Microsoft banket ned fra verdens tinder: Her er topchefens råd til ansatte og partnere

Microsoft Partner Konference 2014: Microsoft er med en samlet markedsandel på blot 14 procent ikke længere verdens mægtigste softwarefirma, men selskabets folk er blevet lidt for magelige efter mange års storhed. Nu skal piben have en anden lyd, mener topchef Kevin Turner.

Artikel top billede

"Vi har en større mulighed end nogensinde før for at få vækst. Men vi er nødt til at ændre vores måde at tænke på," siger Microsofts topchef Kevin Turner.

Washington D.C: Der var engang, hvor Microsoft var verdens mægtigste software-firma, hvis dominans alle de øvrige softwarefirmaer forsøgte at knække.

Men sådan er det ikke længere. Langt fra. Og den erkendelse er nået helt op til selskabets direktionsgang, hvorfra budskabet er klart: Der skal kæmpes.

"Vi har en større mulighed end nogensinde før for at få vækst. Men vi er nødt til at ændre vores måde at tænke på," siger Microsofts topchef Kevin Turner.

De hårde tal: Microsoft dominerer fortsat det klassiske pc-marked, hvor omkring 90 procent af verdens computere fortsat kører med Windows som styresystem.

Men verdens teknologi-brug flytter sig med stor fart over mod tablet- og smartphones.

Ser man det på den totale it-brug - inklusive computere, smartphones og tablets - foregår kun 14 procent via et styresystem fra Microsoft.

Bliver magelige

Når virksomheder gennem mange år sidder på en dominerende markedsandel, har de det ofte med at blive magelige.

Og det er også i stor stil sket for Microsoft, mener Kevin Turner.

Skal udviklingen vendes, skal kulturen i det store selskab også ændres.

"Man tænker på at beskytte sin forretning, når man har en markedsandel på 90 procent. Men når man kun har 14 procent, skal man tænke som en udfordrer. Man skal angribe. Og alle i Microsoft er nødt til at begynde at tænke som udfordrere," siger han.

Sådan tænker man som udfordrer

For Microsoft-chefen er forskellen på de to kulturer ganske markant.

En udfordrer skal være fremme i skoene og på mange måder tænke som en iværksætter-virksomhed.
For Microsoft betyder det tre ting:

Disruptive
Man skal tænke 'disruptive': Det vil sige have fokus på løsninger og innovative ideer og smarte nye måder, at gøre tingene på, som ingen andre har tænkt før.

Det kræver risikovillighed og også erkendelsen af, at man kan tabe det hele på gulvet, hvis det ikke lykkes.

Kende forskellene
Man skal kunne formulere sine produkters fordele klart og tydeligt overfor enhver kunde, for kunder kommer ikke rendende af sig selv, som de gør, når man er verdens største og mægtigste software-firma.

Det kræver, at man også har indgående kendskab til konkurrenternes produkter, da man ellers ikke klart kan beskrive, hvad værdien i ens egne produkter er i forhold til de øvrige.

Hastighed
Man skal kunne reagere hurtigt og agilt på både konkurrenternes og markedets forandringer og udvikling.

Det er ikke en ting, der bekymrer særligt meget, når man er verdens mægtigste softwarefirma, hvor alle de små kan vimse rundt, mens man selv kan holde sin kurs støt og ret.

For Microsoft - og selskabets partnere - betyder det også, at man skal kunne erkende og lære og reagere på sine fejl hurtigt og komme videre.

Læs også: Microsoft: Sådan tegner fremtiden sig for os og vores partnere

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Aller Leisure A/S

    Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Enterprise Arkitektur i Forsvaret på Østerbro

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job