Firefox i dyb nedtur: Mister brugere med stor hast

Firefox-browseren mister brugere og markedsandele i kritisk omfang. Se her, hvad der er galt.

Artikel top billede

Firefox samlede markedsandel på browsermarkedet til både computere og mobile enheder styrtdykker med et tempo, der gør situationen kritisk for browseren.

Det samme sker for Apples Safari-browser, der i den seneste måned pludselig har mistet massevis af brugere på ikke mindst desktop-siden.

Tallene kommer fra analysehuset Net Applications.

Ifølge målingerne lå Firefox's samlede markedsandel i juni på blot 12,9 procent.

Det er det laveste niveau, Firefox har ligget på i mange år.

Problemet for Firefox er mobilmarkedet. En voksende del af verdens samlede internetbrug sker nemlig på vores smartphones og tablet-computere, hvor Firefox trods flere forsøg fortsat ikke spiller nogen særlig rolle.

Ifølge Net Applications blev der anvendt en mobil-browser i 17,3 procent af de gange, hvor internettet er blevet besøgt i juni. Det er en stigning på hele 52 procent i løbet af det seneste år.

Firefox lancerede sidste år sin egen mobil-browser i forbindelse med lanceringen af Firefox OS, som du kan læse mere om her: Her er alt du skal vide om Firefox OS til smartphones

Den har imidlertid haft det svært i et marked, hvor andre browsere forlængst er blevet etableret som de dominerende.

Således har Firefox OS i øjeblikket en markedsandel på blot 0,7 procent af mobilmarkedet.

Også på desktop-området går det tilbage for Firefox, der ifølge tallene fra Net Applications for ottende måned i træk har mistet markedsandele og nu ligger på blot 15,4 procent.

Firefox er på desktop-markedet - hvor browseren ellers har sin force - i det seneste år gået hele 19 procent tilbage.

Og det bliver værre endnu.

For den søgemaskine-kontrakt, som selskabet bag Firefox, Mozilla, har med Google, udløber til november.

Denne aftale gør Googles søgemaskine til default-søgemaskinen i Firefox, og den har i flere år været den absolutte hovedindtægskilde for Mozilla med en anslået årlig betaling på omkring 1,4 milliarder kroner.

Dette beløb står til at blive betydeligt mindre ved en genforhandling, da Mozilla siden sommeren 2011 har mistet 43 procent af sine brugere.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S