Best practices inden for søgemaskineoptimering og søgemaskinemarketing skifter hele tiden, og det er nødvendigt for en virksomhed, at i hvert fald én medarbejder er helt opdateret på området.

Karriereskift? Brug din it-viden og få job her

I USA vil halvdelen af alle nye job i salg i 2014 blive besat med folk, der har en teknisk baggrund. Sådan bliver det også i Danmark, mener ekspert. Her er listen med de teknologiområder, der kan hjælpe dig til et nyt job.

Virksomhedernes marketingkroner rettes i stadig stigende grad mod online-platformen, så hvis du har en teknisk baggrund og har lyst til et karriereskift, som bringer dig tættere på marketing, er dine chancer nu bedre end nogensinde, skriver Computerworlds søstermagasin CIO.

Den vurdering er administrerende direktør og partner Søren Thomassen fra rekrutteringsvirksomheden Høi og Thomassen helt enig i.

"Tendensen er helt tydelig også i Danmark," siger han.

Faktisk vil halvdelen af de nye marketing-stillinger i USA i 2014 blive besat af folk, der har en teknisk baggrund, skriver CIO.

Der er vi dog ikke helt endnu i Danmark, mener Søren Thomassen.

"Men det er kun et spørgsmål om tid," siger han. 

De nye job kræver dog, at du har helt specifik viden.

Det viser en analyse, som det amerikanske firma Mondo, der er specialister i digital markedsføring, har gennemført, og som magasinet CIO har gennemgået for at finde ud af, præcis hvilke kvalifikationer der efterspørges.

Her er listen, sådan som Laura McGarrity, vice president for marketing hos Mondo ser den:

Front end-udvikling
Front end-udviklere, som forstår kundernes engagement, og som mestrer UI/UX, konverteringsrater på websites og leadgenerering, er langt mere værd end en traditionel front end-udvikler.

Mobil- og app-udvikling
Folk, der kan udvikle til de mobile platforme - deriblandt e-business, er stadig mere efterspurgte i marketingafdelingerne. Den voksende efterspørgsel er først og fremmest understøttet af virksomhedernes behov for mere kundeengagement og marketinginitiativer, der kan ses direkte på bundlinjen.

E-handel og digital markedsføring
Her er der brug for folk, der har dyb og indgående forståelse af brugernes ageren på nettet, og som har de nødvendige tekniske kvalifikationer til at implementere og gennemføre forretningens målsætninger. Teknologisk drejer det sig om den seneste viden inden for web og mobil samt automatiske og integrerede marketingteknologier.

SEO/SEM
Best practices inden for søgemaskineoptimering og søgemaskinemarketing skifter hele tiden, og det er nødvendigt for en virksomhed, at i hvert fald én medarbejder er helt opdateret på området. Ellers er virksomheden hele tiden på hælene i forhold til konkurrenterne.

Research og analyser
Som kunder forventer vi, at vi kan komme i kontakt med en virksomhed på alle tider af døgnet, og at vi kan bruge alle vores devices og alle mulige platforme og applikationer til at gøre det med. Samtidig forventer vi som kunder - og det er måske det allervigtigste - at kommunikationen foregår på vores præmisser.

Alt det kaldes med et amerikansk udtryk for "customer engagement", og lige præcis det står nu øverst på agendaen for salgs- og marketingchefer.

Forventningerne til, at virksomhederne kan hente en masse nyttig viden ud af alle de data, som "customer engagement" genererer, vokser ret markant. Så hvis du kan kan skabe orden i det datakaos, analysere og finde frem til, hvordan den nye viden kan bringes i spil til gavn for salget, har du et sæt kvalifikationer, som er stærkt efterspurgt. Og som bliver stadig mere efterspurgt.

Sociale medier
Professionel viden om, hvordan man opbygger en virksomheds online-tilstedeværelse på tværs af alle sociale medier er også meget efterspurgt, for det er lige nu den mest effektive måde for viksomhederne at komme i kontakt med kunderne.

Men det kræver også, at man er i stand til producere og præsentere indhold på medierne, og at man ved, hvordan man engagerer brugerne af medierne, kan skaffe flere "likes" og øge kendskabet til virksomhedens brands.

Teknikere mangler salgsevner
Ifølge Søren Thomassen er det også vigtigt, at folk med teknisk baggrund har kvalifikationer inden for salg.

"Den gamle it-nørd, som taler it-sprog, har ikke en chance inden for salgs- og markedsføring, hvor kunderne kræver klar tale, som de kan forstå. De lader sig ikke længere dupere af buzzwords, men af viden om, hvordan de forskellige it-tekniker virker i en salgs- og markedsføringsmæssig sammenhæng. Det sidste kan dog læres, hvis man først får foden indenfor," siger han.

Vækstområder i Danmark
Søren Thomassen har også et bud på, hvilke teknologiske kompetenceområder der oplever vækst.

"Det er især inden mobil- og app-udvikling, e-handel og markedsføring kombineret med SEO/SEM, at efterspørgslen vil vokse efter teknikere til salgs- og markedsføringsafdelingerne i alle typer af virksomheder - både inden for B2B og B2C," siger han.

"Viden inden for digital strategi og strategisk kommunikation med særlig ekspertise inden for brugercentreret forretningsudvikling, sociale medier og konceptudvikling vil også blive efterspurgt," siger han.

Evnen til at kunne omsætte animationsmetoder, som for eksempel i dag bruges i film- og videoproduktioner og spil, til salgs- og markedsføring vil også blive efterspurgt, fortæller Søren Thomassen.

Læs også:

Hvad bruger marketingchefen alle de penge til it på?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Business Tech Event: Kunstig intelligens som konkurrenceparameter - fra teknologi til etik

Kunstig intelligens og machine learning åbner op for utallige nye muligheder for virksomheder, borgere og samfund – men hvordan udnytter man teknologien til at skabe konkurrence fordele, og hvordan sikrer man sig, at teknologien udnyttes etisk ansvarligt? Hør blandt andet hvordan Vestas arbejder med kunstig intelligence.

25. august 2020 | Læs mere


Introduktion til AI – kom rigtigt fra start og drag fordel af kunstig intelligens

På dette digitale HowTo seminar får du en stribe eksempler på, hvordan AI kan hjælpe dig med at løse opgaver og skabe indsigt i din forretning. Tilmeld dig og få inspiration til at komme i gang med AI baseret på konkrete input og erfaringer.

27. august 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Test: Lenovos seneste budget-basker kan det hele - man skal dog leve med en alt for synlig svaghed
Computerworld tester Lenovos Ideapad 5. Maskinen er stærk, prisen er skarp og designet er vellykket. Men der er stadig en god grund til at springe modellen over.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan opbevarer du effektivt og sikkert dine data – også med hybrid cloud
Cloud er her der og alle vegne. Men mange organisationer foretrækker en mere blandet tilgang, hvor dele af virksomhedens workload og it-miljøer sendes i clouden, mens andre dele placeres i andre og ofte lokale datacentre. Det stiller ofte mange forskelligartede krav til behovet for lokal storage. Men med IBM FlashSystem kan du konsolidere dit storage-behov og reducere kompleksiteten. Samtidig er FlashSystem all-flash og hybrid-løsninger bygget på et standardiseret sæt af værktøjer og APIs, som giver dig adgang til enterprise-løsninger uanset størrelsen på din organisation. I dette whitepaper fra Atea og IBM kan du læse om IBMs storeløsninger og de yderligere fordele som du kan opnå med dem.