Kontroversiel privat-taxa-tjeneste frigiver kode: Nu kan du indbygge Uber overalt og i alt

Med ny løsning fra den kontroversielle privat-taxa-tjeneste Uber kan hoteller, restauranter og andre med et snuptag indbygge Uber i egne løsninger. Nogle af verdens helt store hotel- og cafekæder er med. Og du er inviteret.

Artikel top billede

Det kontroversielle og for tiden meget hotte online-taxa-tjeneste Uber sender sin allerførste API på gaden.

API står for 'application programming interface' og er kode, der gør det muligt nemt at embedde Uber-tjenesten i egne apps.

Ideen med Uber - der truer med at gøre alvorlige indhug i den etablerede taxa-industris forretningsgrundlag - er at sætte private chauffører og folk med kørsels-behov i kontakt med hinanden via Ubers app. Kunderne kan betale chaufføren via Uber-app'en.

Ideen med API'en er at gøre det muligt for eksempelvis hoteller, biografer, restauranter og lignende at tilføje en knap i deres egne applikationer, der straks sender relevante data til Uber samt åbner Uber-app'en, som betalingen kan gå igennem.

Ifølge selskabet vil man eksempelvis med API'en med et enkelt klik kunne sende destinations-adresse til Uber, modtage opsamlings-tid samt estimeret pris og få adgang til køre-historik og lignende.

Det betyder, at man med et enkelt klik fra en restaurant eller et hotels applikation vil kunne tilkalde en Uber-bil og endda få en estimeret pris at vide.

Uber har allerede aftaler på plads med 11 partnere, der vil indlemme Uber-funktionaliteten i deres egne applikationer.

De tæller blandt andre Hinge, Hyatt Hotels & Resorts, Starbucks, TripAdvisor og United Airlines.

Tjenesten bedyrer, at alle applikationer, der indeholder et landkort på en eller anden måde, kan få fordele af Uber-API'en.

"Any app with a map is a potential Uber API-partner," som det hedder.

Buldrer frem

Uber-tjenesten findes for tiden i omkring 150 byer i 50 lande verden over, hvor private chauffører melder sig til og dernæst stævner ud for at samle kunder op.

Tjenesten er buldret frem med hastige skridt siden lanceringen i 2009 og blev for nylig vurderet til at have en markedspris i omegnen af 100 milliarder kroner

Tjenesten har mødt modstand fra den etablerede taxa-industri mange af de steder, hvor den er dukket op.

Også herhjemme er der bekymring over tjenesten, der angiveligt har åbnet et udviklingskontor i Danmark.

Det kan du læse mere om her: Stor mystik om taxa-gigants indtog i Danmark.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S