Vil du tjene kassen? Så skal du holde fingrene langt væk fra at bygge dine egne apps

ComputerViews:Der er ikke meget fremtid i at forsøge at udvikle det næste app-hit hjemme ved skrivebordet. App-miljøet er på vej et helt andet sted hen.

ComputerViews: Der var engang, da mange raske udviklere drømte om at udvikle det næste store app-hit, der via 'word of mouth' og en flad dollar ville blæse ind på millioner af betalende smartphone-brugeres maskiner og her sprede glæde og fin underholdning.

Det skete for Angry Birds, og det er sket for et par stykker andre, der har været i stand til at trænge igennem det enorme og voksende hav af apps, der kæmper om opmærksomheden i de store app-butikker.

App-verdenen bærer stadig et vist opportunistisk præg af glade udvikler-cowboys, der håber, at de kan fremtrylle den næste store salgs-succes, men selv om der er plads til dem, er app-miljøet på vej i en helt anden retning.

Apps er nemlig ikke længere selvstændige produkter, men produkter, der kun lever i kraft af noget andet.

Det underbygges af nye tal fra analysehuset ComScore, der netop har udgivet sin såkaldte U.S. Mobile App Report.

Her fremgår det, at 9 af de 10 mest anvendte apps på det amerikanske marked stammer fra seks af de store it-virksomheder, der alle har deres hovedforretning helt andre steder end i app-verdenen.

De er Facebook, Google, Apple, Yahoo. Amazon og eBay.

Ser vi på de 25 mest anvendte, stammer de 16 fra disse seks selskaber. Og spreder vi os endnu mere ud til de 50 mest anvendte, stammer de 24 apps fra disse seks selskaber.

Vi gider ikke installere flere apps
Hertil kommer, at vi som smartphone-brugere er meget tilbageholdende med at downloade nye apps.

ComScore-undersøgelsen viser, at mere end 65 procent af smartphone-brugerne ikke engang downloader en enkelt app om måneden: De har, hvad de skal bruge, og de gider ikke støve rundt i app-verdenen for at lede efter nye muligheder.

Til gengæld downloader en lille skare - syv procent - rigtigt mange apps, idet de står for downloadningen af halvdelen af de apps, der hver måned bliver hentet, viser undersøgelsen.

Analysehuset Nielsen er for nylig nået frem til en lignende konklusion: Selv om vores månedlige 'app-tid' er stedet fra 18 timer i 2011 til nu godt 30 timer, er antallet af forskellige apps, som vi anvender, stort set ikke steget.

Vi bruger med andre ord mere tid på de apps, som vi anvender.

Den gennemsnitlige app-bruger har typisk 30-40 apps liggende på sin smartphone (prøv selv at tælle efter), men anvender kun jævnligt en lille håndfuld af dem (prøv selv at tælle efter), mens resten lever et stille liv i håbet om, at der en dag skulle blive brug for dem.

Opmærksomheden er attraktiv
Det underbygges også af ComScore-undersøgelse, der viser, at vi gennemsnitligt anvender 42 procent af al 'app-tid' på vores favorit-app, mens tre ud af fire minutters app-tid tilbringes med de fire apps, som vi bedst kan lide.

Det er noget, som de store teknologi-producenter for alvor har fået øjnene op for: For opmærksomheden og 'alene-tiden' med en bruger på smartphonen er attraktiv at få fingrene i.

Så mens kun de vildeste og mest selvsikre opportunister tør lægge an på at kunne skabe en levevej ved at sætte en app til salg i de forskellige app-stores, bevæger vi os hastigt i en retning, hvor virksomheder ser muligheden for at understøtte eksisterende forretninger med en gennemtænkt app, der fungerer som indgangsvej direkte til forbrugeren.

Hvor mange apps har du på din telefon? Og hvilke tre apps anvender du mest? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Chat-apps buldrer frem - derfor kan du ikke forhindre det

Tror vi på det: Verdens dummeste app kan blive det nye Twitter

Derfor smadrer disse apps sms'en: Kan noget særligt

Vi er vilde med apps - men gider da ikke betale for dem




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Test: Kæmpestort gaming-headset er perfekt til dine lange Teams-møder - men har også nogle besværligheder
Længe før vi andre blev slået hjem til hjemmekontorets endeløse webmøder har gamerne gennemskuet behovet for komfortabelt grej. Så vi tog danske EPOS top gamingheadset med på arbejde. Læs testen her.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Her skal du passe på: Rapport fra cyberkrigens frontlinje
I 2020 blev cyberangreb hyppigere og stadig mere alvorlige, og i CrowdStrike Services Cyber Front Lines Report 2020 har du læse, hvor udfordringerne er størst. Rapporten dokumenterer blandt andet, at 63 pct. af alle angreb var økonomisk motiverede – og at hovedparten af angriberne benytter ransomware. Samtidigt bliver de afkrævede beløb større og større, og de kriminelle truer nu ikke kun med at slette data. Stadig oftere sker det, at de cyberkriminelle aktivt analyserer data og undersøger, om der kan sættes trumf på truslen ved true med at lække eller sælge følsomme informationer.