Du kan blive medejer af næste generations betalingssystem

Et dansk firma kommer i oktober med en helt ny måde at håndtere betalingsstruktur på, og du kan blive medejer i foretagendet, som skal erstatte Dankortet.

Artikel top billede

Et firma i Randers vil revolutionere betalingssystemet, som vi kender det, og du kan blive medejer af systemet, der har fået navnet MEE.

MEE giver mulighed for at betale med mobiltelefonen på en enkel og hurtig måde overfor butikker og netshops via en gratis app.

Med danske ejere bliver MEE i første omgang testet i Danmark, hvor Randers - firmaets hjemby - bliver den første testby. Her vil byens knap 100.000 indbyggere kunne betale i 250 butikker med deres mobiltelefon fra starten af oktober måned.

"Lanceringen sker i samarbejde med handelslivet i Randers, blandt andre Randers Cityforening og Randers Storcenter, der begge ser store muligheder i systemet og mange fordele for byen, butikkerne og kunderne, ligesom det viser, at byen tør gå forrest. Pilotprojektet og introduktionen i Randers skal bane vejen for indtog i en række andre danske byer", fortæller Kim Vindberg-Larsen, der er opfinderen bag MEE.

Bliv medejer af MEE
Lidt utraditionelt tilbyder Kim Vindberg-Larsen og de andre hos HawkEYE Solutions ApS - firmaet bag MEE - at man kan købe sig ind i firmaet for at få indflydelse, og det gælder både privatpersoner, butikker, den finansielle sektor eller andre potentielle investorer.

"På den måde opbygger vi en unik ejerstruktur, samtidig med at vi får en række stærke ambassadører, der er med til at udbrede kendskabet til produktet," siger Kim Vindberg-Larsen.

"Samtidig bliver man del af en entreprenørvirksomhed, der er i en fantastisk udvikling. Vi lancerer et produkt, hvor potentialet er stort, og vi vil bruge de penge, der kommer ind fra salg af investeringsbeviser til at udnytte dette, herunder udvide vores markedsområde," tilføjer Kim Vinderg-Larsen.

Interessen ifølge opfinderen været overvældende, og der er på nuværende tidspunkt allerede solgt for mere end 500.000 kroner ud af en pulje på syv millioner kroner. Hvert investeringsbevis koster 1.000 kroner.

Stor opbakning

Betalingssystemet MEE har ifølge Kim Vindberg-Larsen allerede mødt stor opbakning fra blandt andet butikkerne i Randers, men også udenlandske virksomheder, banker og sågar lande har givet udtryk for, at randrusianerne har fundet noget helt specielt.

"Vi er ved at være i gode dialoger med mange forskellige partnere. Både i Danmark som for eksempel DanDomain og deres op imod 3.000 netbutikker, som vil få muligheden for at bruge MEE, og også i udlandet, hvor blandt andet Letland har taget kontakt til os," forklarer Kim Vindberg-Larsen.

Mobilbetaling er også ved at blive mere og mere udbredt. Mest kendt er nok MobilePay, som Danske Bank sendte på markedet i maj 2013, og som har op imod 1,2 millioner brugere.

Siden februar 2014 har det været muligt for butikker at bruge Mobile Pay som en betalingsløsning, hvilket over 800 butikker har gjort.

Læs også: Betal med MobilePay i Netto og Bilka

Læs også: 81 pengeinstitutter vil have Mobilepay ned med nakken

Læs også: Betal med Mobilepay i andre apps

Læses lige nu

    Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger |

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27 maj 2027 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S