Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen.

Analyse: TDC's outsourcing af 800 medarbejdere kan give bagslag

TDC kan få hurtig bonus på bundlinjen ved at sende kundesupporten ud af huset. Men virksomheden løber samtidig en stor risiko.

TDC's beslutning om at outsource 800 medarbejdere i firmaets kundesupport kan blive som at tisse i bukserne.

I starten føles det varmt, men sidenhen bliver det det meget, meget koldt.

Læs også: 800 TDC-medarbejdere får ny arbejdsgiver

I første omgang er beslutningen taget ud fra et økonomisk perspektiv, der kan give et hurtigt plus på bundlinjen.

"Der er nok ingen tvivl om, at denne beslutning er drevet af at spare omkostninger. Den skal være med til, at TDC i fremtiden kan være mere lønsom i fremtiden på trods af, at der er et meget hårdt pres på selskabet salg indenfor rigtig mange af de produktkategorier, der tilbydes kunderne."

Sådan lyder analysen fra Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank med speciale i telebranchen.

God eller dårlig service?

Den anden del af overvejelserne i forbindelse med så stor en outsourcing-aftale handler om at finde den rigtige kundeservice-løsning.

"TDC håber på, at de har fundet en partner, der kan drive en bedre service, end firmaet selv har formået," siger Morten Imsgard.

Han peger i den forbindelse på, at kundeservice er et afgørende punkt for succes som teleselskab.

God service skal fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye kunder til butikken.

"Det er et meget centralt område, man vælger at outsource, og man løber en risiko, når der er tale om en så vital del af virksomheden."

"Hvis det viser sig, at det nye selskab kan levere en bedre service end i dag, er det en rigtig god beslutning. Men hvis det modsatte bliver tilfældet, kan det blive en rigtig dårlig beslutning," siger aktieanalytikeren.

Fokus på virksomhedens fremtidige produkter kan også styrkes med denne outsourcing, men igen er kundernes tilfredshed omdrejningspunktet for succes.

"Men man må ikke glemme, at kundeservice er et af de afgørende konkurrenceparametre, og efter min vurdering kan teleselskaberne tabe kampen om kunderne, hvis serviceniveauet bliver for ringe," vurderer Morten Imsgard.

Læs også:

800 TDC-medarbejdere får ny arbejdsgiver

TDC's Carsten Dilling: Derfor er vi gode til at effektivisere

Lønkonflikt slut hos TDC: Men nu venter det store opgør

TDC's masterplan: Derfor er medarbejderne i farezonen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Er der en vej uden om usikker, kostbar og kompleks clouddrift?

Få indsigt i konklusionerne fra en nylig, storstilet undersøgelse fra Computerworld og Veritas med svar fra mere end 100 danske IT-topchefer i detaljer om deres erfaringer med de seneste års bevægelse mod cloudbaserede platforme og services. Derudover får du bud på, hvordan man som virksomhed både høster fordelene ved øget clouddrift og et stigende antal leverandører. Vel at mærke samtidig med, at man får det overblik, som gør det muligt at drive infrastrukturen sikkert og effektivt.

05. oktober 2023 | Læs mere


OT-sikkerhed i produktionsmiljøer - hvor kommer truslerne fra og hvordan opnår I optimal modstandsdygtighed overfor cyberangreb?

Til trods for den intense fokus på cybersikkerhed og NIS2 er mange produktionsvirksomheder og organisationer stadig usikre på, hvad de konkret skal gøre for at sikre, at de lever op til direktivets nye skærpede krav, når det gælder risikostyring, dokumentation og indberetning samt kravene om at garantere sikkerheden igennem hele forsyningskæden – og det ansvar, der følger med.

10. oktober 2023 | Læs mere


Øg virksomhedens agilitet med modulære og fleksible forretningssystemer

Hvordan kan kravet til øget fleksibilitet og agilitet afspejles i din virksomheds valg af forretningssystemer? Med udgangspunkt i Microsoft Dynamics 365-platformen giver vi i webinaret inspiration til, hvordan du bliver i stand til at reagere hurtigt på skiftende markedsvilkår, begivenheder og kriser, der kan udfordre din forretning.

11. oktober 2023 | Læs mere