Kontroversiel privat-taxa-tjeneste frigiver kode: Nu kan du indbygge Uber overalt og i alt

Med ny løsning fra den kontroversielle privat-taxa-tjeneste Uber kan hoteller, restauranter og andre med et snuptag indbygge Uber i egne løsninger. Nogle af verdens helt store hotel- og cafekæder er med. Og du er inviteret.

Artikel top billede

Det kontroversielle og for tiden meget hotte online-taxa-tjeneste Uber sender sin allerførste API på gaden.

API står for 'application programming interface' og er kode, der gør det muligt nemt at embedde Uber-tjenesten i egne apps.

Ideen med Uber - der truer med at gøre alvorlige indhug i den etablerede taxa-industris forretningsgrundlag - er at sætte private chauffører og folk med kørsels-behov i kontakt med hinanden via Ubers app. Kunderne kan betale chaufføren via Uber-app'en.

Ideen med API'en er at gøre det muligt for eksempelvis hoteller, biografer, restauranter og lignende at tilføje en knap i deres egne applikationer, der straks sender relevante data til Uber samt åbner Uber-app'en, som betalingen kan gå igennem.

Ifølge selskabet vil man eksempelvis med API'en med et enkelt klik kunne sende destinations-adresse til Uber, modtage opsamlings-tid samt estimeret pris og få adgang til køre-historik og lignende.

Det betyder, at man med et enkelt klik fra en restaurant eller et hotels applikation vil kunne tilkalde en Uber-bil og endda få en estimeret pris at vide.

Uber har allerede aftaler på plads med 11 partnere, der vil indlemme Uber-funktionaliteten i deres egne applikationer.

De tæller blandt andre Hinge, Hyatt Hotels & Resorts, Starbucks, TripAdvisor og United Airlines.

Tjenesten bedyrer, at alle applikationer, der indeholder et landkort på en eller anden måde, kan få fordele af Uber-API'en.

"Any app with a map is a potential Uber API-partner," som det hedder.

Buldrer frem

Uber-tjenesten findes for tiden i omkring 150 byer i 50 lande verden over, hvor private chauffører melder sig til og dernæst stævner ud for at samle kunder op.

Tjenesten er buldret frem med hastige skridt siden lanceringen i 2009 og blev for nylig vurderet til at have en markedspris i omegnen af 100 milliarder kroner

Tjenesten har mødt modstand fra den etablerede taxa-industri mange af de steder, hvor den er dukket op.

Også herhjemme er der bekymring over tjenesten, der angiveligt har åbnet et udviklingskontor i Danmark.

Det kan du læse mere om her: Stor mystik om taxa-gigants indtog i Danmark.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S