester er det nemlig i mange tilfælde uklart, hvad en bruger-licens egentlig dækker på mobilområdet.

Uklare grænser

Et eksempel:

En SAP-kunde har af egen drift og for egne penge udviklet en mobil-applikation, som virksomhedens sælgere kan bruge 'i marken.'

Mobil-applikationen integrerer med backend-systemet fra SAP, hvorfra det sender informationer og kunde-informationer ud til sælgerens mobil.

Her vil SAP efter alt at dømme hævde, at virksomheden skal købe slutbruger-licens til alle mobilbrugerne, da de anvender SAP-systemet, mens virksomheden kan hævde, at sælgerne alene anvender den hjemme-byggede mobil-applikation.

"Det ender ofte med en forhandling," siger Forrester-analytiker Duncan Jones, der peger på, at virksomhederne som det mindste bør forsøge at ændre prismodellen til at være baseret på roller og ikke antal brugere.

Læs mere om software-licenser:

Oracle: Her er den reelle grund til at licens-audits kan ramme så tungt

Tre simple råd: Sådan sparer du kassen på dummebøder til licens-politiet

Fortrolig rapport: Sådan tjekkes dine licenser under licens-audit

Danskere blæser til kamp mod licens-audits: Sådan får vi prisen ned

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP Senior konsulent

Midtjylland

Schilling ApS

Support Specialist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil