Situationen alvorlig: Vigtig Microsoft-tjeneste ramt af kæmpe-nedbrud

Microsofts Exchange Online-tjeneste er ramt af kæmpe-nedbrud. Brugere raser over Microsoft.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Store dele af Microsoft store og meget vigtige cloud-udgave af Exchange, Exchange Online, har været ramt af et totalt sammenbrud, der har gjort, at de mange primært professionelle brugere ikke har haft adgang til deres mail.

Nedbruddet ramte i USA i går tirsdag, og først efter ni timer lykkedes det Microsoft at humpe systemet i gang igen, så brugerne igen kunne få adgang til deres mail.

Microsoft har endnu ikke noget bud på, hvor mange brugere der har været ramt af nedbruddet, der for at gøre ondt værre ramt lige netop midt i den amerikanske arbejdsdag, hvor der for alvor er tryk på cloud-tjenesten.

Det langvarige nedbrud er en bet for Microsoft, der satser stort på cloud som fremtidens vigtigste it-form.

Det kan du læse mere om her: Microsofts tophemmelige datacenter: Her gemmer vi dine data

Selskabet ligger for tiden i åben krig med ikke mindst Google, der også er ude med snøren efter de professionelle og lukrative it-brugere.

Et af de store salgsparametre er her drifts-stabilitet, og at leverandøren - altså Microsoft - tager sig af alt det grove, så man kan koncentrere sig om at drive sin forretning.

Sagen bliver ikke bedre af, at mange af de ramte brugere af Exchange Online ifølge forskellige sociale foraer er utilfredse med, at Microsoft var længe om at erkende, at der var et problem, så selskabets teknikere kunne komme i gang med at stable systemerne på benene igen.

Du kan se nogle af reaktionerne her.

Microsoft sælger Exchange Online som et selvstændigt produkt, der imidlertid også indgår som en del af Office 365, som Microsoft på mange måder betragter som et af selskabets vigtigste cloud-produkter.

Microsoft-teknikere meddeler, at det langvarige nedbrud af Exchange Office skyldes, at en del af netværks-infrastrukturen blev ramt af problemer og gradvis nedlukning.

"Vores teknikere ændrede på konfigurationen på de ramte enheder for på denne måde at afhjælpe problemet for slut-brugerne," lyder det kortfattet i en meddelelse fra selskabet.

Microsoft Danmark meddeler, at nedbruddet ikke har ramt danske brugere af Exchange Online, da Danmark hostes på en anden server.

Læs også:

Det nye Microsoft: Lægger Windows bag sig - her er den nye fremtid

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly