Vil du tjene kassen? Så skal du holde fingrene langt væk fra at bygge dine egne apps

ComputerViews:Der er ikke meget fremtid i at forsøge at udvikle det næste app-hit hjemme ved skrivebordet. App-miljøet er på vej et helt andet sted hen.

Artikel top billede

ComputerViews: Der var engang, da mange raske udviklere drømte om at udvikle det næste store app-hit, der via 'word of mouth' og en flad dollar ville blæse ind på millioner af betalende smartphone-brugeres maskiner og her sprede glæde og fin underholdning.

Det skete for Angry Birds, og det er sket for et par stykker andre, der har været i stand til at trænge igennem det enorme og voksende hav af apps, der kæmper om opmærksomheden i de store app-butikker.

App-verdenen bærer stadig et vist opportunistisk præg af glade udvikler-cowboys, der håber, at de kan fremtrylle den næste store salgs-succes, men selv om der er plads til dem, er app-miljøet på vej i en helt anden retning.

Apps er nemlig ikke længere selvstændige produkter, men produkter, der kun lever i kraft af noget andet.

Det underbygges af nye tal fra analysehuset ComScore, der netop har udgivet sin såkaldte U.S. Mobile App Report.

Her fremgår det, at 9 af de 10 mest anvendte apps på det amerikanske marked stammer fra seks af de store it-virksomheder, der alle har deres hovedforretning helt andre steder end i app-verdenen.

De er Facebook, Google, Apple, Yahoo. Amazon og eBay.

Ser vi på de 25 mest anvendte, stammer de 16 fra disse seks selskaber. Og spreder vi os endnu mere ud til de 50 mest anvendte, stammer de 24 apps fra disse seks selskaber.

Vi gider ikke installere flere apps

Hertil kommer, at vi som smartphone-brugere er meget tilbageholdende med at downloade nye apps.

ComScore-undersøgelsen viser, at mere end 65 procent af smartphone-brugerne ikke engang downloader en enkelt app om måneden: De har, hvad de skal bruge, og de gider ikke støve rundt i app-verdenen for at lede efter nye muligheder.

Til gengæld downloader en lille skare - syv procent - rigtigt mange apps, idet de står for downloadningen af halvdelen af de apps, der hver måned bliver hentet, viser undersøgelsen.

Analysehuset Nielsen er for nylig nået frem til en lignende konklusion: Selv om vores månedlige 'app-tid' er stedet fra 18 timer i 2011 til nu godt 30 timer, er antallet af forskellige apps, som vi anvender, stort set ikke steget.

Vi bruger med andre ord mere tid på de apps, som vi anvender.

Den gennemsnitlige app-bruger har typisk 30-40 apps liggende på sin smartphone (prøv selv at tælle efter), men anvender kun jævnligt en lille håndfuld af dem (prøv selv at tælle efter), mens resten lever et stille liv i håbet om, at der en dag skulle blive brug for dem.

Opmærksomheden er attraktiv

Det underbygges også af ComScore-undersøgelse, der viser, at vi gennemsnitligt anvender 42 procent af al 'app-tid' på vores favorit-app, mens tre ud af fire minutters app-tid tilbringes med de fire apps, som vi bedst kan lide.

Det er noget, som de store teknologi-producenter for alvor har fået øjnene op for: For opmærksomheden og 'alene-tiden' med en bruger på smartphonen er attraktiv at få fingrene i.

Så mens kun de vildeste og mest selvsikre opportunister tør lægge an på at kunne skabe en levevej ved at sætte en app til salg i de forskellige app-stores, bevæger vi os hastigt i en retning, hvor virksomheder ser muligheden for at understøtte eksisterende forretninger med en gennemtænkt app, der fungerer som indgangsvej direkte til forbrugeren.

Hvor mange apps har du på din telefon? Og hvilke tre apps anvender du mest? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Chat-apps buldrer frem - derfor kan du ikke forhindre det

Tror vi på det: Verdens dummeste app kan blive det nye Twitter

Derfor smadrer disse apps sms'en: Kan noget særligt

Vi er vilde med apps - men gider da ikke betale for dem

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Politiets Efterretningstjeneste

MLOps engineer i PET

Københavnsområdet

Digitaliseringsstyrelsen

Processtærk generalist med teknisk indsigt til it-styring

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

DevOps Softwareudvikler i PET

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S