Firefox i dyb nedtur: Mister brugere med stor hast

Firefox-browseren mister brugere og markedsandele i kritisk omfang. Se her, hvad der er galt.

Artikel top billede

Firefox samlede markedsandel på browsermarkedet til både computere og mobile enheder styrtdykker med et tempo, der gør situationen kritisk for browseren.

Det samme sker for Apples Safari-browser, der i den seneste måned pludselig har mistet massevis af brugere på ikke mindst desktop-siden.

Tallene kommer fra analysehuset Net Applications.

Ifølge målingerne lå Firefox's samlede markedsandel i juni på blot 12,9 procent.

Det er det laveste niveau, Firefox har ligget på i mange år.

Problemet for Firefox er mobilmarkedet. En voksende del af verdens samlede internetbrug sker nemlig på vores smartphones og tablet-computere, hvor Firefox trods flere forsøg fortsat ikke spiller nogen særlig rolle.

Ifølge Net Applications blev der anvendt en mobil-browser i 17,3 procent af de gange, hvor internettet er blevet besøgt i juni. Det er en stigning på hele 52 procent i løbet af det seneste år.

Firefox lancerede sidste år sin egen mobil-browser i forbindelse med lanceringen af Firefox OS, som du kan læse mere om her: Her er alt du skal vide om Firefox OS til smartphones

Den har imidlertid haft det svært i et marked, hvor andre browsere forlængst er blevet etableret som de dominerende.

Således har Firefox OS i øjeblikket en markedsandel på blot 0,7 procent af mobilmarkedet.

Også på desktop-området går det tilbage for Firefox, der ifølge tallene fra Net Applications for ottende måned i træk har mistet markedsandele og nu ligger på blot 15,4 procent.

Firefox er på desktop-markedet - hvor browseren ellers har sin force - i det seneste år gået hele 19 procent tilbage.

Og det bliver værre endnu.

For den søgemaskine-kontrakt, som selskabet bag Firefox, Mozilla, har med Google, udløber til november.

Denne aftale gør Googles søgemaskine til default-søgemaskinen i Firefox, og den har i flere år været den absolutte hovedindtægskilde for Mozilla med en anslået årlig betaling på omkring 1,4 milliarder kroner.

Dette beløb står til at blive betydeligt mindre ved en genforhandling, da Mozilla siden sommeren 2011 har mistet 43 procent af sine brugere.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil